LES RIVIERES POURPLES
U posljednjih nekoliko godina bezidejni Hollywood je svoju intelektualnu trulez cesto pokusavao nadoknaditi remakeovima popularnih francuskih filmova (DEVET MJESECI, ISTINITE LAZI). Izgleda da je ta moda s druge strane Atlantika izazivala dvojake reakcije - s jedne strane francuskim fiilmasima je ova praksa znacila konacni dokaz superiornosti domace nad holivudskom kinematografijom, dok je, s druge strane, ta ista domaca kinematografija devalvirana time sto se ostatak svijeta s njenim proizvodima upoznavao iskljucivo preko jeftinih i inferiornih holivudskih kopija. Vjerojatno je nekome palo na pamet da bi se to moglo ispraviti tako sto Francuzi Hollywoodu vrate uslugu i pocnu praviti vlastite verzije holivudskih filmova. Iako se GRIMIZNE RIJEKE tesko mogu nazvati remakeom u klasicnom smislu rijeci, vise je nego jasan pokusaj njegovih autora da naprave "holivudski" spektakl u vlastitom izdanju. Stoga je pomalo cudan izbor rezisera ovog filma, jer je Matthieu Kassovitz svjetsku slavu stekao MRZNJOM, angaziranom i nimalo komercijalnom dramom o rasnim sukobim u Francuskoj. No, publiku je od Kassovitza daleko vise zanimala glumacka postava, kojom dominiraju "kulerski" Jean Reno i uzlazeca zvijezda Vincent Cassell (DOBERMAN). Da nema te dvojice, vjerojatno bi se i nas distributer tesko odlucio da ovaj film posalje u nasa kina.
Radnja filma zapocinje u Guernonu, mirnom i tihom gradicu u podnozju francuskih Alpa, gdje je smjesteno ugledno sveuciliste. Jedan od studenata postao je zrtvom izuzetno okrutnog ubojstva, pa je lokalna policija odlucila zatraziti strucnu pomoc iz metropole. Ona dolazi u obliku Niemansa (Reno), vrhunskog detektiva i profesora kriminalistike, koji je postao legenda u francuskim policijskim krugovima. On zapocinje temeljitu istragu tokom koje otkriva mnoge bizarne detalje o sveucilistu, njegovoj tradiciji, studentima i neobicnim obicajima koji vladaju na njemu. Istovremeno u Sarzacu, gradicu udaljenom par stotina kilometara od Guernona, lokalni policajac porucnik Kerkerian (Cassell) nastoji rasvijetliti bizarni slucaj skrnavljenja groba djevojcice koja je prije vise godina poginula u prometnoj nesreci. Trag ga pocne voditi prema Guernonu, gdje ce igrom slucaja nabasati na Niemansa. Nakon dosta nesporazuma njih dvojica odlucuju udruziti svoje napore i spojiti istrage, a kljuc misterija postaje jedna od studentica Fanny Ferreira (Fares).
Iako ce svaki iole iskusniji gledatelj bez nekih vecih problema shvatiti da su GRIMIZNE RIJEKE nista drugo nego izvedenica popularnih holivudskih filmova i TV-serija, barem na pocetku se cini da cemo vidjeti film koji ce kvalitetom nadmasiti mnoge od svojih uzora (medju koje spadaju TWIN PEAKS, SEDAM i CLIFFHANGER). Vec na samoj uvodnoj spici Kassovitz uspijeva gledatelje "ufurati" u atmosferu kadrom koji postupno otkriva prilicno jezivi prizor, a ubrzo nakon toga postupno gledatelje uvodi u bizarni i uznemirujuci svijet sveucilista u podnozju francuskih Alpa. Nadalje, Kassovitz u klasicni zaplet o lovu na serijskog ubojicu unosi u rijetko koristeni motiv policajaca koji samostalno vode paralelne istrage. No, negdje na polovici filma se sve pocinje raspadati cim se daju naznake o ubojicinom identitetu, a zavrsnica, u kojoj je uvjerljivost zrtvovana akcijskom spektaklu, je posebno razocaravajuca. Cini se da Kassovitz ovaj film i nije shvatio previse ozbiljno, pa je mracni ton GRIMIZNIH RIJEKA kompromitiran labavom i klisejiziranom karakterizacijom, kao i posve bespotrebnim scenama koji se mogu objasniti jedino larpurlastickom "kulerstinom" ili autorovim istjerivanjem vlastitih politickih demona (obracun sa skinheadsima je jedan od tih primjera). Sto se glume tice, ona je na visini, isto kao sto film krasi izvrsna fotografija Thierryja Arbogasta, ali se stjece dojam da su Kassovitz i ostatak ekipe mogli ili na ovome poraditi malo duze ili svoje neosporne talente uloziti u nesto sto im doista lezi.
(c)2001 Dragan Antulov
Baza podataka, programiranje i HTML konverzija su Copyright (c)1999,2002 Krešimir Kos