WHAT'S LOVE GOT TO DO WITH IT?
Sjećate li se Linde Lovelace? Vjerojatno ne, s obzirom da je većina nas sisala palac u vrijeme kada je ona stekla slavu sišući nešto drugo. Razlog je i u tome što su vrlo brzo Lindu Lovelace zamijenile mnogo ljepše i talentiranije kolegice, te je ona brzo potonula u zaborav. Iz njega je izronila sredinom 80-tih kada se bivša porno-starleta odjednom pretvorila radikalnu feministicu i borca protiv pornografije. Linda Lovelace je u svojoj autobiografskoj knjizi STRADANJE tvrdila kako uopće nije imala namjeru postati porno-zvijezdom, odnosno da ju je na sve svinjarije tjerao njen okrutni suprug i menadžer Chuck Traynor koji ju stalno tukao i ponižavao.
Nekako u slično vrijeme je autobiografsku knjigu napisala tada ipak mnogo poznatija pjevačica Tina Turner, koja je slavu stekla kao blues pjevačica u blues bandu svog supruga Ikea Turnera 60-tih i 70-tih godina. Nakon što se razvela od Ikea, Tina je dugo tavorila u zaboravu, da bi sredinom 80-tih, usprkos ne baš malenim godinama, odjednom bljesnula kao najveća pop-ikona tadašnje generacije. U trenutku trijumfa nije škodilo da se u svojoj autobiografskoj knjizi obračuna sa Ikeom koji je opisan kao narkoman, preljubnik, antitalent i, što je najvažnije, nasilnik koji ju stalno tukao i terorizirao.
Dakako, kao i u slučaju Linde Lovelace, kritičari su postavili pitanje vjerodostojnosti navoda u knjizi, odnosno se pitali da li su bivši muževi uistinu takvi monstrumi. Dakako, holivudski producenti, pogotovo u vrijeme clintonovske "politically correct" euforije, držali su Tininu priču kao sjajan feministički materijal. Mada je i sam Ike napisao protuknjigu, nije teško pretpostaviti koja je od njih dvije otkupljena za ekranizaciju. O filmu se govorkalo dugo godina, ali tek je 1993. godine trebalo čekati da se pojavi snažna crna glumica u liku Angele Basset (MALCOLM X, STRANGE DAYS).
Radnja filma započinje u djetinjstvu Anne Mae Bullock, čija sklonost nadglasavanju ostalih sudionica crkvenog zbora izaziva nevolje. Godine 1958. Anne Mae (Basset) dolazi u St. Louis i u jednom noćnom klubu upoznaje Ikea Turnera (Fishburne), karizmatskog glazbenika koji uživa u tome tjerati svoje obožavetljice da mu pjevaju na pozornici. Za razliku od njih, Anne Mae pokazuje istinski talent koji Ike nastoji iskoristiti. Upošljava je u svojem bandu, vjenča se s njom i mijenja joj ime u Tina Turner. Bračna idila izazvana uspjehom na top-listi polako nestaje - Ike se s vremenom odaje kokainu, gubi sposobnost stvaranja hitova i svoje frustracije iskaljuje na Tini. Nakon višegodišnjeg stradanja, Tina se okreće budizmu i skuplja unutarnju snagu kako bi se izvukla iz bračnog pakla.
Film Briana Gibsona je zanatski solidna biografija medijske zvijezde. Iako je Tina Turner ta koja izvodi sve pjesme u filmu, iako Angela Basset veoma malo sliči na nju, ipak je velika Tina uspješno reinkarnirana u ovom ostvarenju. Angela Basset je uspješno "skinula" sve Tinine manire i na ekran prenijela energiju koja je tu crnu pjevačicu pretvorila u ikonu bezbrojnih generacija ljubitelja pop-glazbe. Uz Angelu Basset se istakao i Laurence Fishburne, jedan od najjačih crnih glumaca, koji je ovdje uzeo prilično nezahvalnu ulogu ljigavog negativca. Iako mu je Tinin prikaz bivšeg supruga prilično suzio manevarski prostor, Fishburne je uspio u taj jednodimenzionalni lik unijeti odredjenu dozu humanosti. Brian Gibson je, pak, svojom režijom uspio bez nekog velikog spektakla dočarati različita vremenska razdoblja i održati dovoljno ritma da nam dva sata Tinih stradanja ne budu previše dosadna.
Na kraju krajeva, TINA: ŠTO LJUBAV IMA S TIM je usprkos svojoj jednodimenzionalnosti i agitpropovskom nedostatku razumijevanja za drugu stranu ipak korektan filmić kojemu je najveća zamjerka da mu je materijal ipak primjereniji za TV-film.
(c)1997 Dragan Antulov
Baza podataka, programiranje i HTML konverzija su Copyright (c)1999,2002 Krešimir Kos