JURSKI PARK III

JURASSIC PARK III

Za mnoge je Steven Spielberg bio neupitan filmski autoritet do trenutka kada su po prvi put vidjeli JURSKI PARK, zestoko reklamiran kao remek-djelo koje je trebalo biti najznacajniji film 90-tih. No, taj je film, osim sto je po prvi put nakon rimskih vremena omogucio maloj djeci da se zabavlja gledajuci bestije kako prozdiru bespomocne ljude i osim sto je demonstrirao moc kompjuterske tehnologije specijalnih efekata, predstavljao veliko razocaranje. Cak su i najzagrizeniji Spielbergovi poklonici shvatili da je rijec o nicemu drugome nego mlacenju para od publike koja se da navuci na desetine milijuna dolara vrijednu reklamnu kampanju. Spielberg je svoju reputaciju dodatno snizio s IZGUBLJENIM SVIJETOM, nastavkom koji je snimljen cetiri godine kasnije i koji po mnogo cemu simbolizira sve najgore u danasnjem Hollywoodu. Zbog toga je bilo dosta onih koji treci nastavak nisu docekali s previse nade, pogotovo zbog toga sto je Spielberg ovaj put reziju odlucio povjeriti nekom drugom. Ovaj put je izbor pao na Joea Johnstona, ciji je najpoznatiji rad djecja fantazija JUMANJI s Robinom Williamsom.

Glavni junak filma je dr. Alan Grant (Neill), paleontolog koji se nakon traumatskog iskustva s genetskim inzenjeringom rekonstruiranim dinosaurima odlucio posvetiti iskljucivo okaminama. No, jednog dana mu u posjet dolaze milijunas Paul Kirby (Macy) i njegova bivsa supruga Amanda (Leoni) i nude mu ponudu koja se ne odbija - izdasnu financijsku pomoc njegovim istrazivanjama u zamjenu da im sluzi kao vodic dok avionom budu prilijetali otok Islu Sornu - lokaciju "B", gdje su, za razliku od originalnog Jurskog parka, dinosauri ostavljeni da zive u slobodi. Nakon sto se Grant i njegov pomocnik Billy Brennan (Nivola) ukrcaju na avion ubrzo shvate da motiv posjeta otoku nije turizam nego spasilacka misija. Erik (Morgan), sin Kirbyjevih, nestao je dok je zajedno s Amandinim deckom bio zmajario iznad otoka, pa su Kirbyjevi unajmili Granta kao i nekoliko placenika da pronadju nesretno dijete i dovedu ga na sigurno. Dr. Grant nema bas puno vremena za proteste, jer su Kirbyjevi i njihova ekipa privukli paznju tiranosaura, spinosaura i slicnih primjeraka lokalne faune kojima su homo sapiensi ocigledno najomiljenija hrana. Nakon sto im se srusi avion, Grant i ostatak ekipe su zarobljeni na otoku i prisiljeni pronaci neki drugi nacin kako da prezive.

JURSKI PARK III predstavlja znatno poboljsanje u odnosu na prethodni nastavak, ali to, istini za volju, i nije bas neko postignuce. Isto tako se moze reci da se scenaristicki odbor Buchman-Payne- Taylor i nije bas previse pretrgao stvarajuci likove, koji su, isto kao i zaplet, bili podredjeni tome da daju izgovor za nekoliko dojmljivih i pristojno izreziranih scena. Iako Johnston zna snimati te scene, te iako su specijalni efekti na visini, gledatelj u njima nece previse uzivati. Svatko tko poznaje holivudske i spielbergijanske formule ce unaprijed znati koji ce od likova docekati zavrsnu spicu, a koji ce zavrsiti u zelucima dinosaura, pa tu nema bas nekih iznenadjenja. Sto se glumacke postave tice, ona se bas nije proslavila - iako Neill daje malo dostojanstva ovom projektu, Tea Leoni je jednostavno uzasna i njen se doprinos svodi na vristanje, dok Macy uzalud pokusava biti neka vrst "comic reliefa". Uopce gledano, vecina likova u ovom filmu su idioti i samo na trenutke nas poneka duhovita opaska sprijecava da navijamo za lokalnu faunu koja bi ih trebala pojesti. Sto se dinosaura, koji su prave zvijezde filma, tice, ni njihove uloge nisu previse uvjerljive. Nekoc najopakiji tiranosaur je bio prisiljen prvo mjesto prepustiti jos vecem i opakijem "spinosauru", momku koji je u stanju srediti i najvece dinosaure, ali svejedno ulaze neobicno truda u to da bi sebi pribavio minijaturni obrok u obliku homo sapiensa. Najdojmljiviji dinosauri od svih, raptori, odjednom su postali superinteligentna bica na razini homo sapiensa (a dobra je stvar sto je Johnston bio konzistentan i nije im, u skladu s najnovijim paleontoloskim otkricima) dao perje. Ipak, najzanimljiviji od svih su pteranodoni (veliki leteci gmazovi koji inace nisu dinosauri) kojih u prvom nastavku nije bilo, a u drugom su sluzili za ukras - u JURSKOM PARKU III im je ostavljena nezahvalna zadaca da sluze kao alibi za nastavak. Deus ex machinu zavrsnicu filma, koja bi u svakom drugom slucaju bila iritantna, spasava to sto dolazi nakon 90-ak minuta. U svakom drugom slucaju JURSKI PARK III bio bi nepodnosljiv. Ovako je rijec o samo o jednom konfekcijskom proizvodu s kojim se moze ubiti vrijeme ako nema nikakve druge alternative. Sto se ljubitelja izumrlih divova tice, oni bi sebi ucinili daleko vecu uslugu ako pogledaju BBC-jevu seriju SETNJA S DINOSAURIMA ili neki slicni dokumentarac na Discovery Channelu.