HOLLOW MAN
Posljednjih nekoliko malo koji holivudski reziser je sebi priskrbio toliko mocnih neprijatelja kao Paul Verhoeven. Osim snobovske kritike, koja mu ne moze oprostitit sto je, za razliku od mnogih njenih evropskih art-uzdanica, dozivio uspjeh nakon svog prelaska preko bare, protiv Verhoevena se okupila siroka fronta onih koji ga organski ne mogu podnijeti. Tako su se tu nasle ekstremne feminstkinje i gay aktivisti s ljevice, te ultrakonzervativni moralni dusobriznici poput Goreovog izbornog partnera Joea Liebermana s desnice. Verhoeven je sve donedavno imao podrsku medju SF-fanovima, koje je zaduzio odlicnim filmovima kao sto su ROBOCOP i TOTALNO SJECANJE. No, iako je njegov posljednji film, VOJNICI SVEMIRSKOG BRODA, takodjer ispunio te kriterije, sebi je na vrat navukao bijes mocnog lobija poklonika lika i djela Roberta A. Heinleina, koji Verhoevenu nikako ne mogu oprostiti "kreativnu interpretaciju" kultnog romana njihovog idola. No, ono sto je Verhoevena dotuklo i sada ga definiivno bacilo u drugu holivudsku ligu jest los komercijalni rezultat tog filma. Nakon njega Verhoeven ima jos manje sansi da holivudske mogule uvjeri u to da mu odobre budzet za njegovu osobnu opsesiju - povijesni spektakl o krizarskim ratovima - te je u medjuvremenu prisiljen kao placenik preuzimati reziju svega sto mu bace na stol. To je vjerojatno jedino objasnjenje zasto se Verhoeven dohvatio tisucu puta prezvakane teme o nevidljivom covjeku i rezirao COVJEKA BEZ TIJELA.
Radnja filma zapocinje kada Sebastian Caine (Bacon), briljantni znanstvenik i sef istrazivackog tima u supertajnom vladinom laboratoriju, konacno rijesi problem koji ga je godinama mucio. Naime, Caine i njegova druzina, medju kojom se nalazi i njegova bivsa djevojka Linda McKay (Shue) su bili pronasli serum za nevidljivost ali njihovi pokusi sa zivotinjama su samo djelomicno uspjeli, s obzirom da nisu mogli pronaci anti-serum s kojim bi nevidljive zivotinje mogli vratiti u prvobitno stanje. Caine je uspio pronaci tu kljucnu formulu i nakon sto ona pokaze svoju djelotvornost na zivotinjama, sam se javlja kao dobrovoljac za prvi pokus na ljudima. Njegovi kolege ga nevoljko podvrgnu prilicno bolnoj i kompliciranoj proceduri, ali nakon sto se uspio priviknuti, Caine se prilicno ugodno osjeca u novom stanju. Njegovi kolege i prijatelji s vremenom se s vremenom osjecaju sve neugodnijeg zbog Caineove nevidljivosti, pogotovo stoga sto njegove "psine" postaju sve neukusnije te sto pokazuje tendenciju da se ne drzi protokola i discipline. Kada se ispostavi da je anti-serum zakazao, Caine shvati da ce ostati nevidljivim duze nego sto je pretpostavljao te stoga odlucuje pobjeci iz laboratorija, makar morao zbog toga gaziti preko leseva svojih kolega.
Gotovo od samog pocetka se moze vidjeti da je COVJEK BEZ TIJELA djelo filmasa koji uopce nije zainteresiran za temu, odnosno koji se nije nimalo zabavljao snimajuci film ili razmisljajuci o mogucnostima koje nudi predlozak. Neki bi mogli reci da ovo uopce nije Verhoevenov film. Jedina stvar koja upada u oci jesu savrseni specijalni efekti, ali nekoliko vizualno dojmljivih scena uistinu ne mogu pokriti orijaske rupe u scenariju, bilo da je rijec o znanstvenoj neuvjerljivosti, bilo o maksimalno klisejiziranim likovima. Cak je i casting olicenje kliseja - Kevin Bacon po n-ti put tumaci negativca, a Elisabeth Shue je kao briljantna znanstvenicu je jos teze probaviti od slicne i neuvjerljive uloge u SVECU. Da stvar bude gora, na pocetku filma mozda jos ima i nekakve nade da ce se film uistinu baviti s zdravstvenim, psiholoskim i moralnim posljedicama koje nevidljivost ostavlja na ljudsko bice i njegovu okolinu. Ali negdje na polovici film skrece u dobro poznate vode horora ciju jeftinocu jedino kriju specijalni efekti. Tako pred kraj imamo dobro poznate kliseje o naizgled ubijenom negativcu, kao i uobicajeno iritantnu scenu pozitivaca koji uspiju pobjeci vatrenoj kugli. Ono sto mozda predstavlja najvece razocarenje jest to da se Verhoeven ovdje odrekao cak i sirove erotike kao svog zastitnog znaka. Scene u kojima se protagonist "zabavlja" s lijepom susjedom koju tumaci Rhona Mitra (poznata kao model za Laru Croft) se doimaju nekako izrezanima, sto znaci da je Verhoeven popustio pritisku cenzora da bi svojem studiju pribavio komercijalno prihvatljivi R-rejting. Zbog svega toga COVJEK BEZ TIJELA je film koji predstavlja vjerojatno najnizu tocku u Verhoevenovoj karijeri i postize ono sto je mnogima prije pet godina izgledalo nemoguce - biti losiji od SHOWGIRLSA.
(c)2000 Dragan Antulov
Baza podataka, programiranje i HTML konverzija su Copyright (c)1999,2002 Krešimir Kos