PODMORNICA U-571

U-571

Jedan od glavnih problema u suvremenom Hollywoodu jest prevelika cijena filmova, a taj se fenomen manifestira u tome da se neki "popularni trend" moze opaziti u mozda dva ili tri naslova koji imaju istu temu ili "high concept". Tako se 1998. godine smatralo da Spielberg ima osigurane "Oscare" sa SPASAVANJEM VOJNIKA RYANA, pa je gomila holivudskih producenata odjednom odlucila da su filmovi na temu drugog svjetskog rata "in". Problem je u tome sto takvi filmovi zahtijevaju ne samo gomilu novaca, nego i visemjesecne, ako ne i visegodisnje pripreme. To se obilo o glavu cak i iskusnom talijanskom producentu Dinu de Laurentiisu (KONAN BARBARIN, DINA, PLAVI BARSUN), jer kada je snimanje pocelo, vec se na primjeru Mallickove TANKE CRVENE LINIJE vidjelo da je drugi svjetski rat izasao iz mode. Njegova podmornicka drama U-571 je tako u americka kina lansirana tek ove godine, te se na jedvite jade mogla pohvaliti nekakvim pozitivnim rezultatom. Dodatne probleme su izazivale i kontroverze izazvane za danasnji Hollywood uobicajenim tretmanom povijesnih cinjenica, sto ce, za hrvatsku, kao i americku publiku, biti od manjeg znacaja, ali ne i za autora ovih redova.

Radnja filma smjestena je u proljece 1942. godine. SAD su usle u rat, ali americka vojska ne moze osloboditi Evropu od nacistickog jarma, zahvaljujuci njemackim podmornicama koje po Atlantiku nemilice potapljaju saveznicko brodovlje, te se cini kako ce rat zavrsiti Hitlerovom pobjedom. Za to vrijeme porucnika korvete Tylera (McConaughey) muce druge brige - iako je dosta vremena proveo kao prvi casnik na americkoj podmornici S-33 te tako, po vlastitom misljenju, stekao dovoljno iskustva da zapovijeda s vlastitim brodom, njegov pretpostavljeni, porucnik bojnog broda Dahlgren (Paxton) je blokirao dugo zeljeno promaknuce. Tyler i Dahlgren ce ipak morati svoje nesuglacice staviti po strani, jer zapovjednistvo americke mornarice njihovu podmornicu salje na supertajnu misiju, na kojoj ce im drustvo praviti obavjestajac porucnik Hirsch (Weber) i kapetan marinaca Coonan (Keith). Naime, njemacka podmornica U-571 je tesko ostecena te se usred Atlantika mora sresti s njemackom podmornicom za snabdijevanje. Zahvaljujuci sretnoj igri slucaja, americka mornarica zna za vrijeme i mjesto susreta, te je S-33 preuredjena da izgleda kao njemacka podmornica, a americki podmornicari su dobili njemacke uniforme. Njihov je zadatak da na prevaru zauzmu njemacki brod i ukradu Enigmu, supertajni kriptografski stroj koji Nijemcima omogucava da sa svojim podmornicama komuniciraju bez straha od saveznickog prisluskivanja. Misija uspijeva, Amerikanci preuzmu kontrolu nad U-571, ali taman kada su mislili vratiti se kuci, maticna podmornica S-33 je potopljena sa svojim zapovjednikom te je mladi Tyler prisiljen okupiti prezivjele na U-571 i zapoceti dugo putovanje kuci. U tome ce imati itekako problema zahvaljujuci avionima Luftwaffe, razaracima Kriegsmarine i zarobljenom njemackom kapetanu Wassneru (Kretschmann), koji ce iskoristiti svaku priliku da im oteza zivot.

U nekim normalnim okolnostima autor ovih redova ne bi PODMORNICI U- 571 uvalio palac dolje, usprkos tome sto se scenarij Jonathana Mostowa svodi na nemastovito recikliranje svih mogucih situacija i scena iz bogatog podzanra podmornickih filmova koji postoji vec vise od pola stoljeca. Recikliranja ne samo sto nije postedjena Petersenova PODMORNICA, vjerojatno najpoznatiji primjerak podzanra, nego cak i mnogo svjezije Bruckheimer-Scottova GRIMIZNA PLIMA. Stvar je posebno tragicna s likovima, koji su totalno papiranti i kojima izuzetno jaka postava karakternih glumaca, ukljucujuci cak i takvu velicinu kao sto je Harvey Keitel, ne moze udahnuti zivot. Jos je tragicnija stvar s glavnim glumcem Matthewom McConaughyjem, koji svojim blago telecim pogledom ovdje prilicno ide na zivce. Ali, sve bi se to dalo oprostiti da je ovaj film lisen nekih nedostataka koji su autoru ovih redova prilicno isli na zivce.

Naime, PODMORNICA U-571 je u svom ocajnickom nastojanju da se prilagodi sovinizmu prosjecne americke publike, kao i njenom poznavanju povijesti, otisla pomalo predaleko. Kao sto je to prije nekih mjesec dana Oleg Mastruko primjetio u hr.rec.film. svatko tko imalo bolje poznaje drugi svjetski rat PODMORNICU U-571 ne moze docekati s icim drugim nego krajnjim prezirom. Prije svega, saveznici su se Enigme docepali davno prije vremena radnje ovog filma, tocnije godinu dana prije, kada su Amerikanci bili neutralni, pa je prljavi posao umjesto americke podmornice morao obaviti britanski razarac HMS Bulldog. Nadalje, sama zapljena Enigme nije bila tako bitna, jer su njemacke sifre bile provaljene jos prije rata, odnosno pravi posao je obavljala vrhunska ekipa britanskih sifranata u Bletchley Parku, kojima je pomagala elektronska naprava zvana "Colossus", prvi kompjutor u suvremenom smislu rijeci. Kada su u pitanju mornarice koje su bile u stanju suprotstaviti se njemackim podmornicama, americka mornarica u proljece 1942. godine definitivno nije bila medju njima - zahvaljujuci nesposobnosti admirala Kinga njemacki podmornicari su prvih sest mjeseci su se ispred americkih obala osjecali kao kod svoje kuce. Pravi teret borbe protiv Kriegsmarine je, dakako, pao britansku Kraljevsku mornaricu koja je mnogo bolje obavljala taj posao. Zahvaljujuci tome oni koji su upuceni ce tesko provariti scene u kojima Nijemci usred Atlantika za patroliranje koriste lovacke avione tipa "Me-109" (notorne po svom kratkom doletu, koji je Goeringa kostao bitke za Britaniju) ili sto se usred Atlantika uopce nalazi njemacki povrsinski brod klase razaraca (nakon teskih gubitaka 1940. godine Kriegsmarine se vise nije usudjivala odlaziti na otvoreno more). Naravno, problemi nisu samo u kreativnom pristupu povijesti, nego i uvjerljivosti i zdravom razumu - skupina mornara u skucenoj podmornici za par dana nauci baratati "smajserima" poput prekaljenih komandosa, a sama pucnjava unutar podmornice ne izaziva nikakve gubitke uslijed odbijanja metaka o zeljeznu povrsinu itd. Zbog svega toga bljedunjavi pokusaj producenata da se na kraju filma kratkom noticom operu od ovog silovanja povijesti nije dovoljan da PODMORNICU U-571 spasi od potonuca u dubine celuloidnog zaborava.