L.A. CONFIDENTIAL
Tko je malo pažljivije pratio trendove u svjetskom filmu, a pogotovo u filmskoj kritici, mogao je zapaziti sve manju sklonost prema Hollywoodu. Naime, kod kritičara se sve više zapaža gotovo patološka odbojnost prema A-produkciji holivudskih studija, odnosno onim filmovima koji se prave s budžetom od nekoliko desetaka milijuna dolara. Oslanjajući se više na propagandnu mašineriju, a manje na umjetnički talent, holivudski glavešine ulažu sve mastodontskije svote novaca na filmske projekte, uvjereni kako će veliki budžet donijeti i veliki profit. U takvoj atmosferi postalo je gotovo iluzorno očekivati bilo kakav tračak umjetničkog rizika, pa je prosječan holivudski film postao dosadan, predvidljiv i glup poput najglupljeg člana publike na kojeg računa. Stvari se na trenutak poboljšaju u kasnu jesen, kada počinje utrka za "Oscarima", i tada kritičari odustaju od svoje "Hollywood - hrpa stajskog gnojiva" paradigme. No, u slučaju filma L.A. POVJERLJIVO, prijatno iznenadjenje je došlo u ljeto ove godine.
Prošla je godina bila prilično neugodna za tvrtku "Warner Bros", koja je nakon spajanja s Turnerovim medijskim imperijem, doživjela popriličan broj komercijalnih promašaja, od kojih je najspektakularniji onaj filma BATMAN I ROBIN. Komercijalnim promašajima je trebalo pridodati još goru žetvu filmskih kritika, koji su proizvode te filmske kompanije posebno uzeli na pik. L.A. POVJERLJIVO je, stoga, "Warneru" došao kao melem na ljutu ranu i usprkos ne previše dojmljivih postignuća na blagajnama, postao je sigurnim favoritom za "Oscare" (dok mu Cameronov TITANIC pred sam kraj nije pokvario račune). Ali, najviše od svega, L.A. POVJERLJIVO je svjetskom kritičarskom establishmentu ponudio tračak nade da se stvari ipak kreću nabolje u zemlji dinosaura s Beverly Hillsa.
Poput ranijih, ali daleko manje uspješnijih filmova ovog desetljeća kao što su MULHOLLAND FALLS i VRAG U PLAVOJ HALJINI, Hansonovo ostvarenje ima radnju smještenu u početak 50-tih godina u Los Angelesu. Grad andjela, poput ostatka zemlje, uživa blagodati naglog poratnog prosperiteta i probudjene svijesti o tome kako ostatku svijeta može prodati uljepšanu sliku samog sebe. Ali, ispod te blistave površine krije se mračno naličje seksualnih perverzija, droge, nemorala i uznemirujuće povezanosti holivudskih veličina sa organiziranim zločinom. Izmedju te dvije krajnosti - blistavog lica i mračnog naličja - nalazi se losandjeleska policija čija su tri pripadnika junaci filma. Jack Vincennes (Spacey) je slavohlepni policajac slab prema novcu i ženama, koji se zahvaljujući plejbojskim manirama savršeno uklapa u društvo holivudskih zvijezda. Bud White (Crowe) je šutljivi i samozatajni siledžija, kao i većina njegovih kolega spreman pogaziti zakon, ali ipak vjeran vlastitom moralnom kodeksu. Sušta suprotnost mu je poručnik Ed Exley (Pearce), mladić koji se s idiotskom dosljednošću drži zakona i priručnika, ali sve u svrhu što bržeg napredovanja u karijeri. U početku se trojica policajaca ne poznaju, čak i ne podnose, ali će ih pokolj u jednoj losandjeleskoj zalogajnici natjerati na medjusobnu suradnju u rasvjetljavanju mračnog misterija.
Kao rijetko koji holivudski film u posljednje vrijeme, L.A. POVJERLJIVO zaslužuje epitet "povijesni" u najpozitivnijem smislu riječi. Moda, automobili, rekviziti, način govora, uključujući čak i fiktivnu TV-seriju "Badge of Honor" za koju je Jerry Goldsmith skladao posebnu glazbenu temu - u sve te elemente su uložene ogromne količine truda da bi što jasnije dočarale tvornicu snova prije četrdeset godina. Ali, to je samo najočitiji vanjski znak kreativne energije uložene u ovaj film. Prava vrijednost filma je u scenariju, baziranom na hvaljenom i 500 stranica dugom romanu Jamesa Ellroya, koji je u svom djelu napravio po bogatstvu likova i motiva grandioznu sliku Los Angelesa 50-tih godina. Hanson, definitivno jedan od najboljih holivudskih scenarista, zajedno sa svojim daleko manje talentiranim kolegom Brianom Helgelandom (čiji drugi ovogodišnji rad, CONSPIRACY THEORY, neće ostati zapamćen po dobru), uspio je sve to bogatstvo materijala srezati na cjelovečernji format, a ipak sačuvati dovoljno slojeva priče da istovremeno bude logički zaokružena, a istovremeno i puna iznenadnih obrata do samog kraja. Mnoge situacije koje na početku filma izgledaju bedaste i nepotrebne, na kraju, poput kamenčića u mozaiku dolaze na svoje mjesto. Kao rijetko koji suvremeni scenarij, L.A. POVJERLJIVO predstavlja trijumf kreativnog talenta.
Pored fantastičnog scenarija, L.A. POVJERLJIVO počiva i na izvrsnoj glumačkoj postavi. Zanimljivo je da su dvije od tri najvažnije uloge povjerene Australcima. Russel Crowe, poznat po upečatljivoj ulozi nazi-skinheada u ROMPER STOMPERU, briljira u ulozi tihog, nasilnog i naizgled bezosjećajnog momka koji ispod fasade krije veliku tugu. Guy Pearce, nama najpoznatiji po ulozi transvestita u PRISCILLI, KRALJICI PUSTINJE, postigao je fenomenalnu preobrazbu u knjiškog moljca, koji je gotovo neugodan svojim inzistiranjem na imageu "dobrog momka". Ipak, kao i PRIVEDITE OSUMNJIČENE, glumački show je oteo Kevin Spacey svojim nonšalantnim portretom policajca-bonvivana, kojemu život na visokoj nozi nije oteo osjećaj za pravdu. I ostali su se glumci istakli - Kim Basinger se, kao rijetko koji put dosada, manje oslanjala na svoj seksepil, a više na glumački talent (što joj i donijelo "Zlatni globus"), dok je Danny DeVito svojom crnohumornom minijaturom samo upotpunio bogatu galeriju likova. Dobro je vidjeti i Johna Cromwella (BABE), karakternu glumčinu čija je minimalistička uloga jedan od stupova temeljaca-ovog filma.
Ukratko, L.A. POVJERLJIVO se kao rijetko koji holivudski A-film približio savršenstvu i treba ga najtoplije preporučiti kako publici tako i kritici.
(c)1998 Dragan Antulov
Baza podataka, programiranje i HTML konverzija su Copyright (c)1999,2002 Krešimir Kos