GALAKTICKA PUSTOLOVINA

GALAXY QUEST

Jedna od stvari koja je definirala holivudsku znanstvenu fantastiku proteklog desetljeca bio je fenomen virtualne stvarnosti, odnosno genetske manipulacije. Starih, dobrih svemirskih opera ili nije bilo, ili su proizveli bijedne rezultate (SUPERNOVA, NA RUBU HORIZONTA), ili su ih pravili neholivudski filmasi (australski PLANET TAME, odnosno francuski PETI ELEMENT). Mozda zbog nostalgije prema tom nekad prezrenom podzanru SF-a prosle je godine nagradu "Hugo" dobila upravo jedna space opera, ili da budemo precizniji, parodija space opere. GALAKTICKA PUSTOLOVINA ne samo sto je dobila tu prestiznu nagradu, nego je i jedan od najhvaljenijih filmova u posljednje vrijeme, kojeg su SF-fanovi, a i geekovi opcenito, ocekivali kao ozebli sunce. Na zalost, ziheraski domaci distributer je ovaj film ipak odlucio izbaciti samo na videu.

Radnja zapocinje na konvenciji na kojoj se okupljaju fanovi GALAKTICKE PUSTOLOVINE, kultne SF-serije koja je bila emitirana izmedju 1979. i 1982. i bavila se pustolovinama broda NSEA "Protector" i njegove posade na celu s karizmatskim kapetanom Taggartom, kojeg je bio tumacio Jason Nesmith (Allen). Serija se odavno prestala snimati, ali nijedan od glumaca iz stalne postave nije uspio nastaviti karijeru te za zivot moraju zaradjivati glumeci jedan te isti lik pred hordama zaludjenih fanova na konvencijama. Mnogima od njih to nije bas po volji, ali ne i Nesmithu, koji uziva ne samo u staroj slavi, nego i u tome da je popularniji od svih svojih kolega. No ta ce ga popularnost dovesti u nevolju kada se ispostavi da se skupina neobicnih fanova na celu s tipom po imenu Mathesar (Colantoni) ne samo sastoji od pravih pravcatih vanzemaljaca, nego da oni Taggarta smatraju pravim svemirskim vukom i seriju dokumentarnim filmom. Uvjereni kako ce ih neustrasivi ekipa GALAKTICKE PUSTOLOVINE spasiti od svemirskog zlikovca Sarrisa (Sachs) oni Nesmitha i njegove kolege teleportiraju na "Protector", svemirski brod pazljivo rekonstruiran na temelju materijala iz TV- serije. Siroti Nesmith nema vremena svojim novim sticenicima dokazati da je nista drugo nego glumac, jer ce ga opaki Sarris natjerati da svoju ulogu ponovi u stvarnom zivotu.

Cak i onima koji povrsno poznaju povijest televizijskog SF-a u proteklih par desetljeca nece trebati mnogo da shvate kako su Nesmith/Taggart, "Protector" i GALAKTICKA PUSTOLOVINA modelirani kao parodija na Williama Shatnera/Jamesa T. Kirka, "Enterprise" i ZVJEZDANE STAZE. Da stvar bude jos zanimljiva, duhoviti scenarij Howarda i Gordona ne samo sto parodira seriju, nego i cijeli fandom koji se stvorio oko nje, i koji je bio predmetom hvaljenog dokumentarca TREKKIES, odnosno niskobudzetnog filma FREE ENTERPRISE. Pogotovo se to moze vidjeti u prvom dijelu filma, gdje se prilicno efektno, ali ipak decentno, parodiraju "trekkieji", njihova religiozna odanost davno ugasloj TV-seriji, pa i neki fenomeni kao sto je "shipperaj" ili fanatici koji godinama razbijaju glave oko tehnickih nacrta svemirskih brodova koji nikada nisu bili vise od makete u studiju. Glumacka ekipa u ovom filmu je prilicno ugledna za jednu parodiju, ako se izuzme Tim Allen koji je za hrvatsku publiku relativno nepoznat. Alan Rickman (UMRI MUSKI) je savrseno "skinuo" Nimoya/Spocka, dok je prilicno zababvno vidjeti negdasnji svemirsku "rambolinu" Sigourney Weaver (ALIEN) kako glumi plavokosu praznoglavu bimbulju. Na zalost, u drugom dijelu filma, gdje se losandjeleski glumci odjednom moraju pretvoriti u heroje, scenaristi malo gube konce iz ruku i serviraju nam ne bas pretjerano produhovljenu space operu, koja je neuvjerljiva cak i za standarde parodije. No, opci dojam je uglavnom pozitivan - cak i najfanaticniji "trekkieji" ce tesko GALAKTICNU PUSTOLOVINU shvatiti kao svetogrdje, a i oni kojima SF nije pojam neke narocite zabave ce gledajuci ovaj film dozivjeti prilicno ugodnih sat i pol vremena.