EVOLUCIJA

EVOLUTION

Gorko iskustvo proteklog desetljeca je mnoge naucilo da svakoj komediji iza koje stoji ime Ivana Reitmana, bilo kao producenta, bilo kao rezisera, prilaze s dosta opreza. Reitman, koji je slavu stekao hitom ISTJERIVACI DUHOVA krajem 80-tih, istu tu slavu je prokockao nizom komedija koje su utjelovljavale sve ono najgore od holivudskog "high concepta". I sada, kada se ponovno dohvatio rezije i kao temu odabrao invaziju vanzemaljaca, mnogi su taj projekt unaprijed otpisali (ali ne i studiji koji su glatko uvalili 80 milijuna US$ budzeta). Dodatni razlog za to je i u tome sto je glavnu ulogu tumacio David Duchovny, zvijezda TV-serije DOSJEI X, koji je dozivljavao debakl svaki put kada je svoju televizijsku popularnost pokusavao inkasirati na velikim ekranima. Skepsa se u slucaju americkog trzista pokazala opravdanom - film je krahirao na kino-blagajnama, a domaci distributer je, stoga, prilicno mudro ovaj film ubacio u komercijalno manje riskantan ljetni termin.

Radnja se zapocinje u pustinji Arizone koju pogadja neobicni meteor. Wayne (Scott), mladic koji je upravo u to vrijeme vjezbao za vatrogasni ispit, svjedokom je tog neobicnog dogadjaja koji odmah privlaci paznju dvojice nastavnika iz obliznjeg koledza - profesora biologije Ire Kanea (Duchovny) i profesora geologije Harryja Blocka (Jones). Njih dvojica odmah zapaze neobicnu tvar na meteoritu i uzmu uzorke. Njihovi kasniji nalazi pokazuju kako je rijec o jednostanicnim organizmima. Veselje zbog otkrica vanzemaljskog zivota uskoro pokvari cinjenica da uzorci odjednom pocinje sadrzavati visestanicne organizme, i dva znanstvenika dolaze do zakljucka da tvar evoluira ekspresnom brzinom. Ubrzo nalaziste preuzima vojska na celu s generalom Woodmanom (Levine), a dr. Allison Reed (Moore) iz vladinog Centra za suzbijanje bolesti nije nimalo sklona suradjivati s Kaneom i Blockom. I dok pitomu Arizonu odjednom pocinju opsjedati svakojake bestije, Kane i Block znaju da ce se posasti moci suprotstaviti jedino vlastitim snagama.

Medju kriticarima, koji nisu bas previse bili skloni EVOLUCIJI, bilo je dosta njih koji su Reitmana optuzili za neoriginalnost, odnosno ovaj film shvatili kao pokusaj da se ponovno iskoristi formula ISTJERIVACA DUHOVA. Ti kriticari su u pravu - ta dva filma uistinu imaju dosta slicnosti, a razlike su uglavnom na stetu novijeg filma. Duchovny svojom drvenom glumom pokazuje kako je njegov odlazak iz DOSJEA X jedna od stvari koja bi mogla pomoci toj seriji, a ni inace pouzdana Julianne Moore ne pokazuje previse talenta za komediju. Sretna okolnost za Reitmana je to sto je angazirao crnog komicara Orlanda Jonesa - tako iritantnog u ZAMJENAMA - za ulogu Duchovnyjevog partnera. S obzirom da se Jones gotovo u svakom kadru pojavljuje zajedno s Duchovnyjem, njegova hiperaktivnost savrseno kompenzira Duchovnyjeve nedostatke. I ostatak ekipe - Levine, Scott i Aykroyd (stari Reitmanov suradnik, ovdje u ulozi guvernera Arizone) - je dobro obavio posao. No, Reitmana najvise treba pohvaliti zbog toga sto je, za razliku od svojih beskrvnih komedija 90-tih, EVOLUCIJU natopio humorom lisenim bilo kakve "politicke korektnosti", odnosno obzira za obiteljsku publiku. Iako je sve to jos uvijek pitomo u usporedbi s bracom Farrelly, film se zbog toga doima prilicno osvjezavajuce, a i vizualni stil, s dosta namjerno neuvjerljivih specijalnih efekata, odaje homage trash-filmovima 50-tih godina. Zbog svega toga, EVOLUCIJA nije film koji ce uci u antologije, ali je svejedno simpaticni filmcic koji bi se mogao preporuciti gledateljima zeljnim neobavezne zabave.