JOAN OF ARC
Drevna legenda kaze kako ce jednog dana mlada djevojka spasiti svoju domovinu od velike nevolje. Francuska godine 1429. se upravo nalazi u takvoj nevolji - stogodisnji rat s Englezima je jednu polovicu zemlje ostavio u rukama okupatora, dok se ostatak jedva drzi zbog gradjanskog rata u kojima Englezima pomazu domaci izdajnici na celu s burgundskim vojvodom (Wolvett). Jeanne d'Arc (Sobieski), 17-godisnja nepismena seljancica iz zabitog seoceta Domremy je prije deset godina imala vizije o svojoj povijesnoj ulozi, a sada ju je upravo zaintrigirala drevna legenda o Djevi od Lorraine koja ce pomoci napacenom narodu da se oslobodi od engleskog zuluma. U trenutku kada se vlast legitimnog prijestonasljednik Charlesa (Harris) svodi na par zamkova, praznu blagajnu i nikakvu vojsku, mlada Jeanne se upucuje u zamak Chinon gdje ce mladog princ uspjeti uvjeriti u to da joj povjeri vojsku s kojom ce kljucnu tvrdjavu Orleans osloboditi engleske opsade. Iako Jeanne nema pojma o ratovanju, armija odusevljenih dobrovoljaca na celu s iskusnim La Hireom (Strauss) ce nasuprot svih ocekivanja odnijeti pobjedu. Ivana Orleanska nakon toga nize seriju slicnih pobjeda i princ se moze komotno okruniti u Reimsu. Ali nakon okrunjenja, Charles je skloniji tome da Engleze otjera diplomatskim putem, te mu radikalizam Ivane Orleanske samo smeta. Ubrzo nakon toga Ivana u sumnjivim okolnostima pada u burgundsku zasjedu, i ceka je sudjenje na kojoj ce je biskup Pierre Cauchon (O'Toole), bivsi princev duhovni savjetnik, a sada u engleskoj sluzbi, pokusati osuditi kao heretika.
Kanadska mini-serija IVANA ORLEANSKA je svoju hrvatsku video-distribuciju (u obliku cjelovecernjeg filma) imala u isto vrijeme kada se u kinima pojavila mnogo razvikanija verzija u reziji Luca Bessona. Neumitne usporedbe su, na veliko iznenadjenje mnogih, prednost nisu dale Bessonu. Kanadski reziser Christian Duguay nema bas dojmljiv rezime (VRISTAVCI, ZADATAK: UHVATITE SAKALA), ali je njegova nesklonost besmislenom eksperimentiranju omogucila da ova verzija izgleda "urednije" i uvjerljivije, bez obzira sto ima manje spektakularnih scena. I scenarij Michaela Alexandera Millera i Ronalda Parkera je mnogo bolji - slicno kao i Besson, njih dvojica odbacuju mit i fenomenu Ivane Orleanske daju normalno objasnjenje. Dok ju je Besson prikazao kao nista drugo nego ludaru koju je zbog povijesnih okolnosti narod shvatio previse ozbiljno, dotle su je Miller i Parker shvatili kao djevojku koja se okoristila drevnom legendom iz humanitarnih razloga, a humanu dimenziju su potcrtali i naznakom romanticnog odnosa s njenim najvjernijim sljedbenikom Jean de Metzom. No, IVANA ORLEANSKA, s druge strane, pati zbog niskog budzeta, nedostatka spektakla (kao i krvi koja bi mogla previse povrijediti obiteljsku publiku) i prevelike Duguayeve sklonosti bespotrebnom slow motionu i patetici. Gluma je, pak, na visokom nivou - debitatntica Leelee Sobieski (NIKAD SE NISAM POLJUBILA) se odlicno snalazi u ulozi Ivane, a Neil Patrick Harris (SVEMIRSKI VOJNICI) i veteran Peter O'Toole takodjer briljiraju. Ukratko, IVANA ORLEANSKA je u danas popularnom, ali precesto nezahvalnom zanru povijesne drame prilicno rijedak primjerak zanatski uradjenog ostvarenja.
(c)2000 Dragan Antulov
Baza podataka, programiranje i HTML konverzija su Copyright (c)1999,2002 Krešimir Kos