CRVENI PLANET

RED PLANET

Ljubitelji znanstvene fantastike na filmu imaju sve razloge da preziru najnoviji fenomen bezidejnog Hollywooda - dva suparnicka studija koji u isto vrijeme snimaju i lansiraju megaprojekt na istu temu. Dvije godine nakon sto nas je pocastio s dva razocaravajuca filma o sudaru asteroida i planeta Zemlje Hollywood nam servira dvostruku verziju price o kolonizaciji Marsa. Prvi film iz te serije, MISIJA NA MARS predstavljala je neugodno iznenadjenje cak i za one naviknute na ne bas dojmljive domete rezisera Briana de Palme u posljednje vrijeme. Za suparnicki projekt pod naslovom CRVENI PLANET bilo je vise nade, s obzirom da mu je bila odgodjena premijera te tako ostalo vise vremena reziseru Antonyju Hoffmanu da nauci na greskama svog nesretnog prethodnika. Ali te nade su izjalovile i konzensus medju americkom kritikom i publikom se pokazao poraznim za CRVENI PLANET, koji ce poslije neslavno propasti na kino-blagajnama.

Radnja filma se odvija godine 2025. nakon sto je svima postalo jasno da je Zemlja postala tako zagadjena da je covjecanstvo prisiljeno naci novi dom. Najblizi planet za naseljavanje je Mars cije je teraformiranje putem algi vec bilo zapocelo. No, u posljednje vrijeme su alge pocele nestajati pa je na Mars poslana ekspedicija s ljudskom posadom da otkrije uzrok te pojave. Nakon nekoliko mjeseci posada svemirskog broda se upravo sprema uci u Marsovu orbitu kada ih pogodi solarna oluja. Stjecajem okolnosti, zapovjednica broda Bowman (Moss) je prisiljena ostati na brodu, dok je ostatak posade prisiljen prije vremena uci u modul i obaviti prisilno slijetanje, koje ce, naravno, zavrsiti katastrofom. Hrabri astronauti na celu s Gallagherom (Kilmer) su ostali bez skupocjene opreme, zavrsili miljama daleko od baze i na kraju shvatili da ce vrlo brzo ostati bez zaliha kisika. Da stvar bude jos gora, ispostavilo se da protiv sebe imaju ne samo okrutnu atmosferu, pokvareni vojni robot-ubojicu nego i neprijateljske zivotne oblike. Dok Bowman ocajnicki pokusava organizirati spasavanje dotle se Gallagherova sve malobrojnija skupina utrkuje s vremenom.

Nakon samo nekoliko minuta pocetnih scena, u kojima nas lik kapetanice kroz naraciju upucuje u vrijeme i mjesto radnje, svaki malo iskusniji gledatelj ce bez mnogo muke predvidjeti sve osnovne elemente radnje, jer nema tog kliseja kojeg se Anthony Hoffman nije bio dotakao. Tako se vrhunski obuceni astronauti i znanstvenici tokom sestomjesecnog putovanja na brodu ponasaju kao tinejdzeri u srednjoj skoli; sirota Carrie-Anne Moss je prisiljena reprizirati svoju ulogu iz MATRIXA, ali joj Hoffman ne dozvoljava da ikoga u ovom filmu mlati, pa se njeno prisutsvo svodi na zabrinute poglede i usko pripijenu majicu. Sto se muskog dijela posade, odnosno glumacke ekipe tice, ni tu stanje nije previse bolje - likovi su uglavnom isprazne karikature, a ni glumci koji ih tumace se previse ne trude. Jedini je izuzetak Terence Stamp koji bi ulozi dubokoumnog znanstvenika-filozofa trebao dati nekakvu dubinu ovom filmu; no njegove recenice, ma koliko klisejizirane i otrcane bile, ipak po misljenju rezisera i scenarista predstavljaju preveliki mentalni napor za prosjecnog americkog gledatelja, pa je njegov lik vrlo brzo likvidiran. Preostaju nam ljepotani poput Vala Kilmera ciji ce lik, naravno, prezivjeti da bi njegov odnos sa Bowman filmu dao romanticnu notu, ili vrsni karakterni glumci poput Toma Sizemorea u nezahvalnoj ulozi zafrkanta koji pred kraj gine jer netko mora glumiti herojsku zrtvu. Naravno, s obzirom da je filmu potrebna drama sve sto moze krenuti lose po nase junake krece lose, i pri tome znanstvene cinjenice i inteligencija gledatelja nisu bili na pameti scenarista; srecom, idiotizam glavnih junaka filmu s ovakvim konceptom ipak daje notu realizma. No, kada se sve zbroji i oduzme, CRVENI PLANET ipak predstavlja nista drugo nego gubljenje vremena i razocaranje za onaj sve manji krug ljudi koji je bio uvjeren da nam Hollywood u oblasti SF-filma moze ponuditi nesto novo.