OTVORI OCI

ABRE LOS OJOS

Krajem prosinca gotovo svaki casopis koji drzi do sebe donosi top-liste najboljih kino i video naslova u godini. U jednom od tih casopisa najboljim video-naslovom godine proglasen je film za kojeg vecina naseg publike vjerojatno nije cula, i to iz jednog veoma jednostavnog razloga - rijec je o ne-holivudskom proizvodu. No, oni koji iole bolje poznaju stanje stvari u suvremenom filmskom svijetu nece biti iznenadjeni kada cuju da je taj film u Spanjolskoj, zemlji koja se danas dici najvitalnijom kinematografijom u Evropi. Tamosnja filmska industrija vise nije orijentirana iskljucivo za art-snobovsku publiku koja se kune u Almodovara nego su u medjuvremenu iznikla i neka nova imena koja se bez kompleksa hvataju u kostac s komercijalnim zanrovskim filmovima i u tome imaju bolje rezultate od svojih holivudskih kolega. Jedan od tih ljudi je mladi Alejandro Amenabar, poznat po svom hvaljenom trileru TEZA. Njegov slijedeci film je snimljen jos prije tri godine, ali je tek sada dosao pred nasu publiku, vjerojatno zahvaljujuci tome sto mu je radnja dosta slicna jednom prilicno razvikanom SF-filmu snimljenom dvije godine kasnije. Iako je hrvatska kino-publika ostala prikracena za OTVORI OCI, distributer se ipak mora pohvaliti sto se udostojio film izdati na videu i tako nam omoguciti da se upoznamo s ostvarenjem kojeg mnogi zasluzeno nazivaju filmom godine.

Radnja filma pocinje u dusevnoj bolnici gdje psihijatar Antonio (Lera) ispituje zatvorenika Cesara (Noriega), koji je optuzen za ubojstvo i cije se lice nalazi pod maskom. Cesar se u razgovoru prisjeca dogadjaja koji su ga doveli do te tocke i koji su zapoceli na njegov 25. rodjendan. Tada je Cesar imao sve sto se pozeljeti moglo - nakon smrti roditelja stekao je ogromno bogatstvo, a zahvaljujuci dobrom izgledu mogao si je svaku noc priustiti novu djevojku. Na rodjendanskoj zabavi Cesara njegov najbolji prijatelj Pelayo (Martinez) upoznaje sa svojom djevojkom Sofijom (Cruz). Iako se Cesaru doticna svidja i iako ne bi imao nista protiv da prijatelju preotme djevojku, Sofia mu treba radi nekih drugih razloga - prije svega da Nuriji (Nimri), djevojci s kojom je spavao, pokaze kako je njihova jednonocna romansa definitivno stvar proslosti. No, Nuria se nikako ne miri s tim i nastavlja progoniti Cesara koji na kraju neoprezno pristaje da ga poveze automobila. Ta ce voznja pokrenuti niz tragicnih, zastrasujucih i neobjasnjivih dogadjaja koji ce Cesarov zivot pretvoriti u nocnu moru.

Psihologija nam kaze kako je strah od nepoznatog jedna od najiskonskijih ljudskih emocija. Amenabar i njegov koscenarist Gil na tome grade jedan od najefektnijih i najzanimljivijih zapleta koje smo u posljednje vrijeme imali prilike vidjeti u suvremenom filmu. Od samog pocetnog kadra pa do kraja, fraza "otvori oci" kod gledatelja izaziva mijesani osjecaj jeze i znatizelje, nalik onome kojeg putnici na cesti imaju kada nikako ne mogu skrenuti pogled s mjesta prometne nesrece. Amenabar je svoj talent iskazao time sto nelagodu ne indicira nikakvim eksplicitnim scenama krvi i nasilja - uzas nije u onome sto vidimo, nego u tome sto nista ne vidimo i sto se vise ne mozemo uzdati u vlastitu percepciju. Zahvaljujuci pametnom scenariju i Amenabarovoj vjestini da u svaki kadar ubaci jedva primjetan, ali znacajan detalj, radnja filma OTVORI OCI se lezerno krece izmedju sasvim razlicitih zanrovskih voda - od psiholoske drame preko SF-a do horora.

Ono sto posebno valja pohvaliti jest to sto Amenabaru nisu potrebni holivudski megamilijunski budzeti. OTVORI OCI je prilicno jeftin film, bez "bijesnih" specijalnih efekata ili "cool" soundtracka. Film nas ne privlaci jeftinim audovizualnim atrakcijama nego zapletom i inteligentno smisljenim likovima. To se takodjer ima zahvaliti i vise nego izvrsnoj glumackoj postavi - Eduardo Noriega se sjajno snalazi u prilicno teskoj ulozi tipa koji se uporno bori da povrati "originalnu" percepciju stvarnosti, a primadona spanjolskog filma Penelope Cruz je ponovno na visini svog zadatka, mada je autoru ovih redova mnogo simpaticnija u sceni u kojoj se pojavljuje pod maskom pantomimicarke nego u svom "regularnom" izdanju. I ostatak glumacke postave je prilicno dobar, poput Chetea Lere u ulozi dobrodusnog psihijatra i Fele Martineza kao Cesarovog nesretnog prijatelja.

Ukratko, OTVORI OCI jest ne samo jedno od najugodnijih iznenadjenja nase video-ponude i zasluzen pobjednik godisnjih top-lista nego i pravi pravcati praznik za svakog onog koji je vec dugo vremena zelio vidjeti "pravi" SF-film.

• ocjena: izvrstan (++++)