OSVETNIK S MACEM

LE BOSSU

Krajem 17. stoljeca vojvoda od Neversa (Perez) sve slobodno vrijeme provodi usavrsavajuci macevalacku vjestinu i razvijajuci tehniku koja ga je ucinila nepobjedivim. Njegov rodjak Gonzague (Luchini) se mnogo vise zanima za ogromno bogatstvo koje mu je vojvoda ostavio u nasljedstvo, a da bi se osigurao, od vojvode krije to da mu je njegova ljubavnica Blanche de Caylus (Nebout) rodila vanbracnu kci. Vojvoda za to ipak sazna zahvaljujuci poduzetnom ulicnom momku Lagardereu (Auteil) koji postaje njegov prijatelj i ucenik te mu spasava zivot od placenih ubojica u Gonzaguevoj sluzbi. No, iako vojvoda sretno stize u udaljeni planinski zamak i vjenca se sa svojom voljenom, pasti ce kao zrtva pokolja. Jedini prezivjeli je Lagardere koji djevojcicu vodi sa sobom i utociste nalazi medju druzinom talijanskih putujucih glumaca, gdje ce dijete odgojiti kao vlastitu kci. Sesnaest godina kasnije Aurore (Gillain) je lijepa i okretna djevojka, koja se poput svog pravog oca, zanima za macevanje. Stjecajem okolnosti put ih vodi u Pariz gdje je Gonzague krvlju stecenim bogatstvom izgradio poslovni imperij i banku s kojom misli opeljesiti na tisuce Francuza. Gonzague, koji je Lagardere i Aurore drzao mrtvima, odjednom se nasao pred problemom i ne preza od nicega ne bi li likvidirao taj problem. No, i Lagardere ima rjesenje za njega - zahvaljujuci naucenim glumackim vjestinama maskira se u grbavca i ubacuje se u Gonzaguevu banku.

OSVETNIK S MACEM bez svake sumnje predstavlja jedno od najugodnijih iznenadjenja u hrvatskoj video-ponudi. S jedne strane, ime Philippea de Broce na spici ne daje neke velike nade - iako je taj starkelja zanr pustolovne komedije s povijesnom tematikom ima u malom prstu, s obzirom da ih je snimao jos u vrijeme dok je Belmondo bio idol tinejdzerica, njegovi noviji radovi nisu bili bas najuspjesniji (tako je, na primjer, njegova moderna TV-verzija Seherezade zavrsila katastrofom usprkos tome sto je sadrzavala goluzdrave scene s Catherineom Zeta- Jones). No, ovdje se de Broca vise nego dobro snasao, vjerojatno motiviran zeljom da se Hollywoodu osveti za silovanje francuske kulturne bastine u najnovijim verzijama TRI MUSKETIRA i COVJEKU SA ZELJEZNOM MASKOM. Rezultat je film (inace peta po redu ekranizacija romana Paula Fevala) koji sadrzi sve sto bi povijesna pustolovina trebala imati - raskosnu scenografiju i kostime, dojmljive alpske lokacije, vrhunske akcijske scene i zanimljivu pricu sa slozenim i odlicno odglumljenim likovima. De Brocu posebno valja pohvaliti zbog scena macevanja - ne samo sto su rezirane u vrhunskoj maniri, dostojnoj Johna Wooa, nego gledatelji imaju prilike vidjeti prepoznatljivi i tesko zaboravljivi macevalacki stil. Gluma je savrsena, iako se nekim kriticarima nije svidio izbor karakternog glumca Daniela Auteiula (KRALJICA MARGOT) kao akcijskog junaka; no s obzirom da isti na pola filma glumi sasvim drukciji, komicni lik, taj je izbor sasvim logican. I njegove kolege su dobre - Fabrice Luchini koji je vise cinicni nego psihopaticni negativac, Vincent Perez kao tip koji vrhunski barata macem ali je u svemu ostalom idiot te vise nego sarmantna Marie Gillain kao jedan od najdomljivijih zenskih likova u suvremenom francuskom filmu. Ono sto posebno valja pohvaliti kod de Broce jest to sto film zadrzava leprsavost usprkos toga sto sadrzi scene eksplicitnog nasilja, homoseksualizma, a dusobriznici koji su htjeli spaliti Lyneovu LOLITU nece biti odusevljeni naznakama incesta i pedofilije u posljednjim scenama filma. Jedini razlog zbog kojeg OSVETNIK S MACEM nije savrsen jest mozda preforsirani i melodramatski zavrsetak, te pomalo neadekvatni izbor glazbe.