KRAJ LJUBAVNE PRICE

THE END OF THE AFFAIR

Malo je knjizevnika koji se mogu pohvaliti tako dojmljivim doprinosom sedmoj umjetnosti kao Graham Greene, autor romana po kojima su snimljeni mnogobrojni filmski klasici. Greene svoju popularnost medju filmasima ima zahvaliti tome sto je dio zivota proveo u Hollywoodu, sto je na njega utjecalo u izboru zanra (krimici, spijunski trileri) i stila koji ce olaksati posao buducim autorima filmskih ekranizacija. No, s druge strane, Greene nikada nije bio bas previse sretan zbog svoje veze s filmskom industrijom i plasio se da ce u povijest uci kao nista drugo do autor trivijalne proze. Stoga je svoj knjizevni talent pokusao iskoristiti u nesto angaziranijim, meditativnijim i umjetnickim ambicioznijim projektima kao sto je njegov poluautobiografski roman KRAJ LJUBAVNE PRICE iz 1951. godine. No, i taj se roman svidio filmasima tako da je 1955. godine snimljena istoimeni film Edwarda Dmytrika s Vanom Johnsonom i Deborah Kerr. Gotovo pola stoljeca kasnije, remakea se dohvatio hvaljeni irski reziser Neil Jordan. Njegov bi film relativno brzo potonuo u zaborav da nije bilo sitnog spora s britanskom i americkom cenzurom oko scena eksplicitnog seksa, ali i taj negativni publicitet se isplatio, s obzirom da je glavna glumica Julianne Moore za svoju ulogu dobila oskarovsku nominaciju.

Radnja filma zapocinje u Londonu 1946. godine gdje se jedne kisne noci sastaju dva stara prijatelja - tihi i samozatajni birokrat Henry Miles (Rea) i knjizevnik Maurice Bendrix (Fiennes). Henry sumnja u to da ga njegova supruga Sarah (Moore) vara, te moli Bendrixa da, radi izbjegavanja skandala, posreduje prilikom angaziranja privatnog detektiva. Bendrix pristaje, ali njegova gesta nije motivirana prijateljstvom. Naime prije sedam godina, tik uoci izbijanja rata, Bendrix i Sarah su zapoceli strastvenu ljubavnu aferu, koju nisu sprijecile ni izbijanje drugog svjetskog rata. Naprotiv, zracne uzbune i zamracivanja su omogucila ljubavnicima nuznu diskreciju. No, nakon sto je prilikom jednog takvog ljubavnog susreta Bendrixovu kucu pogodila njemacka bomba, a Bendrix jedva izbjegao smrt, Sarah ga je bez ikakvog obrazlozenja napustila. Bendrix je godinama bio uvjeren kako iza svega stoji drugi muskarac, te, jos uvijek opsjednut ljubomorom, posvecuje sve svoje vrijeme pokusavajuci razotkriti identitet svog suparnika. No, ono sto otkrije privatni detektiv Parks (Hart) predstavljat ce poprilicno iznenadjenje.

Osnovni problem koji muci KRAJ LJUBAVNE PRICE jest ne bas najsretniji izbor rezisera. Opus Neila Jordana se opcenito moze podijeliti u dvije skupine - filmovi s radnjom smjestenom u sadasnjost (MONA LISA, PLACLJIVA IGRA) i raskosne, kostimirane povijesne slikovnice (INTERVJU S VAMPIROM, MICHAEL COLLINS). Jordan je svoj ugled stekao prvenstveno zahvaljujuci filmovima iz prve skupine, dok su oni iz druge gotovo uvijek zavrsili daleko ispod visokih ocekivanja. S obzirom da se radnja KRAJA LJUBAVNE PRICE dogadja u proslosti, nije bilo tesko pretpostaviti i da ce ovaj film predstavljati razocaranje. Takvi su se strahovi pokazali opravdanima, jer je Jordan pokazao veliki talent da relativno jednostavan zaplet iz romana maksimalno komplicira nespretnom montazom, preucestalim i zbunjujucim flashbackovima te mracnom fotografijom, tako da gledatelju treba dosta vremena da shvati o cemu je, zapravo, u filmu rijec. Gledatelje takodjer smeta i to sto negdje na sredini filma s neba pa u rebra u film upadaju i religijski motivi; to je mozda i opravdano u kontekstu originalnog romana, ali nam Jordan za to nije dao dovoljno adekvatno objasnjenje. Dodatni problem predstavlja i nimalo sretniji izbor glumaca - dok je uvijek pouzdani Rea opravdao ocekivanja glumeci tihog, skromnog i samozatajnog birokrata, dotle su dvoje glavnih glumaca nimalo karizmaticni. Ralph Fiennes, svjestan da je angaziran iskljucivo zbog privlacenja zenske publike, nimalo se ne trudi svoj lik uciniti razlicitim od onog u ionako precijenjenom ENGLESKOM PACIJENTU. Julianne Moore, pak, valja pohvaliti iskljucivo stoga sto je savrseno savladala engleski naglasak. Interakcija izmedju to dvoje nema nikakve romanticne konotacije, a navodno "vruce" ljubavne scene su mehanicke i nimalo strastvene. Dijalozi su jos bijedniji, a na trenutke humoristicki lik detektiva Parkesa i njegovog sina samo potcrtava nedostatak produhovljenosti u Jordanovom scenariju. Dojam, osim Ree, spasava vjerno rekonstruirani London 40-tih godina, kao i vrlo dobra glazba uvijek pouzdanog Michaela Nymana (KLAVIR, GATTACA). No, u svojoj sustini, KRAJ LJUBAVNE PRICE je film potonuo pod teretom scenarista i rezisera nesposobnog da se nosi s knjizevnim klasikom koji bi mnogo primjereniji tretman imao u BBC- jevoj mini-seriji.