VJERUJ U LJUBAV

KEEPING THE FAITH

Za uspjesnu glumacku karijeru u Hollywoodu nije dovoljno snimiti par filmova nakon koje ce vas kriticari dizati u zvijezde. Pravi izazov je u tome da se na takvim visinama i ostane. Edward Norton, koji se samo nakon cetiri godine uspio nametnuti kao jedno od najcjenjenijih glumackih imena, odlucio je tamo ostati. A u tu svrhu bi mu dobro dosao jos jedan talent kojeg je slucajno otkrio prilikom snimanja GENERACIJE X. Naime, britanski reziser Tony Kaye je prilicno cesto gubio takt u odnosima s ekipom, pa je Norton imao naviku uskakati u njegovu rezisersku stolicu i dovrsavati pojedine scene. Ove godine Norton je odlucio ta svoja iskustva iskoristiti za svoj rezijski debi - romanticnu komediju VJERUJ U LJUBAV.

Glavni junaci ovog filma jesu Jacob "Jake" Schramm (Stiler) i Brian Kilkenney Finn (Norton), koji su bili najbolji skolski prijatelji, i koje je razlicito etnicko porijeklo odvelo razlicitim ali svejedno slicnim zivotnim putevima. Tako je Jake postao rabinom, a Brian katolickim svecenikom. Obojica zive u jednom te istom njujorskom kvartu, i obojica se koriste novim, modernim metodama ne bi li u svoju crkvu, odnosno sinagogu doveli sto je moguce vise pastve, i sto ih cesto dovodi u sukob s njihovim konzervativnijim sefovima. S druge strane, razlicite vjere im stvaraju razlicite probleme - "Jake" se svojoj zajednici nametnuo ne samo kao rabin, nego i kao najbolji moguci kandidat za zenidbu, pa ga svaka dobra zidovska majka u kvartu nastoji upoznati sa svojom kceri; dotle se Brian, kao katolicki svecenik, mora suociti s odrzavanjem zavjeta cistoce. Njihovo prijateljstvo, kao i odanost vjeri, bit ce stavljena na kusnju kada se u New York nakon dugo vremena vraca Anna Reilly (Elfman), njihova najbolja prijateljica iz skolskih dana, sada uspjesna poslovna zena. I Jake i Brian ne mogu ignorirati cinjenicu da se njihova druzica pretvorila u lijepu zenu te vise ne mogu ignorirati svoje osjecaje prema njoj. Jake je, pak, taj koji ima vise srece, te on i Anna zapocinju svoju vezu, odlucivsi da nista ne kazu Brianu kako ga ne bi povrijedili. No, nakon nekog vremena romansa izmedju Jakea i Anne dolazi u krizu kada se ispostavi da Jake ne zeli ugroziti svoj polozaj u kongregaciji zenidbom za ne-zidovku.

Nortonova odluka da za svoj prvi ozbiljniji izlet u svijet rezije odabere upravo zanr romanticne komedije mozda je na prvi pogled izgledala suvise ziheraska, ali je zato scenarij Stuarta Blumberga vjesto izbjegao vecinu kliseja koji bi ovaj film pretvorili u celuloidni gnoj - sudbina koja ceka vecinu holivudskih primjeraka ovog zanra. Tisucu puta vidjeni zaplet o ljubavnom trokutu je samo kostur price u kojoj Blumberg koristi humor ne bi li s dosta ozbiljnosti i za danasnji Hollywood rijetkom dozom postovanja govorio o ulozi religije u suvremenom svijetu. Blumberg jasno pokazuje dileme i iskusenja koje cekaju sve one koji se danas nastoje drzati starih vjerskih pravila, ali u takvoj debati ne uzima strane, smatrajuci svaku od mogucih alternativa legitimnom, bilo da je rijec o onima koji padaju pod iskusenja, ili onima koji se drze svojih principa. Zbog svega toga VJERUJ U LJUBAV se doima jednim od najhumanijih filmova koje je Hollywood napravio u posljednje vrijeme, a ekumenska poruka, koja je sadrzana u samoj podjeli glavnih uloga (rabin i katolicki svecenik kao najbolji prijatelji), se provlaci kroz film, ali bez "politicki korektnog" propovijedanja.

Norton je kao reziser prilicno solidno obavio svoj posao, ali ce gledateljima i kriticarima prije ostati u sjecanju zahvaljujuci svojoj ulozi, kojom je pokazao da se sasvim dobro moze snalaziti u komediji. S time mnogo vise iskustava ima njegov kolega Ben Stiller (SVI SU LUDI ZA MARY), koji se takodjer prije par godina okusao kao reziser narkomanske drame PONOC BEZ KRAJA. Ipak, njih dvojica su u sjeni Jenne Elfman, popularne TV-komicarke koja je nakon ne bas najzahvalnije uloge u EDTV dobila priliku da konacno pokaze svoj talent - iako na prvi pogled ne izgleda kao neka superljepotica, njena Anna Reilly zraci prirodnoscu, jednostavnoscu i sarmom te je sasvim lako zamisliti muskarce koji ce podleci njenim drazima, ukljucujuci cak i one koje duhovne vrline pretpostavljaju svjetovnima. Pored glavne trojke, VJERUJ U LJUBAV se moze pohvaliti izvrsnom ekipom sporednih glumaca, gdje se vostane figure poput Wallacha i Anne Bancroft ravnopravno nose s mladim snagama poput Kena Leunga u kratkoj, ali dojmljivoj epizodnoj ulozi prodavaca audio-opreme te cesko-americkog rezisera Milosa Formana u ulozi Brianovog mentora. Ta se uloga u neku ruku moze shvatiti kao Nortonov "homage" reziseru s kojim je radio u NARODU PROTIV LARRYJA FLYNTA, a cijeli je film inace prepun referenci, odnosno suptilnih parodija na filmove u kojima je glumio Norton, odnosno njegovi kolege i prijatelji.

Sve u svemu, iako mozda malo predug za one koji iz principa ne vole romanticne komedije, te iako se element ljubavnog trokuta nije iskoristio do kraja, VJERUJ U LJUBAV predstavlja jedan simpatican, topao i zabavan film kakvih bas nema mnogo u nasem kino-repertoaru.