ZAJAHATI S VRAGOM

RIDE WITH THE DEVIL

Ono sto je vecini ljudi s ovih prostora 90-tih godina donijelo nista drugo nego veliku nesrecu, americkom knjizevniku Danielu Woodrellu je donijelo inspiraciju. Kao malo koji americki spisatelj, on je u raspadu bivse Jugoslavije, odnosno u nasilju koje je taj raspad prouzrocio, nasao dosta slicnosti s najkrvavijim i najtraumaticnijim dogadjajem americke povijesti - gradjanskim ratom. Njegov roman WOE TO LIVE ON je tim zbivanjima pristupio iz perspektive na koju obicno nismo navikli u djelima koja obradjuju to razdoblje te pratio sudbine obicnih, malih ljudi koje politika nije zanimala i koji su se u sukob ukljucili stjecajem prilicno banalnih okolnosti. Taj je roman postao jedan od najvecih bestselera 90-tih, pa je bilo logicno da na njega oko baci i Hollywood. Ekranizacija ovog romana je, pak, izazvala dosta iznenadjenja, ali najvise u kadrovskom smislu - osim sto ZAJAHATI S VRAGOM predstavlja glumacki debi popularne americke kantautorice Jewel, rezija je povjerena uglednom tajvanskom reziseru Angu Leeju, cija su specijalnost dosada bile uglavnom ljubavne drame. No, americka kritika je uglavnom blagonaklono docekala ovaj film, ali ne i publika, pa su se nasi distributeri odlucili na sto manje rizika te film servirali na videu, odnosno DVD-u.

Radnja filma zapocinje u proljece 1861. godine u pretezno robovlasnickoj drzavi Missouri, koja je formalno ostala vjerna Uniji, dijelom i zbog velikog broja njemackih imigranata i njihovih potomaka medju koje spada i mladi Jake Roedel (Maguire). I dok se vecina njegovih sunarodnjaka opredijelila za Sjever, Jake odlucuje biti vjeran svom najboljem prijatelju Jacku Bullu Chilesu (Ulrich), mladom robovlasnickom aristokratu cijeg su oca ubili pripadnici unionistickih paravojnih formacija zvanih "Jayhawkeri". Jake i Chiles se prikljucuju "Bushwackerima", juznjackim gerilcima koji bi se trebali suprotstaviti sjevernjackoj vojsci, a u njihovoj maloj druzini je i Daniel Holt (Wright), bivsi rob kojemu je Chiles poklonio slobodu i koji se sada nastoji oduziti svom gospodaru kao njegov nesluzbeni tjelohranitelj. Nakon godinu i pol dana Missouri je opusten prljavim gerilskim ratom u kojem se ne biraju sredstva, a Jake i Chiles se cesto sa svojih ruku moraju prati krv ljudi koji su im donedavno bili najblizi susjedi i prijatelji. Njihova druzina, nakon sto je jedva spasila zive glave, pronalazi utociste na jednoj farmi gdje im hranu donosi lijepa udovica Sue Ellen (Jewel) i s kojom ce Chiles zapoceti ljubavnu vezu. No, nakon sto i ta farma postane metom napada u kojem Chiles nastrada, Jake ce Sue Ellen otpratiti dalje na jug, gdje bi trebalo biti sigurnije, a potom se ponovno prikljuciti velikoj skupini gerilaca koja sprema spektakularni napad na prosjevernjacki grad Lawrence u Kansasu. Gerilci napadnu grad i masakriraju stanovnike, ali ih potom vrlo brzo razbija sjevernjacka konjica pri cemu su i Jake i Holt ranjeni. Nakon toga Jake ponovno vidja Sue Ellen koja je u medjuvremenu rodila Chilesovo dijete, te pocinje preispitivati svoje dalje ucesce u ratu.

Ang Lee je ovim filmom vjerojatno razuvjerio sve skeptike koji su sumnjali u to da je on sposoban rezirati akcijske scene. Iako ih ratni film ima relativno malo, odnosno nisu bas spektakularne (za sto imamo prije zahvaliti povijesnim okolnostima nego nedostatku budzeta), gledateljima ce dugo ostati u sjecanju zbog svoje brutalnosti i krvolocnosti. Ono sto filmu daje epski karakter prije svega je Leejevo nastojanje da detaljno oslika svoje likove, pa su najbolje scene filma ipak one u kojima Roedel, Holt, Chiles i drugi gerilci u pauzama borbi pokusavaju pronaci neki smisao situacije u kojoj su se nasli. Ocigledno je da se Lee mnogo ugodnije osjecao rezirajuci te sekvence, pa mnoge od njih nisu zavrsile na montaznom stolu, sto film produzuje na dobra dva sata. Gluma je, kao sto je to obicaj kod Leejevih filmova, na zavidnoj visini, iako se za Tobeya Maguirea moze reci da je u neku ruku njegov lik gotovo nemoguce razlikovati od lika kojeg je bio tumacio u KUCNIM PRAVILIMA. Skeet Ulrich je prilicno povrsan juznjacki aristokrat, dok je pravo otkrice Jeffrey Wright (BASQUIAT) kao crni rob koji se bori za Konfederaciju iz slozenih motiva koji ce se otkriti tek pred kraj filma. Od epizodista valja istaci i Jonathana Rhysa-Meyersa kao psihopatskog gerilca, a takodjer se mora priznati da je Jewel takodjer dobro obavila svoj prvi glumacki posao (iako ce muskoj publici najduze ostati u sjecanju scena dojenja). No, iako je Lee u sustini dobro obavio posao, ZAJAHATI S VRAGOM nije film koji bi mogao pretendirati na "Oscare", i to zahvaljujuci tome sto u drugom dijelu filma Lee gubi ritam te previse razvlaci pricu te tako gledatelje dodatno razocarava maksimalno predvidljivom zavrsnicom. Svemu tome treba dodati i neke nedorecenosti u motivaciji likova, dok s druge strane valja pohvaliti trud oko autenticnosti zbog kojeg su cak i glumci preuzeli jezik koji je bio u modi na americkom Srednjem Zapadu sredinom 19. stoljeca. Ono sto mozda ipak najvise zivcira jest to sto scenarist Schamus i reziser Lee nisu konzistenti - dok nam na pocetku pokazuju kako je rat u stanju na najbrutalniji moguci nacin rascijepiti zajednicu i okrenuti susjeda protiv susjeda, odnosno brata protiv brata, dotle pred kraj odustaju od bilo kakvog moralnog preispitavanja i nude nam staromodnu i predvidljivu romansu kao rjesenje za sve svjetske probleme. Iako je Leejev film predstavlja u neku ruku predstavlja neuspjeh, ipak je to zanatski dobro uradjeno djelce koje ce barem nekim gledateljima s ovih prostora izgledati kao prilicno neugodni "d‚j… vu".

(Posebna napomena: Ovaj DVD, barem zasad, predstavlja prvi primjer udruzivanja distributera s podrucja bivse Jugoslavije, tako da je gledatelj u prilici gledati film u dva izdanja - hrvatskom i srpskom. No, taj novitet je mozda jedina zanimljivost kod ovog DVD-a koji u svemu ostalome predstavlja potpuno razocaranje. Osim forspana ne postoje nikakvi dodatni sadrzaji, a na uzas svih videofila koji su DVD nabavili da bi film mogli gledati u 16:9 i slicnim formatima distributeri su nam uvalili kopiju formata 4:3 i s prilicno neuglednom slikom.)