SMRT I GUBITAK SEKSUALNE NEVINOSTI

THE LOSS OF SEXUAL INNOCENCE

DEATH AND THE LOSS OF SEXUAL INNOCENCE

Mike Figgis je britanski filmski reziser koji uspjeh svojih prvijenaca u domovini nije uspio ponoviti u Hollywoodu. No, za razliku od vecine svojih kolega koji to duguju pristajanjem na sramotne kreativne kompromise i postivanjem holivudskih "kanona", Figgis je sasvim suprotan slucaj. Njegovi filmovi iz devedesetih godina gotovo po ni cemu ne odaju da su nastali u Hollywoodu - Figgis je uz reziju, potpisivao ne samo njihov scenarij nego i glazbu, te se trudio svemu dati autorsko obiljezje. U tome je malo i pretjerao - ti filmovi su nerijetko predepresivni, prestilizirani, prepuni referenci shvatljivih samo njihovom autoru. Zbog svega toga Figgis uziva ugled jedino medju kriticarskim krugovima, ali cak ni tamo nije postojao pozitivni konsenzus o vrijednosti njegovog opusa. No, prije par godina se Figgisu posrecilo da snimi uistinu dojmljiv film NAPUSTAJUCI LAS VEGAS, te je uspjeh tog "Oscarima" ovjencanog projekta omogucio nastavak ne samo njegove karijere nego i snimanje filmova koje prethodnih godina producenti ne bi dotakli ni stapom na daljinski. Tipican takav projekt je poluautobiografska drama SMRT I GUBITAK SEKSUALNE NEVINOSTI, jedan od najneobicnijih naslova koji se u posljednje vrijeme mogu pronaci u nasim videotekama.

Ovaj film je lisen klasicnog zapleta, i umjesto toga pratimo slike iz zivota Nica (Sands), filmskog rezisera kojega svakodnevnica zivota sa suprugom (Torell) i sinom svako malo podsjeca na razne epizode iz proslosti u kojima se susretao s fenomenom seksualnosti - kao petogodisnjak (Cowey) u tadasnjoj britanskoj koloniji Keniji, kao dvanaestogodisnjak (Moktar) u sumornoj industrijskoj atmosferi Engleske, te kao sesnaestogodisnjak (Rhys- Myers) suocen s nevjerom svoje djevojke (MacDonald). Nic ce svoj dom napustiti kako bi zajedno sa ton-snimateljem Lucom (Dionisi) u Tunisu snimao dokumentarac, pri cemu ce mu paznju privuci njegova privlacna pomocnica (Burrows), koja ima sestru blizanku koja zivi u Engleskoj. Sve te vinjete su povezane s alegorijskom pricom o paru tinejdzera - crnom Adamu (Ogubanjo) i bijeloj Evi (Klintoe) - koji u rajskom vrtu otkrivaju svoju seksualnost.

Najbolja umjetnicka djela su obicno ona kojima je njihov autor dao svoj osobni pecat. S obzirom da ima itekako autobiografskih elemenata, SMRT I GUBITAK SEKSUALNE NEVINOSTI ispunjava taj kriterij. No, problem nastaje onda kada sve te autobiografske vinjete valja nekako zapakirati u neku suvislu cjelinu. Figgis mijesanjem kadrova koji obradjuju razlicita vremenska razdoblja izaziva totalnu konfuziju kod gledatelja, pri cemu ni od kakve pomoci nisu pretenciozni titlovi ispred pojedinih segmenata. Ti titlovi bi trebali kompenzirati nedostatak teksta u filmu, s obzirom da likovi obicno ne prozbore vise od par recenica. Da stvar bude gora, film gubi perspektivu, jer radnja ne samo sto nije koncentrirana na samog Nica ili biblijski par, nego nam na trenutak uvaljuje i melodramatski podzaplet sa sestrama-blizankama koji samo zahvaljujuci Figgisovoj reziji ne izgleda poput latinoamericke soap opere. Doduse, Figgisa ipak u tome treba shvatiti - blizanke su ubacene u film ocito samo zato sto ih glumi njegova djevojka Saffron Burrows (WING COMMANDER, DUBOKO MODRO MORE), cijim tjelesnim atributima kamera Benoita Delhommea poklanja itekakvu paznju. Ta ista kamera je zasluzna i za mozda najljepse kadrove filma u nadrealistickim scenama Raja, isto kao sto Figgis vjesto koristi klasicnu glazbu ne bi li stvorio specifican ugodjaj. Glumci su, naravno, vrlo dobri, bez obzira na razlicite stupnjeve razodjevenosti, odnosno kolicinu teksta. Gledatelji, barem oni naviknuti na art-filmove, za svoje strpljenje ce biti nagradjeni s nekoliko uistinu dojmljivih scena zbog kojih SMRT I GUBITAK SEKSUALNE NEVINOSTI zasluzuje vise nego prolaznu ocjenu.