SAN O AFRICI

I DREAMED OF AFRICA

Britanski reziser Hugh Hudson je mozda jedan od najboljih dokaza kako "Oscari" nemaju nikakve veze s kvalitetom ili vaznosti nagradjenih filmova - tog "oskarovskog" dobitnika (GREYSTOKE - LEGENDA O TARZANU, REVOLUCIJA) danas jedva tko sjeca, a jos manje ljudi je u stanju prisjetiti se njegovog zlatnim kipicima ovjencanog filma VATRENE KOCIJE. Izgleda da je i sam Hudson toga bio svjestan, pa je odlucio obnoviti karijeru projektom kojim bi ponovio "oskarovski" trijumf nakon gotovo dva desetljeca suse. Stoga je isao na sigurno, odabravsi projekt s "oskarovskim" materijalom - zlatnim kipicima svjeze ovjencanu glumicu Kim Basinger u glavnoj ulozi, ambijent slican onome koji je Pollacku donio "Oscare" za MOJU AFRIKU te zaplet koja bi zbog ekoloske poruke trebala biti draga "politicki korektnim" Akademijinim glasacima. Na zalost, taj projekt nije uspio, i SAN O AFRICI je vrlo brzo zaboravljen, a i nasi gledatelji ne bi na njega obratili paznju da kojim slucajem ne predstavlja jednu od rijetkih DVD- premijera na domacem trzistu.

Pocetkom sedamdesetih godina mlada i bogata Kuki (Basinger) pripada talijanskom jet-setu, ali se tesko moze reci da je zadovoljna dosadasnjim zivotom, koji joj je ostavio propali brak i sina Emanuelea (Aiken). Njenu ispraznu svakodnevnicu ce razmrdati prometna nesreca nakon koje se upozna s Paolom Gallmanom (Perez), mladim pustolovom koji je ozeni i predlozi da odu zivjeti na mnogo uzbudljivije i ljepse mjesto od Italije - golemi ranc u Keniji. Iako je Kukina majka preklinje da se ne upusti u tu pustolovinu, Kuki svejedno prati svog supruga i ne krije razocaranje kada se ispostavi koliko je, zapravo, ranc zapusten. No, Kuki se ne predaje te odlucuje obnoviti ranc, pri cemu joj poteskoce, pored divljih zvijeri koje stalno vrebaju u noci, predstavlja i to sto je njen suprug Paolo skloniji tome da zajedno s pajdasima tjedne provodi na safarijima nego da vodi svoje imanje. Kuki ce svejedno ostati na rancu, a njenu borbu za egzistenciju ce zamijeniti borba za zastitu prirode, sto ce je dovesti u sukob sa lovokradicama. No, Kukin san o Africi ce ubrzo biti u doveden u ozbiljnu kusnju nakon niza tragicnih dogadjaja.

Velike pretenzije njegovih autora su dodatni razlog zbog kojih se SAN O AFRICI moze dozivjeti kao jedan od najvecih holivudskih promasaja u posljednje vrijeme. Sudeci po naslovu, gledatelj je mogao ocekivati uzbudljivu pustolovinu ili romanticnu melodramu u egzoticnom okruzju, odnosno film koji ozbiljno preispituje sudar kultura, medjurasne odnose, zastitu okolisa, siromastvo, glad i druge probleme u suvremenoj Africi. Odlucivsi da se maksimalno vjerno drze autobiografske knjige Kuki Gallman - scenaristi Milne i Schilliday su nekako uspjeli promasiti sve prilike koje im je takav predlozak nudio. Niti sam Hugh Hudson im u tome nije nimalo pomogao - vrlo brzo se ispostavlja da SAN O AFRICI ne posjeduje nikakav zaplet, nego se svodi na niz epizoda koje nemaju veze jedna s drugom, kao sto ni isprazne i pretenciozne frazetine protagonista kojima oni opisuju svoj zivot nemaju nikakve veze s onime sto vidimo na ekranu. Dojam kvari i katastrofalan casting - jos bismo mogli i provariti to da Kim Basinger glumi Talijanku, ali ne i to da se njen lik vjenca s likom kojeg tumaci ocigledno nezainteresirani i potpuno nekarizmatski Vincent Perez. Kada se nakon niza nesreca i tragedija koje traju predugih i prilicno napornih dva sata film zavrsi, tesko da ce se ijedan gledatelj oteti dojmu kako je prevaren. Naime, u tom razdoblju nije vidio nikakvu pricu, nikakve zanimljive likove, a niti je zavrsetak predstavljao ikakvu katarzu; africki pejzazi, s druge strane, nisu dovoljan razlog da se ovom filmu da prolazna ocjena. Dojam je jos gori kada gledatelj zna kako je Kuki Gallman u stvarnom zivotu zestoki borac za zastitu zivotinja, ali se o tom aspektu njenog zivota u ovom filmu nimalo ne govori.

(Posebna napomena: Ovaj DVD na hrvatsko trziste nije stigao s hrvatskim titlovima. Dodaci su relativno bogati - uobicajeni dokumentarac o snimanju, intervjui s glumcima i ekipom te prilika da usporedimo Kim Basinger s pravom Kuki Gallman. Za one s vise strpljenja se moze preporuciti da ponovno pogledaju film, ovaj put s komentarom Hugha Hudsona u pozadini, u kojem on objasnjava zasto je snimao film kako je snimao; dojam nakon gledanja te verzije ce za mnoge vjerojatno biti jos gori.)