FINAL DESTINATION
Postoje mnogi razlozi zbog cega su se DOSJEI X, svojevremeno jedna od najkvalitetnijih serija na americkoj televiziji, u posljednje vrijeme pretvorili u katodni gnoj dostojan MELROSE PLACEA i slicnih sapunjaca. Jedan od tih razloga svakako je i to sto se producentski tim na celu s Chrisom Carterom odlucio lisiti usluga nekih od svojih najtalentiranijih suradnika. Medju te suradnike svakako spada scenaristicki tim koji sacinjavaju Glen Morgan i James Wong, zasluzni za neke od najboljih epizoda u prvim sezonama serije. No, djelomicno zato sto je njihova vizija DOSJEA X bila previse intelektualna za ukus prostackih masa, a djelomicno i zato sto su bili vise zainteresirani za vlastite projekte (ukljucujuci danas kultnu SF-seriju SVEMIRSKI MARINCI), Morgan i Wong su napustili taj projekt i zapoceli samostalnu karijeru koja, za razliku od Carterove, i nije bila bas oznacena nekim velikim uspjesima. Bilo kako bilo, njihov prvi cjelovecernji film se medju bivsim i sadasnjim "x-filima" ocekivao s velikom paznjom - mnogi su htjeli vidjeti kako ce se taj dvojac snaci u uvjetima kino- produkcije i iskoristiti nominalno vecu kreativnu slobodu koja im ona pruza (golotinja, prostacki rjecnik itd.). Na svoju veliku nesrecu, publika je njihov projekt PUT BEZ POVRATKA dozivjela kao jos jedan rutinski teen slasher, a kritika, ionako nesklona DOSJEIMA X, jedva sacekala da ga sasjece na komade.
Glavni junak filma je Alex Browning (Sawa), njujorski srednjoskolac koji se zajedno sa 40-ak svojih kolega iz razreda sprema na spektakularni desetodnevni izlet u Pariz. I dok se njegovi pajdasi unaprijed raduju seksu, drogi i ostalim ludorijama koje ih cekaju u dekadentnoj Evropi, Alex postaje sve uznemireniji kako se blizi trenutak polijetanja. Avion je vec na pisti, i upravo u tom trenutku Alex odjednom postane obuzet stravicnom vizijom avionske nesrece. Alex dobija napad panike te ga izbace iz aviona, ali u guzvi koja je nastala isto se dogodilo s jos par njegovih prijatelja i uciteljicom Valerie Lewton (Cloke). Prije nego sto je itko od njih u stanju shvatiti sto se zapravo dogodilo, avion s kojim su trebali otici u Pariz polijece da bih se nakon par minuta pretvorio u plamenu kuglu. Alex sada odjednom mora odgovarati na niz neugodnih pitanja, ali je FBI-jeva istraga samo pocetak niza zastrasujucih dogadjaja. Nekoliko tjedana nakon nesrece njegovi prijatelji, jedan po jedan, pocinju umirati u bizarnim okolnostima. Alex postupno shvaca kako je stjecajem okolnosti njegova vizija prevarila Smrt, koja sada dolazi po svoje. Alexu ne preostaje nista drugo nego da pokusa shvatiti kojim ce redom i na koji nacin umirati njegovi prijatelji, te to sprijeciti i tako Smrt prevariti jos jednom.
Kod mnogih zagrizenih "x-fila" PUT BEZ POVRATKA ce bez svake sumnje izazvati osjecaj nostalgije za nekim boljim i sretnijim vremenima. To se, prije svega, ima zahvaliti vancouverskim lokacijama ali i vancouverskoj glumackoj druzini, medju kojoj su najprepoznatljivija lica Roberta Wisdena i Tonyja Todda (potonji se pojavljuje u jednoj od najupecatljivijih epizoda u posljednje vrijeme). Medju "x-filima" ce, s druge strane, ambivalentne osjecaje izazvati to sto je film vise nego ocevidno inspiriran nesretnom sudbinom TWA-inog leta 800 - tragedijom koja je prije cetiri godine Chrisa Cartera potaknula da napise "Tempus Fugit" - jednu od najbedastijih epizoda DOSJEA X. Morgan i Wong, pak, istu materiju obradjuju daleko ozbiljnije i inteligentnije. Njihovi glavni junaci se, umjesto protagonista tipicnog slasher horora, nalaze pred mnogo prirodnijim ali i mocnijim protivnikom. Osjecaj neumitnosti njihove sudbine prozima atmosferu filma, a Morgan i Wong imaju vremena da kroz njihova usta provlace nesto sto bi blagonakloniji kriticar mogao nazvati traktatom iz egzistencijalisticke filozofije. Wongu se kao reziseru, pak, mora priznati poprilicna domisljatost u scenama koje prikazuju kako protagonisti gube zivot na prilicno bizarne nacine, a koriste se prilike da se u radnju ubaci nesto crnog humora. Na zalost, teen glumacka postava nije bas previse uvjerljiva niti simpaticna - nakon odredjenog vremena gledateljima postaje svejedno kako ce svi zavrsiti. Da stvar bude gora, scenarij na kraju tone u tipicne kliseje da bi sve kulminiralo posve nepotrebnom i krajnje besmislenom zavrsnicom. Ukratko, PUT BEZ POVRATKA je film kojeg se moze pogledati, ali koji kod gledatelja, bio on "x-fil" ili ne, izaziva gorki osjecaj sjajne prilike koja je propustena.
(c)2000 Dragan Antulov
Baza podataka, programiranje i HTML konverzija su Copyright (c)1999,2002 Krešimir Kos