[ Recenzije ] [ Pretraživanje ]         Filmske stranice         [ http://film.purger.com ]

PRELJUBNICI

THE WINGS OF THE DOVE

Hrvatski distributeri nekada zbilja znaju uveseljavati ljude, ali ne onda kada pokazuju ocajno nizak stupanj kreativnosti u prevodjenju naslova. Jedan takav slucaj je i THE WINGS OF THE DOVE, prilicno hvaljena ekranizacija istoimenog knjizevnog klasika, kojeg su veseljaci iz UCD-a jednostavno preveli kao PRELJUBNICU. Nakon sto su im u "Nomadu" zlocesto spocitnuli kako bi gledatelji mogli biti zbunjeni, s obzirom da je ona celuloidna tragedija s Demi Moore imala isti prijevod naslova (takodjer obrada americkog knjizevnog klasika SCARLET LETTER), netko u UCD-u je odlucio ispraviti gresku tako da jednostavno singular zamijeni pluralom, te smo tako dobili PRELJUBNIKE. Naravno, da ni singular ni plural nemaju nikakve veze s radnjom filma, posto uopce nije rijec o nikakvom preljubu.

Radnja je ovog filma smjestena u razdoblje Belle Epoque, tako omiljeno tvrtki Merchant-Ivory i snobovima losandjeleske Akademije koji takva ostvarenja vole nagradjivati zlatnim kipicima. Godina je 1910. i mlada Kate Croy (Bonham Carter) mora trpiti posljedice zbog toga sto joj se majka udala za covjeka s dna drustvene ljestvice. Nakon sto joj je majka umrla, a otac (Gambon) se odao opijumu i alkoholu, Kate zivi kod svoje bogate tetke Maude (Rampling) koja sanja o tome da je uda za jednog od londonskih bogatasa i aristokrata. Kate, pak, svoju ljubav iskazuje mladom, idealistickom, ali siromasnom novinaru Dertonu Mershu (Roache), na sto Maude odgovara ultimatom: ili ce ga ostaviti ili ce i ona i otac ostati bez novaca. Ocajnoj Kate spas dolazi u liku Millie Teale (Elliott), bogate i mlade americke nasljednice koja je dosla proputovati Evropom. Kate se sprijatelji s nekonvencionalnom Amerikankom i ubrzo saznaje mracnu tajnu - Millie je smrtno bolesna. Ali, njena bolest je samo dio tragedije, jer ona zudi za ljubavlju; a Derton Mersh izgleda kao covjek njenih snova. Kate pocinje smisljati plan kojim bi Millienu zaludjenost iskoritila da sebi i svom voljenom osigura materijalnu buducnost.

Merchant-ivoryjevske kostimirane drame izgledaju kao prilicno atipican zanr za mladog rezisera Iana Softleya, koji se nametnuo videospotovskim i ultramodernim HAKERIMA, odnosno biografijom "Beatlesa" u BACKBEATU. Ipak, njegov MTV-jevski stil izgleda kao poprilicno osvjezenje u ovom prilicno sterilnom zanru, a neka od vizualnih rjesenja su izuzetna. Hossein Amini kao scenarist je, pak, obavio jos jedan od onih teskih, gotovo nesavladavih zadataka koje diktira trend filmske obrade knjizevnih klasika 19. stoljeca - svodjenje tisuca stranica jedva citljivog psihologiziranja na stotinjak stranica filmske akcije. U tome je prilicno uspio, ali je glavnina tereta ipak na glumcima. A oni su vise nego sjajni - Helena Bonham Carter je postala gotovo specijalist za ovakve kostimirane drame, a njena uloga zaljubljene zene koja se pretvara u manipulativnu kucku je jos jedan dragulj u kruni njene karijere. Linus Roache (koji se nametnuo u SVECENIKU, kontroverznom filmu kojeg ceka mnogo godina da bude prikazan u Hrvatskoj) je, pak, savrsen sa svojom delikatnom kombinacijom slabosti koja dozvoljava manipulaciju i muzevnosti kojom postaje privlacan objekt suprotnom spolu. Ipak, najvece pohvale idu na racun Allison Elliott kao krhke, bolescu razorene zene koja usprkos svemu ne zeli pristati na ulogu zrtve. Uz odlicne glumce, valja pohvaliti veoma detaljan rad na fotografiji, cije boje oslikavaju kontrast izmedju hladnog i socijalnim normama ugusenog Londona i tople, u hedonizmu utopljene Venecije. Odlican dojam na kraju kvari prilicno nepotrebna scena seksa, ali sve u svemu, ovo je jedan od boljih filmova u ovogodisnjoj ponudi.

  • ocjena: vrlo dobar (***)

    (c)1998 Dragan Antulov


    NAPOMENA: Ovaj dokument namijenjen je isključivo za osobnu upotrebu.
    Za svako drugo korištenje i re-distribuciju u elektronskom, pisanom ili bilo kojem druogm obliku,
    uključujući i WWW-stranice, potrebna je izričita PISANA dozvola autora.

    Baza podataka, programiranje i HTML konverzija su Copyright (c)1999,2002 Krešimir Kos