GLAVNI KOLODVOR

CENTRAL DO BRASIL

CENTRAL STATION

U Brazilu, zemlji u kojoj na jedno domacinstvo s vodovodom i kanalizacijom dolazi njih deset koje imaju televizor normalno je za ocekivati poprilican broj nepismenih ljudi. Za umirovljenu uciteljicu Doru (Montenegro) iz Rija to predstavlja odlicnu priliku za popunjavanje kucnog budzeta - na glavnom kolodvoru je otvorila stand na kojemu joj nepismeni klijenti diktiraju pisma koja ce naknadno poslati. Ogrubjela i cinicna Dora, pak, najcesce ne salje pisma nego ih ili baca ili sa sadistickim uzitkom cita svojoj prijateljici Irene (Pera). No, Dorin ce se zivot promijeniti kada Ana (Lira), jedna od njenih nepismenih klijentica, pogine, a njen je 10-godisnji sin Josue (de Oliveira), koji ne zna nikoga u Riju, pocne gnjaviti trazeci pomoc. Stjecajem okolnosti, Dora se zakaci s lokalnim mafijasima pa je prisiljena bjezati iz Rija i tako pomoci malom Josueu u njegovoj potrazi za ocem. Put ih vodi u zabaceni, gotovo opustjeli sjeveroistocni dio Brazila gdje ce njih dvoje dozivjeti svakojake pustolovine.

Dok se HRT preko STOCARA i slicnih sapunjaca trudila upoznati s dostignucima brazilske TV-industrije, hrvatski kino i video distributeri su od brazilskog filma bjezali kao vrag od tamjana. GLAVNI KOLODVOR, socijalna drama Waltera Sallesa, bi vjerojatno dozivio istu sudbinu da prethodno nije dobio nagrade na festivalima i bila nominiran za "Oscare". Oni koji se usprkos predrasudama usude posuditi brazilski film u videotekama bit ce nagradjeni za svoju hrabrost - GLAVNI KOLODVOR je iznenadjujuce dobar film. Iako cjelokupni koncept nije bas previse originalan - mnoge ce asocirati na holivudsku sentimentalnu ljigu, odnosno ne bas najuspjeliji Cassavetessov rad u GLORIJI - film iznad prosjeka uzdize izvrsna glumacka ekipa, u kojoj se 69-godisnja veteranka brazilskog glumista Fernanda Montenegro rame uz rame nosi s 10-godisnjim naturscikom Maneulom de Olivierom (kojeg je Salles upoznao na aerodromu gdje je radio kao cistac cipela). Ipak, ono sto najvise ostaje u pamcenju je beskompromisni, naturalisticki pristup brazilskoj stvarnosti, bilo da je rijec o teskom zivotu sirotinje, odnosno nesavrsenostima glavnog lika. Tako glavni lik Dore u pocetku filma ispunjava sve kvalifikacije za negativca, ali zahvaljujuci talentu Fernande Montenegro njena je moralna transformacija postupna i gotovo neprimjetljiva. Salles takodjer bez imalo obzira pokazuje siromastvo i moralnu trulez brazilskog drustva u kojemu zivot siromasnog covjeka ne vrijedi ni pisljivog boba. S druge strane, u drugom dijelu GLAVNOG KOLODVORA, socijalni aspekt filma je ublazen sentimentalnoscu filma ceste, a Salles kao lijek za moralnu iskvarenost brazilskih gradova nudi vjerske vrline brazilskog sela. No, tradicionalisticki i konzervativni tonovi u zavrsnici predstavljaju manji nedostatak filma od glazbe koja je cesto iritantna. No, GLAVNI KOLODVOR je usprkos tome film koji ostavlja snazan dojam na gledatelje. Pogotovo na nas koji zivimo u Hrvatskoj i kojima slike moralne kaljuze i siromastva izazvane divljim kapitalizmom predstavljaju vrlo izglednu viziju zivota u 21. stoljecu.