SVEMIRSKI KAUBOJI

SPACE COWBOYS

"Bolje biti pijan nego star" je izreka koja mozda najbolje karakterizira nacin na koji Amerika tretira svoju starcad. Ljudi sijedih glava i izboranih lica se smatraju prevelikim teretom za naciju opcinjenu mladoscu i brzinom, te ih se masovno salje u staracke domove, floridske zabiti i slicna mjesta gdje ih se vise nitko ne sjeti, osim kada su u pitanju tijesne predsjednicke utrke. Slicna je stvar i s Hollywoodom, gdje i najvecim zvijezdama sijede vlasi donose automatsku degradaciju na razinu karakternog glumca, ili, u najboljem slucaju, "gostujuce zvijezde" u ponekoj epizodi drugorazredne TV-serije. No, ima i starkelja koje su uspjele izbjeci ovu ponizavajucu sudbinu, a od njih je mozda ne najpoznatiji, ali svakako najcjenjeniji Clint Eastwood. Taj 70-godisnjak, negdasnja velika zvijezda akcijskih filmova, sada je postao jednim od najuglednijih holivudskih glumaca i rezisera, a blistava karijera u zlatnim godinama mu je ovjencana "Oscarima". Zbog takvog uspjeha i jos uvijek velike karizme veliki studiji su Eastwoodu spremni financurati iste one projekte radi kojih bi neki drugi starkelja s prezirom bio izbacen iz kancelarije. Jedan od takvih suludih ideja je, na primjer, "gerijatrijski" remake ARMAGEDDONA - prica o bivsim ostarjelim astronautima koji su prisiljeni poletjeti u svemir kako bi spasili svijet. Za divno cudo, ovaj projekt, koji je ne bas produhovljeno nazvan SVEMIRSKIM KAUBOJIMA, ostvario je solidan promet na americkim kino-blagajnama ovog ljeta.

Glavni junak filma je dr. Francis D. "Frank" Corvin (Eastwood), bivsi clan tima "Daedalus", ekipe americkih vrhunskih probnih pilota koji su se 1958. godine pripremali da budu prvi ljudi u svemiru. Ali, nakon sto ih je NASA odlucila zamijeniti s majmunima i nakon sto ih je pretekao Gagarin, "Daedalusovi" piloti su ostali zauvijek prizemljeni i zaboravljeni. Vise od cetiri desetljeca kasnije Corvin dobija poziv od Boba Gersona (Cromwell), svog bivseg sefa, a sada NASA-ine glavesine, da mu pomogne rijesiti ozbiljan problem. Naime, bivsi sovjetski komunikacijski satelit "Icon" se pokvario te prijeti padom na naseljena podrucja na Zemlji. Jedini nacin da se to sprijeci jest da se ekipa astronauta "space shuttleom" lansira u orbitu i kvar popravi prilikom "svemirske setnje". Corvin je jedini koji moze NASA-i u tome asistirati, jer jedini zna kako se rukuje s pretpotopnim upravljackim sustavom na sovjetskom satelitu. Corvin to iskoristi kao priliku kako bi NASA-u uvjerio da njega osobno posalje u svemir, tvrdeci kako je usprkos velike starosti u dovoljno dobroj formi da bi izdrzao naprezanja povezana sa svemirskom pustolovinom. NASA mu nevoljko odluci ispuniti ne samo taj zahtjev, nego odobriti slican plan i za troje njegovih bivsih partnera iz "Daedalusa" - pilota- kaskadera Williama "Hawka" Hawkinsa (Jones), baptistickog propovjednika Tanka Sullivana (Garner) te inzenjera-zenskara Jerryja O'Neilla (Sutherland). Svi oni pristaju iskoristiti priliku da lete u svemir, te se u NASA-inom centru podvrgavaju nizu testova i intenzivnom treningu. Pri tome se moraju suociti ne samo sa svojom staroscu, nego i sa skepsom svojih mladjih kolega i NASA-inih birokrata. No, pravi problemi, kao i obicno, nastaju tek kada se "shuttle" lansira i Corvinova ekipa otkrije pravu prirodu i znacenje svoje misije.

Odmah na pocetku se moze reci kako ovaj film u neku ruku predstavlja ugodno iznenadjenje, ne samo za gledatelje koji su imali sumnje o mogucnosti seniora da u danasnjem Hollywoodu iznesu akcijski film, nego i za one koji su u posljednje vrijeme bili zabrinuti zbog smjera u kojem je skrenula Eastwoodova karijera nakon trijumfalnih NEPOMIRLJIVIH i nesto slabijih, ali jos uvijek cijenjenih MOSTOVA OKRUGA MADISON. Naime, Eastwood se nakon vesterna i klasicnog "ljubica" pomalo izgubio u novim zanrovskim eksperimentima - prerazvucenom politickom trileru NEOGRANICENA MOC, jos razvucenijem filmu-putopisu PONOC U VRTU DOBRA I ZLA te "politickom korektnoscu" udavljenoj novinarskoj drami ISTINIT ZLOCIN. Ovdje je Eastwood konacno nasao materijal dostojan svoje karizme i reputacije - rijec je o zanimljivoj, pitkoj i nadasve zabavnoj kombinaciji akcije i humora (pri cemu Eastwood ne srami gotovo mazohisticki ismijavati zivotnu dob sebe i svojih kolega), kojoj Eastwood dodaje sebi svojstvenu crtu sentimentalne nostalgije. Ono sto je jos mozda vaznije jest i to da se Eastwood ne srami povuci u drugi plan kada to zahtijeva prisutsvo njegovih troje kolega, od kojih je najmladji, 54-godisnji Jones, isto tako svojevremeno nagradjen "Oscarom" za epizodnu ulogu. Poseban sarm filmu daju bezbrojne reference na PUT U SVEMIR, kultno ostvarenje o pocecima americke astronautike, kojeg Eastwood parodira a da mu istovremeno ukazuje dostojno postovanje. Ipak, SVEMIRSKI KAUBOJI nisu film bez problema - pojedine situacije su klisejizirane, a to pogotovo ide na zivce u drugom dijelu filma, kada glavni junaci nakon zafrkancije na Zemlji moraju rjesavati neke prilicno ozbiljne, ali svejedno predvidljive probleme u svemiru. Pri tome svi oni koji malo bolje upucena u pravila suvremenog holivudskog filma ce unaprijed znati sudbinu svakog od clanova "cetvorke". Takodjer, za odredjene likove uopce nije jasno sto tu rade, sto je pogotovo slucaj s ruskim generalom kojeg nas Rade Serbedzija tumaci u jos jednoj od njegovih nezahvalnih holivudskih uloga. No, Eastwood je ovaj filmcic uspio dovoljno zasladiti odlicnim izborom glazbe kao i nekim prilicno sjajnim kadrovima (pogotovo onima u zavrsnici filma), tako da se ovom hvalospjevu zlatnoj dobi mora dati veliki palac gore.