TKO JE UTOPIO MONU

DROWNING MONA

Izreka da je komedija ozbiljan posao ilustrirana je cinjenicom da efekt necijeg humora precesto ovisi o publici, te da humoristi moraju itekako misliti na to da nesto sto njima izgleda jako smijesno nekome drugome moze biti ili nerazumljivo ili smrtno ozbiljno. Jedan od takvih primjera jest antologijska karikatura koja pokazuje kino-publiku koja gleda Charlieja Chaplina kako jede vlastitu cipelu u POTJERI ZA ZLATOM. I dok publika u galeriji, koja se sastoji od tajkuna i bogatasa, umire od smijeha, dotle sirotinja u parteru gleda tu scenu s mrtvacki ozbiljnim izgledom lica. Taj fenomen je jedan od razloga zbog cega TKO JE UTOPIO MONU, crna komedija Nicka Gomeza, nije bas najsretnije prosla medju nasom publikom i kritikom.

Radnja se odvija u gradicu Verplancku u ruralnom dijelu drzave New York. Prije mnogo godina taj je gradic "Crvena Zastava" iz Kragujevca odabrala kako bi besplatnom podjelom svojih automobila "yugo" testirala americko trziste. Kao sto znamo, taj pokus nije bas najbolje uspio, ali su stanovnici Verplancka, zbog specificne ekonomske situacije, ostali zakinuti za alternativu tom nesretnom prometalu. Tako sada gotovo svi Verplancani voze "yugo" i nemaju drugog izbora nego prihvatiti sve rizike koje dolaze s tim zastarjelim automobilom. Ta ce praksa doci glave Moni Dearly (Midler), ciji se "yugo" surva u rijeku. Naizgled rutinski slucaj se zakomplicira kada mehanicarka Lucinda (Wilhoite) otkrije kako je netko petljao po kocnicama, pa siroti sef policije Wyatt Rash (De Vito) odjednom mora istrazivati ubojstvo. Ta se istraga cini gotovo nemogucim zadatkom, jer je Mona bila tako nepopularna u gradu da je gotovo svatko imao razloga da je likvidira. To ukljucuje njenog supruga Phila (Fichtner), koji je dugo vremena varao s konobaricom Ronom Mace (Curtis); sina Jeffa (Thomas), za kojeg se prica da mu je odsjekla ruku; te, konacno Jeffovog poslovnog partnera Bobby Calzonea (Affleck). Ovaj posljednji ima motiv koji bi zakomplicirao Rashovu istragu, posto se sprema za vjencanje s policajcevom kceri Ellen (Campbell). I dok istraga polako napreduje, tako krug sve nervoznijih sumnjivaca cini nervozne poteze koji ce dodatno komplicirati situaciju.

Iako se njegovi autori dice da su izasli iz "nezavisnog" miljea, TKO JE UTOPIO MONU po mnogo cemu vise podsjeca na "high concept" gnojivo primjerenije velikim studijima. Ono sto je najgore u svemu tome jest da su Steinfeld i Gomez odabrali pogresni "high concept", barem kada je rijec o publici koja zivi van Clintonove Amerike. Naime, precesto se dogadja da se kadrovi likova koje voze "yugo" kao da je to najnormalnija stvar na svijetu prezentirao kao humor. Amerikancima, koji uzivaju u desetljecu prosperiteta, to moze biti smijesno (iako su i tamosnji kriticari dali palac dolje takvom postupku), ali gledateljima iz nama blizih prostora, gdje je normalna stvar da ljudi voze automobil dvaput ili triput starije od sebe, to nece biti toliko smijesno. Ipak, najgore od svega jest to sto Gomez nema bas previse smisla za humor. Iako je film prepun luzerskih i ne bas previse bistrih likova iz americke radnicke klase, njihovi potencijali uopce nisu iskoristeni. Naprotiv, Gomez nam prvih sat vremena cini prilicno dosadnim, i tu nimalo ne pomazu ni flashbackovi (od kojih se neki i ponavljaju) koji trebaju pokazati zasto je Mona Dearly bila tako omrznuta kod svojih sugradjana. A i finale filma se pretvara u predvidljivi klise i hepi end ne bas u skladu s cinicnim ostatkom filma. S druge strane, gluma je prilicno dobra (pogotovo u slucaju potcijenjenog karakternog glumca Williama Fichtnera), iako neka mnogo poznatija imena kao Midler i Curtis predstavljaju razocaranje. Mlade snage kao Affleck i Thomas su mnogo dojmljivije, ali najugodnije iznenadjenje je Neve Campbell koja se vrlo dobro snalazi u komicnoj ulozi, a jedna od scena pred kraj filma ce (kod dijela muske publike) izmamiti ugodna sjecanja na njen nastup u DIVLJOJ IGRI. No, kada se sve zbroji i oduzme, nakon gledanja TKO JE UTOPIO MONU ostaje gorak okus zbog neadekvatnog humora i gomile slicnih propustenih prilika.