UBIJAJUCI GDJU TINGLE

TEACHING MRS. TINGLE

Kada su prosle godine dva tinejdzera u americkom gradicu Columbineu svoju srednju skolu pretvorila u stratiste, taj je dogadjaj, osim uobicajene debate o pravu privatnih gradjana da drze oruzje, ponovno na dnevni red americkih politicki rasprava stavio utjecaj Hollywooda i drugih medija na psihu mladih Amerikanaca. Okolnosti cijelog slucaja su dale za pravo krscanskim fundamentalistima i slicnim dusobriznicima (nalik na Goreovog partnera Joea Liebermana) koji tvrde kako Hollywood u svojim filmovima, pogotovo onima koji su radjeni za tinejdzersku publiku, promice nasilje i slicno asocijalno ponasanje. Holivudski establishment, koji obicno ignorira optuzbe za trovanje neduzne djecice, ovaj put je odlucio poslusati politicare i "ocistiti" svoje teen filmove dok se buka ne stisa. Medju zrtvama se tako nasla i teen serija BUFFY THE VAMPYRE SLAYER cijih je par epizoda skinuto s repertoara. Ali najpoznatija zrtva te kampanje je UBIJAJUCI GDJU TINGLE, crna komedija Kevina Williamsona o sukobu srednjoskolske profesorice i njenih ucenika, koja je morala brze-bolje mijenjati naslov u POUCAVAJUCI GDJU TINGLE da kojim slucajem nekom tinejdzeru ne bi dala pogresne ideje. Srecom, u Hrvatskoj se tinejdzeri vise vole ubijati po kaficima i diskotekama, pa je domaci distributer zadrzao originalni naslov.

Glavna junakinja ovog filma je Leigh Ann Watson (Holmes), maturantica kojoj je zivotni cilj postati najboljom ucenicom u svojoj generaciji i tako sebi priskrbiti stipendiju s kojom ce otici na koledz i zauvijek napustiti svoj mali, besperspektivni grad. Leigh se vrijedno dala na posao, ali na putu joj stoji jedna ozbiljna prepreka - gdja Tingle (Mirren), stroga i cinicna nastavnica povijesti koja ne samo sto nije impresionirana Leighinim naporima nego ne krije da ce joj davanje nize ocjene predstavljati zadovoljstvo. Srecom, Luke Churner (Watson), tiha patnja njene najbolje prijateljice Jo Lynn Jordan (Coughlan), spreman joj je pomoci tako sto joj uruci pitanja na testu iz povijesti kojeg je ukrao iz Tinglinog ureda. Na zalost, gdja Tingle je ne samo saznala za tu kradju nego taj nestasluk pripisala Leigh te joj stavila do znanja da ce je zbog toga izbaciti iz skole. No, Leigh se ne miri s tom nepravdom pa ona, Jo Lynn i Luke odlaze u kucu gdje Tingle kako bi je nagovorili da se predomisli. Njihova diplomatska misija se pretvara u fizicki obracun nakon kojeg je gdja Tingle vezana uz krevet. No cak i tada je ona u stanju zagorcati zivot svojim ucenicima, vjesto manipulirajuci neiskustvom svojih otmicara.

Za americkog scenarista Kevina Williamsona mnogi drze da je svojim predloscima - tri filma iz serije VRISAK, dva filma ZNAM STO SI RADILA PROSLOG LJETA te DOSJE: ALIEN - revitalizirao od kraja 80-tih upokojeni podzanr tinejdzerskog filma. Stoga se njegov redateljski debi cekao s velikom pozornoscu, ali je zavrsio neuspjehom, cak i uz pomoc columbinskim masakrom stvorenog publiciteta. Problem filma nije samo u tome sto Williamson ocigledno ne posjeduje talent svojih negdasnjih suradnika Wesa Cravena i Roberta Rodrigueza. Po svemu sudeci Williamson je za svoj prvijenac sebi odabrao najgori moguci scenarij. Sama ideja filma, koja se, poput vecine teen filmova, temelji na tinejdzerskoj pobunu protiv establishmenta, nije toliko problematicna u kontekstu crne komedije, ali je Williamson, htio to ili ne, film pretvorio u mrtvacki ozbiljnu dramu. I dok je sasvim legitimno smatrati kako je "normalan" zivot, pogotovo u malom gradu, sudbina gora od smrti, u Williamsonovom filmu krivac za takvu nesrecu nisu razmazeni tinejdzeri koji umjesto da sjede pred knjigom snifaju ljepilo, nego zli nastavnici koji ih, zamislite, tjeraju da uce. Protiv takvih zlih, licemjernih spodoba je sve dozvoljeno (iako Williamson, nastojeci biti "politicki korektan" uvodi prema Leigh mnogo prijateljskiji lik skolske savjetnice - crnkinje), pa Williamson nasim "junacima" dozvoljava da u krajnje neuvjerljivoj zavrsnici izbjegnu sudbinu koja bi ih cekala u stvarnom zivotu - zatvorske kazne za prevaru, provalu, otmicu i nanosenje teskih tjelesnih ozljeda. Za divno cudo, u prvom dijelu filma Williamson je cak uspio napraviti film gledljivim, stvarajuci zanimljive uloge i jednako intrigantnu, iako nerealisticnu situaciju. No, u drugom dijelu Williamson pokusava rasplesti radnju pomocu farse koja jednostavno ne funkcionira - stosevi su predvidljivi i nimalo smijesni. Ono sto spasava film jest prilicno dobra gluma Helen Mirren kao i Melisse Coughlan u u izvrsnoj ulozi Leighine prijateljice s glumackim ambicijama. To dvoje su uspjeli zasjeniti mnogo razvikaniju Katie Holmes kao i njenog partnera Barryja Watsona, ali cak ni ta uloga nije dovoljan razlog da netko gleda ovaj film ako bas ne mora.