ZAUVIJEK MOJA

FOREVER MINE

Godine 1973. u Miamiju nekoc obecavajuci student ekonomije Alan Ripley (Fiennes) prisiljen je zaradjivati za zivot kao konobar u superluksuznom hotelu, sto ima zahvaliti zatvorskom stazu zbog dilanja droge. Odlucan da se ubuduce kloni nevolja, Alan ce odbiti ponude svog prijatelja i kolege Javiera (Laresca) da se ubaci u "posao", pogotovo kada je zbog doticnog i zavrsio iza resetaka. No, nevolja ga svejedno nalazi u obliku Elle Brice (Mol), prelijepe gosce hotela u koju se Alan zateleba kao djecarac. I ona uzvraca osjecaje sarmantnom konobaru, ali njihovu zestoku romansu kvari to sto je Ella udana za mocnog njujorskog gradskog vijecnika Marka Brice (Liotta) te sto nema namjeru zrtvovati brak radi prolazne pustolovine. Alan se s time ne miri i mjesecima joj salje dirljiva ljubavna pisma, seli se u New York i na kraju obnavlja vezu s Ellom. Kada Mark sazna za to, nije nimalo odusevljen i preko svojih veza Alanu prvo "namjesti" optuzbu za drogu, a zatim, da bi ga se trajno rijesio, aranzira i lazni bijeg iz zatvora, prilikom kojeg bi Alan trebao biti ubijen. Alan prezivljava pokusaj ubojstva, ali ostaje obogaljen i deformiranog lica, te, zudeci za osvetom, konacno pristaje na Javierovu ponudu i ubacuje se u narko-biznis. Cetrnaest godina kasnije, Alan se afirmirao kao veliki poslovni talent i preuzeo novi identitet Esquieme, latinoamerickog megadilera s politickim vezama. Upravo je to ono sto treba njegovom novom klijentu Marku Briceu, vijecniku optuzenom za financijske malverzacije kojem treba posrednik da od savezne vlade izvuci sto kracu zatvorsku kaznu. Naravno, Alan/Esquiema ovo vidi ne samo kao priliku za osvetu, nego i za ponovni susret sa svojom vjecnom ljubavi Ellom.

ZAUVIJEK MOJA predstavlja jedan od najopskurnijih naslova u hrvatskim videotakama, sto iznenadjuje s obzirom na uistinu dojmljivu glumacku ekipu (Fiennes, Mol, Liotta) te to sto je scenarist i reziser Paul Schrader, jedno od najuglednijih imena u americkom filmu (TAKSIST, AMERICKI ZIGOLO). No, na Schraderovu veliku zalost, tvrtka kojoj je on povjerio ovaj projekt pala je pod stecaj te se film prebacivao od nemila do nedraga, da bi na kraju svoju premijeru imao na opskurnoj kablovskoj TV-mrezi. Niti kriticari filmu nisu bili previse skloni, ali razlog tomu su vjerojatno snobovske predrasude. ZAUVIJEK MOJA nije ono sto bi ocekivali od Schradera - nije rijec o ultradepresivnom i hiperrealistickom seciranju americkog drustva i svih njegovih proturjecja, nego o "cistoj" romanticnoj noir melodrami koja izgleda kao da je snimljena 40-tih godina. Naravno, Schrader tu i tamo ubacuje pokoji politicki komentar, od cega je najeksplicitnija teza da su skandale Nixonove ere samo zamijenili jos gori skandali (povezanost narko-mafije, biznisa i americke vlade) u Reaganovim 80-tim godinama. Ali, naglasak je ipak na ljubavnu pricu i protagonista koji pod krinkom cinicnog narko-dilera krije wertherovskog romanticnog junaka. Fiennesu, koji je slicnu ulogu tumacio i u ZALJUBLJENOM SHAKESPEAREU taj lik dobro lezi, dok je Raya Liottu vec pomalo zamorno gledati u ulogama psihopatskih negativaca. S druge strane, autoru ovih redova prilicno draga Gretchen Mol, koju su nakon velikog fijaska prije par godina svi kriticari otpisali kao buducu holivudsku nadu, prisiljena je karijeru spasavati time sto se u poprilicnom broju scena pojavljuje bez odjece, sto itekako pomaze gledljivosti filma, barem sto se muske publike tice. Ipak, najatraktivniji dio filma jest dobra fotografija kao i glazba vjernog Lynchovog suradnika Angela Badalamentija (TWIN PEAKS) koja je prilicno uspjesno docarala romanticni ugodjaj price. Dojam doduse kvari pomalo isforsirana zavrsnica, ali kada se sve zbroji i oduzme, ovaj Schraderov izlet u romanticne vode predstavlja nadasve ugodno iskustvo za gledatelje te zasluzuje vise nego prolaznu ocjenu.