NEBO U LISTOPADU

OCTOBER SKY

Godine 1957. je Coalwood, rudarski gradic u americkoj drzavi Zapadnoj Virginiji, zatecen vijescu o sovjetskom satelitu "Sputnjik" koji im je poceo letjeti iznad glava. Medju stotinama ljudi koji svake noci sa zabrinutoscu gledaju malu tocku na nebu je i 17-godisnji Homer Hickam Jr. (Gyllenhaal), uvjeren kako ce jednog dana i on postati NASA-in znanstvenik i lansirati rakete u nebo. U nastojanju da sebi dokaze kako je u stanju to uciniti, Homer odlucuje zajedno sa svojim prijateljima Royem Leejem Cookom (Scott) i Shermanom O'Dellom (Lindberg) sagraditi i lansirati vlastitu minijaturnu raketu. Posto Homeru prirodne znanosti ne idu bas najbolje, nevoljko u svoju druzinu prihvaca skolskog gika Quentina Wilsona (Owen) i cetvorka, posprdno nazvana "Raketasi" od strane grada, zapocinje cijeli niz pokusa s ciljem da se sagradi najbolji moguci model. Niz neuspjeha i nedostatak adekvatnog materijala Homeru ne predstavlja toliku prepreku koliko protivljenje njegovog oca Johna (Cooper), poslovodje u lokalnom rudniku, koji je uvjeren da je mladog Homera, kao i sve Hickame prije njega, ceka buducnost u jami, a da jedino njegov brat Jim (Thomas), clan skolskog ragbijaskog tima, ima sansu da dobije fakultetsku stipendiju koja bi ga izbavila od te sumorne sudbine. Nasuprot tome, gospodjica Riley (Dern), nastavnica u skoli, uvjerena je kako se u Homeru i njegovim prijateljima krije veliki talent te ih ohrabruje da nastave pokuse kako bi svoju raketu demonstrirali na regionalnom skolskom natjecanju.

NEBO U LISTOPADU je film koji ce iskusnije gledatelje poprilicno iznenaditi. Scenarij Lewisa Colicka, temeljen na istinitim dogadjajima, predstavlja neobican izbor za rezisera Joea Johnstona (JUMANJI), bivseg Lucasovog majstora specijalnih efekata, koji ovdje nije imao prilike demonstrirati dostignuca svoje struke. Sama prica, koja na prvi pogled izgleda primjerenija konfekciji americkih TV-filmova, u Johnstonovim je rukama ipak zavrsila kao dojmljivo, nenametljivo ali svejedno snazno ostvarenje. Johnston izbjegava uobicajene kliseje, bilo one vezane uz 50-te godine (rock'n'roll), tinejdzerski (melodramatske zgode i nezgode u srednjoj skoli) ili ruralni milje (stanovnici Zapadne Virginije su prikazani kao simpaticna ljudska bica, za razliku od ostalih holivudskih filmova, koji seoski "white trash" prikazuju isto onako kao sto je Goebbels nekada prikazivao Zidove). Ono sto je mozda najvaznije u filmu jest to da je izbjegnuta crno-bijela karakterizacija - Homerov otac, koje glumi izvrsni Chris Cooper (koji je glumio sindikalnog aktivista u Saylesovom MATEWANU, filmu smjestenom u isti milje) nije prikazan kao monstrum, nego kao castan i dobronamjeran covjek, koji voli svoj posao u rduniku te svog sina zeli spasiti od nepotrebnog razocaranja. Uz odlicnog Coopera je tu i Natalie Cardenay u ulozi Homerove majke, a samog Homera tumaci mladi, ali vrlo talentirani Jake Gyllenhaal. Johnston, uz odlicne glumce dobro koristi i fotografiju Freda Murphyja, kreirajuci sumornu atmosferu malog grada, okupanog u ugljenoj prasini, gdje se sve - od zemlje do kuca - nalazi u vlasnistvu rudarske kompanije, i buducnost cijih stanovnika izgleda prilicno izvjesna i besperspektivna . No, s druge strane, Johnston sumornu atmosferu isto tako koristi kako bi potcrtao pozitivnu poruku filma - cak i u najgorim uvjetima dovoljno uporni i domisljati pojedinci, pogotovo oni koji prionu uz knjigu i koriste mozak, ce pronaci nacina da si poboljsaju buducnost. Ta poruka, sugerirana bez prevelike sentimentalnosti, mozda je i najvrijedniji element NEBA U LISTOPADU, filma koji nije zasluzio da ga nasi gledatelji prvi put upoznaju tek na videu.