Ponekad se, prilikom recenziranja filmova, znaju dogoditi vise nego neobicne situacije. U slucaju filma RANE to je bila dilema da li film pogledati u kinu ili na videu. Za razliku od hrvatske metropole, koja je zahvaljujuci Studentskom Centru imala prilike taj veliki srpski hit vidjeti prije nekoliko mjeseci, distributeri u provinciji su bojkotom tog filma odlucili dati svoju podrsku saveznickom ratu za Kosovo. Tako se dogodilo da su RANE u Split dosle otprilike u isto vrijeme kada se kazeta s filmom pojavila u lokalnim videotekama. Sudeci po tome koliko dugo film igra u kinu, cak ni ljetne vrucine nisu ostetile komercijalne perspektive Dragojevicevog filma. Ipak, recenzent ovog filma se odlucio film pogledati na videu, i to prije svega da izbjegne moguce kvarenje dojma, kojeg su mogli izazvati politickom voljom nametnuti hrvatski titlovi.
Slicno kao i njegov raniji rad, LEPA SELA LEPO GORE, koji je usprkos, po nekim kriticarima, kontroverznim politickim porukama, stekao kult- status medju hrvatskom publikom, i RANE se bave nedavnom, ali vrlo neslavnom prosloscu Srbije, odnosno moralnim i svakim drugim rasulom koje je raspad bivse Jugoslavije donio toj drzavi i njenom drustvu. Ovaj put Dragojevic te dogadjaje slika iz prilicno originalnog kuta - generacije kojoj je film posvecen, onima "rodjenima iza Tita". Glavni je junak Pinki (Pekic), sin oficirske obitelji, koji 1991. godine, kada tenkovi, ispraceni cvijecem, marsiraju na Vukovar, uopce nije svjestan vaznosti dogadjaja koji se odvijaju oko njega. To i ne cudi, jer je kao tinejdzer mnogo vise zainteresiran za seks i lagodan zivot. Iluziju takvog zivota mu nudi Kura (Bjelogrlic), sitni lokalni kriminalac koji je medju klincima iz kvarta stekao ugled svojim pothvatima po Njemackoj. I dok Pinkijev otac (Manojlovic) jedva zaradjuje za kruh pod sankcije UN, dotle Pinki i njegov prijatelj Svaba (Maric) odjednom zaradjuju gomilu novaca radeci za Kuru. No njihove su ambicije daleko vece - postati dovoljno velike "face" da gostuju u emisiji "Puls asfalta" posvecenoj legendama beogradskog podzemlja. Te ce ambicije, s vremenom, dovesti do neumitnog krvoprolica.
Sve nevjerne Tome, koji su kult-status LEPIH SELA i komedijice MI NISMO ANDJELI pokusavali objasniti fenomenom "zabranjenog voca", RANE ce vjerojatno konacno uvjeriti u to kako je Srdjan Dragojevic vise nego darovit scenarist i reziser. Oni hrabriji bi ga mogli cak proglasiti i najboljim filmasem na prostoru bivse Jugoslavije, a holivudske ponude, o kojima nasi Bresani i Rusinovici zasad mogu samo sanjati, dovoljno govore o tome. Dragojevic vise nego vjesto koristi inovativne montazne tehnike, koji usprkos furioznom ritmu ne odaju videospotovsko podrijetlo. Takodjer, u njegovom se djelu moze primjetiti kako je proteklih godina itekako pazio na trendove u svjetskom filmu, ali im je u svom djelu dao vlastiti pecat. I konacno, Dragojevic se nimalo ne srami koristiti filmsku bastinu bivse drzave i njene kinematografije.
Sve se to moze vidjeti u RANAMA, koje su neki kriticari vec prozvali balkanskom verzijom SCARFACEA, iako je, zapravo, po svom crnohumornom ugodjaju i epskoj sirini mnogo blizi jednako kultnom Boyleovom TRAINSPOTTINGU. No, kod Dragojevica postoji jos jedna bitna razlika - snimajuci film bio je vise nego zainteresiran da isprica vlastito vidjenje raspada bivse Jugoslavije. U svom filmu on daje poraznu sliku Srbije, i to ne samo Milosevica, nego njegovih mnogobrojnih sljedbenika u obicnoj "raji", bez kojih klanja po Bosni, Hrvatskoj i Kosovu ne bi bila moguca. On ih prezire, ali istovremeno i zali, pokazujuci kako su, utonjeni u snove o imperijalnoj proslosti, posve zapustili buducnost i mladim generacijama, koje utjelovljuju Pinki (kojeg izvrsno tumaci debitant Dusan Pekic), Svaba i Dijabola (Andreja Jovanovic), oduzeli buducnost. Za mlade generacije Srba nije preostalo nisto drugo nego da se u moralnom kolapsu okrenu kriminalu i sebe dovedu do neumitnog unistenja. Kao krajnji rezultat, iako je film do posljednjeg trenutka crnohumoran, ostaje pomalo gorak okus u ustima, pogotovo kada ga gledamo sada, kada znamo sto se desilo sa Srbijom pod NATO-bombama. Posljednje rijeci koje izgovara Pinki u filmu su nakon ovoga dobile prorocansko znacenje. Usprkos ponekad nespretnim rezijskim rjesenjima, i pomalo premelodramaticnom zavrsetku, RANE su jedan od najboljih filmova na nasem kino i video-repertoaru.
(c)1999 Dragan Antulov
Baza podataka, programiranje i HTML konverzija su Copyright (c)1999,2002 Krešimir Kos