DAN ZVIJERI

EL DIA DE LA BESTIA

Svatko tko je malo pazljivije pratio ove recenzije u posljednjih nekoliko godina bi se vjerojatno slozio da ne treba trositi rijeci na ukazivanje na superiornost moderne spanjolske kinematografije pred Hollywoodom. Kao jedan od dokaza za to bi mogla i posluziti i PERDITA DURANGO, film ciju ogromnu popularnost na hrvatskom trzistu nije sprijecilo ni to da je rijec o proizvodu made in Espana. Reziser tog filma, Baskijac Alex de la Iglesia, pokazao je kako je spanjolska kinematografija, cak i kada za predmet ima tipicno americki materijal kao sto su "tex mex" romani Barryja Gifforda, u stanju proizvesti film koji je jednako kvalitetan ako ne i bolji od prije deset godina razvikane Lynchove obrade istog materijala u DIVLJI U SRCU. Nakon uspjeha PERDITE DURANGO bilo je normalno ocekivati da ce hrvatski distributeri, po obicaju, servirati raniji, mnogo poznatiji i "Goyama" (spanjolska verzija "Oscara") nagradjeni de la Iglesijin rad, apokalipticku komediju DAN ZVIJERI. Na zalost, kao i u slucaju STIGMATE, strah od negativne reakcije Crkve je ucinio svoje te smo trebali cekati da se promijeni vlada u Hrvatskoj da bismo DAN ZVIJERI imali prilike vidjeti na domacem kino i video trzistu.

Glavni junak filma je otac Angel (Angulo), skromni i samozatajni baskijski svecenik i profesor teologije koji je gotovo cijeli zivot proveo proucavajuci Bibliju, odnosno pokusavajuci dekodirati sifrirane poruke o Apokalipsi. Rezultat njegovih napora jest saznanje da ce Apokalipsa zapoceti s radjanjem Antirkrista koje se ima dogoditi na Bozic u Madridu. Otac Angel je odlucan da to sprijeci, pa se zapucuje u Madrid gdje bi trebao pronaci i likvidirati bebu prije nego sto bude prekasno. Problem je u tome sto svecenik prije tog cina mora zazvati Necastivog, ali se bas najbolje ne snalazi u prakticnom aspektu okultnih znanosti. Stoga je u ocaju prisiljen traziti strucnu pomoc od osoba koje bi u tome trebale imati vise iskustva. Jedan od njih je i Jose Maria (Segura), vlasnik trgovine gramofonskim plocama i zakleti heavy metalac, ali cak njegovo poznavanje satanskih poruka u tekstovima heavy metal pjesama ipak nije dovoljno, pa dvojac odlucuje kidnapirati profesora Cavana (de Razza), samozvanog strucnjaka za parapsihologiju i okultne znanosti koji je postao megazvijezda zahvaljujuci popularnoj televizijskoj emisiji.

De la Iglesia nam vec u uvodnoj - kratkoj ali prilicno dojmljivoj - sceni jasno stavlja do znanja o kakvom je filmu rijec, te kako ga nece sputavati nikakva holivudska nepisana pravila. Rezultat nepostivanja tih pravila jest neobicno efektna smjesa nasilja, krvoprolica, crnog humora i bespostedne satire, pri cemu se DAN ZVIJERI jednako zestoko obracunava kako s Katolickom crkvom, tako i s cjelokupnom okultnom supkulturom. Pri tome se naslo vremena i za suptilne komentare o spanjolskoj i evropskoj svakidasnjici u modernim megalopolisima - porastu rasizma kao i medijskim manipulacijama koje provode beskrupulozni moguli nalik na Berlusconija. No, vecina gledatelja vjerojatno nece previse obracati paznju na te skrivene poruke i vise ce se zabavljati pravim pravcatim vatrometom scena u kojima doslovno shvacena biblijska ili okultna nacela dovode do apsurdnih, ali istovremeno nasilnih i urnebesno smijesnih situacija. De la Iglesia je imao srecu da radi s uistinu dobro ustimanom ekipom komicara. Tako stari Almodovarov suradnik Alex Angulo briljira u ulozi uzornog svecenika koji je stjecajem okolnosti prisiljen uzeti u sacmaricu u ruke i postati schwarzeneggerovski razbijac. Santiago Segura, nasoj publici poznat po hvaljenom reziserskom debiju TORRENTE, je isto tako izvrstan u svojoj prvoj znacajnijoj ulozi opakog heavymetalca koji je u dubini srca dobrodusni debeljko. Armando de Razza - cija pojava u ovom filmu nevjerojatno podsjeca na Vuka Draskovica - je takodjer efektan kao karizmatski parapsiholog koji je zapravo sarlatan. Iako je ostatak ekipe relativno nepoznat siroj publici - osim sicilijanske ljepotice Marie Grazie Cucinotte u ne bas zahvalnoj karikaturalnoj ulozi sisate plavuse - i on je obavio dobar posao, jednako kao Labianova fotografija i heavy metal soundtrack koji daju svojevrsni ironicni ugodjaj istovremeno blistavog ali mracnog megalopolisa na rubu Apokalipse. Ipak, de la Iglesijin film je daleko od savrsenstva - pred kraj film gubi zamah, sto se pogotovo vidi u ne bas previse produhovljenoj niti smijesnoj zavrsnici, koja previse pitanja ostavlja otvorenim. Ipak, kada se sve zbroji i oduzme, DAN ZVIJERI bez svake sumnje predstavlja film kojeg ljubitelji horora i crne komedije ne bi nikako smjeli propustiti.