TAJNO DRUSTVO

THE SKULLS

Jedan od najpopularnijih mitova o suvremenoj Americi tvrdi kako ama bas svatko u toj velikoj i demokratskoj zemlji moze doseci vrhunske polozaje u show businessu, politici i poslovnu svijetu, te da je za takve rezultate dovoljno malo truda. No, u stvarnosti se SAD bitno ne razlikuju od ostatka svijeta gdje se do vrhunskih polozaja daleko lakse dolazi ako iza sebe imate utjecajna poznanstva, hrpu novca ili taticu koji ce se pobrinuti za sve to. Svima onima koje u to nisu uspjeli uvjeriti proslogodisnji predsjednicki izbori mozda ce promijeniti misljenje nakon sto pogledaju Rob Cohenov film TAJNO DRUSTVO, cija je temeljna premisa inspirirana jednom relativno slabo poznatom institucijom koja postoji gotovo dvije stotine godina. Tocnije, rijec je o "Lubanji i kostima", udruzenju studenata superelitnog sveucilista Yale, koje je u svojim redovima imalo na stotine buducih supertajkuna, sudaca, kongresmena, senatora i pa i nekoliko predsjednika, ukljucujuci oca i sina Busha.

Iako mu ime nigdje nije spomenuto, radnja filma se odvija na sveucilistu Yale koje pohadja Luke MacNamara (Jackson), lokalni decko koji je u posljednje vrijeme bolno svjestan svog skromnog socijalnog podrijetla. Naime, kao sin siromasne obitelji po cijeli dan crnci kao konobar ne bi li otplatio skolarinu, i san o nastavku skolovanja na harvardskom pravnom fakultetu je sve dalji, isto kao i snovi o lijepoj kolegici Chloe (Bibb) cija bogataska obitelj nikada ne bi odobrila vezu s obicnim "sljakerom". Srecom, Luke je dobar veslac, i nakon sto sveucilisnom timu donese pobjedu u utrci, postaje kandidatom za clanstvo u "Lubanjama", superelitnom ali tajnovitom studentskom udruzenju o kojemu se raspredaju mnogobrojne glasine. Uvjeren kako ce mu "Lubanje" pomoci da rijesi svoje zivotne probleme, Luke pristaje na ponudu za uclanjenje i nakon bizarne inicijacije mu se cini da nije pogrijesio. Ispostavilo se da se na celu "Lubanja" nalazi utjecajni sudac Litten Mandrake (Nelson), a da novopridosli clanovi uzivaju nezamislive povlastice kao sto su drustvo supermodela, kljucevi bijesnih automobila i gomila novca koja se odjednom stvorila na banknovnim racunima. No, drustvo zauzvrat od svojih clanova zahtijeva potpunu odanost i obvezu cuvanja tajne, zbog cega ce se Luke posvadjati sa svojim kolegom i najboljim prijateljem Willom Beckfordom (Harper), crnim studentom novinarstva koji prezire tajna studentska udruzenja iz dna duse. Kada Beckforda ubrzo nakon toga izvrsi samoubojstvo u sumnjivim okolnostima, Luke odluci zapoceti privatnu istragu, dijelom zbog griznje savjesti, a dijelom zbog toga sto vjeruje kako iza toga stoji njegov "brat" iz "Lubanja", arogantni Littenov sin Caleb (Walker). No, njegovo ceprkanje po slucaju ce se pokazati kontraproduktivnim, jer "Lubanje" ne vole da itko iznosi njihovo prljavo rublje i u tu svrhu ce iskoristiti sve svoje ljude u sudstvu, policiji i drugim organima vlasti. Siroti Luke ce se sada odjednom morati boriti za svoj zivot.

Iako bi se po forspanu dalo zakljuciti da je TAJNO DRUSTVO nista drugo nego konfekcijski trilercic koji se koristi formulom danas popularnog teen-horora, ovo Cohenovo ostvarenje odaje dojam da su njegovi autori imali namjeru ozbiljno progovarati o nalicju americkih sveucilista, odnosno politickog estabilshmenta. Scenarij Johna Poguea vjesto postavlja prilicno uvjerljive likove te njihove dileme i motivacije. Na zalost, s obzirom da je ipak rijec o holivudskom projektu i da obicna "raja" potencijalnu depresivnu temu nece svariti kroz zanrovski format drame, TAJNO DRUSTVO je moralo biti snimljeno kao akcijski triler, odnosno realisticna prica je morala biti "zacinjena" kulerskim detaljima kao sto su bizarni rituali, gotska scenografija, da bi pred kraj sve degeneriralo u scene tucnjava, automobilskih jurnjava, revolveraskih obracuna i eksplozija. To sto gledatelji nece biti bas potpuno razocarani nakon predvidljivog raspleta vjerojatno se ima zahvaliti vrlo dobroj glumackoj ekipi na celu s mladim Joshuom Jacksonom (STRAVICNE LEGENDE, OKRUTNE NAMJERE) kojemu je ovo prva glavna uloga. Njemu asistira isto tako dobri Paul Walker u ulozi arogantnog tatinog sina kojeg muci kompleks manje vrijednosti, dok je Leslie Bibb, pak, ne bas previse uvjerljiva kao bogatasica sa savjescu, isto kao sto je Craig T. Nelson svoju ulogu negativca rutinski odradio. Nazanimljiviji detalj filma je pak William T. Petersen (ZIVJETI I UMRIJETI U LOS ANGELESU) ciji je lik juznjackog senatora koji nastoji zavladati "Lubanjama" i u tu svrhu pomaze Lukeu i fizickim izgledom srodan Clintonu, pa bi se na temelju toga moglo itekako spekulirati jesu li autori, snimajuci ovaj film u izbornoj godini, htjeli publici sugerirati da li da glasa za demokrate kao "nase" momke, ili pak da apstinira jer su "svi oni isti". No, vecini gledatelja ce takve spekulacije biti luksuz koji sebi nece priustiti, s obzirom da TAJNO DRUSTVO, usprkos nekih svojih vrlina, ipak nije ostvarenje koje bi nekome dugo trebalo ostati u sjecanju.