FAKTOR ZALEDJIVANJA

CHILL FACTOR

Godine 1987. na pacifickom otoku ekipa vladinih znanstvenika na celu s dr. Richardom Longom (Paymer) testira novi, smrtonosni defolijant zvani "Elvis" usprkos protivljenju kapetana Andrewa Brynnera (Firth). Kada pokus krene po zlu i izazove sveopce razaranje i smrt 18-orice Brynnerovih vojnika, vlada odluci svu krivicu pripisati Brynneru i osudi ga na deset godina zatvora zbog nemara. Nakon sto je pusten iz zatvora, ogorceni Brynner se zaklinje na osvetu i Longu i vladi koja ga je iznevjerila te zajedno s druzinom terorista i placenika vrsi prepad na tajni vladin laboratorij u Montani. Smrtno ranjeni Long se ipak uspije docepati grada i kontejner s "Elvisom" predati svom ribickom poznaniku Timu Masonu (Ulrich), tipu koji radi nocne smjene u usamljenom restoranu. Masonu je receno da se kontejneru temperatura nikako ne smije spustiti ispod 10 stupnjeva Celzija, inace ce se "Elvis" osloboditi i poubijati na milijune ljudi. Mason ima srecu da se u njegovom restoranu stvorio Arlo (Gooding), vozac sladoledarskog kamiona. Njih dvojica odlucuju prevesti "Elvisa" do najblize vojne baze, ali ce ih u tome ometati Brynnerovi teroristi kao i policija koja ih drzi kriminalcima.

FAKTOR ZALEDJIVANJA, mozda bolje nego ijedan drugi film, pokazuje kako je tanka granica koja dijeli standardno celuloidno gnojivo od filmova koji su toliko losi da gledatelje to zabavlja. Ova ne bas previse produhovljena varijacija BRZINE ocigledno je bila originalno zamisljena kao ozbiljan akcijski film, ali gomila kliseja na pravim mjestima i u pravim situacijama ga cini komedijom, iako su scenaristi vjerojatno humor mislili rezervirati iskljucivo za "buddy buddy" dinamiku izmedju Skeeta Ulricha i hiperventilirajuceg crnog oskarovca Cube Goodinga Jr. (JERRY MAGUIRE). Tako su, na primjer, negativci, cijeg vodju tumaci prilicno opusteni Britanac Peter Firth, odjeveni u crno, voze crne automobile i opremljeni su vrhunskom high-tech opremom koja im viri iz svih tjelesnih produzetaka. Naravno, svi dogadjaji u filmu se mogu predvidjeti sat unaprijed i nemaju veze sa zdravim razumom, kao ni protagonisti koji ce uciniti najbedastije moguce stvari ne bi li gledateljima pruzili priliku da uzivaju u eksplozijama i akcijskim scenama. Sretna je okolnost u svemu da FAKTOR ZALEDJIVANJA relativno kratko traje pa se ozbiljni nedostatak kreativnosti i pameti ne da tako lako primjetiti. Ali kratko trajanje ovog filmcica ce isto tako biti proporcionalno vremenu u kojem ce nam ostati u sjecanju, i to sasvim zasluzeno.