PRIJEVARA STOLJECA

ROGUE TRADER

Sto biste uradili s covjekom koji je svojom pohlepom uspio upropastiti ne samo jednu od najstarijih i najuglednijih financijskih institucija u svijetu, nego i izazvati financijsku krizu koja ce na koljena baciti nekoc nezaustavljive "azijske tigrove", srusiti sijaset nekoc stabilnih vlada, stotine milijuna ljudi ostaviti bez posla, dovesti do nevidjene ekoloske katastrofe i etnickih sukoba cije se zrtve vec sada broje u desetinama tisuca? Da zivot slici na holivudski film, doticni bi najvjerojatnije bio izbicevan, nabijen na kolac, rascetvoren i spaljen, i sve to pred ocima milijardi TV-gledatelja sretnih zato sto je pravda zadovoljena. Ali, u stvarnom svijetu najveca neugodnost koju je taj covjek dozivio bilo nekih cetiri godine iza resetaka - vrijeme iskoristeno da se napise autobiografska knjiga koja ce postati bestseler, a poslije i film u kojemu ce ga tumaciti Skot s velikim penisom na ciji spomen vecina pripadnica ljepseg spola pada u nesvijest od uzbudjenja. Taj film britanskog rezisera Jamesa Deardena, cija je premijera koincidirala s pustanjem glavnog protagonista iz zatvora, upravo sada se pod naslovom PRIJEVARA STOLJECA pojavio u nasim videotekama.

Radnja zapocinje pocetkom devedesetih kada je mladi Nick Leeson (MacGregor) nezadovoljan svojim polozajem sitnog cinovnika u uglednoj londonskoj Barings banci, ali i svjestan toga da su visi polozaji van domasaja uposlenika koji, poput njega, dolaze iz nizih slojeva drustva i ne mogu se podiciti diplomama uglednih sveucilista. No, pocetkom devedesetih mu se pruza prilika kada ga banka salje da rascisti neugodnu financijsku situaciju u Jakarti. Uspjeh tog posla ne samo sto ce mu donijeti unaprijedjenje, nego ce tamo upoznati i svoju buducu suprugu Lisu (Friel). Usponu Leesonove karijere pogoduje i to sto je uprava banke, na celu s Peterom Baringom (Standing) odlucila prodrijeti na lukrativna azijska trzista, pa je Leeson postavljen za glavnog brokera na singapurskoj burzi valuta. Da bi ustedjela novac, uprava je Leesonu istovremeno povjerila i rukovodjenje i nadzor operacija na burzi, odnosno opskrbila ga s mladim i neiskusnim lokalnim brokerima. Trgujuci s derivativima - vrijednosnim papirima koji donosiocu garantiraju mogucu buducu dobit umjesto stvarne vrijednosti - Leeson banci donosi ogromne profite. Naravno, nitko ne zna da su ti profiti posljedica ultrarizicnih poslova koje je Leeson na svoju ruku pokrenuo ne bi li tako pokrio pocetne gubitke. Leeson pri tome krsi i bancine propise i lokalno zakonodavstvo, ali sve dok banka posluje sa spektakularnim profitima, Leeson se ne mora plasiti revizije niti brinuti o upravi koja postavlja neugodna pitanja. No, kada ti spektakularni poslovi donesu gubitak, Leeson je, da bi spasio svoju reputaciju, prisiljen na jos spektakularnije kockanje s tudjim novcem, pri cemu je sama kolicina dovoljna da izazove potres na cjelokupnoj burzi.

Iako temeljena na autobiografiji samog Nicka Leesona, i samim tim daleko od bilo kakve objektivnosti, PRIJEVARA STOLJECA je jedan od rijetkih filmova koji nam daje kakav-takav uvid u poslovnu praksu modernog kapitalizma, gdje se najvece bogatstvo ne stjece klasicnim radom nego razmjenom raznovrsnih papira na burzi iza kojih precesto ne stoji ikakva materijalna vrijednost. Scenarist i reziser Dearden je imao priliku od svega naciniti angaziranu dramu koja kritizira razorni utjecaj mocnih zapadnih banaka na privredni zivot zemalja u razvoju, odnosno crnu komediju koja ce ismijavati glupost i licemjerje nekadasnjih stupova drustva koji su dozvolili da ih jedan trecerazredni bedak dovede do prosjackog stapa. Ali, umjesto toga se on odlucio za rutinerski pristup koji bez neke narocite produhovljenosti kronoloski prati kljucna zbivanja iz Leesonove biografije te ih pakira u maniri primjerenijoj americkom TV-filmu nego ozbiljnom kino-ostvarenju. Ozbiljan problem u svemu tome predstavlja cinjenica da ce vecina publike biti zbunjena terminologijom i konceptom vrijednosnih papira koje ce, barem u danasnjoj Hrvatskoj, tesko shvatiti i magistri ekonomije. Ipak, sve to fino izgleda - singapurske lokacije i post- japijevski dizajn su dovoljno atraktivni. Ewan MacGregor (TRAINSPOTTING) je vise nego dobar u naslovnoj ulozi i stjece se dojam kako se cak malo udebljao ne bi li bio sto slicniji pravom Leesonu. Isto vazi i za Annu Friel (SAN LJETNE NOCI), koja, doduse, ima nezahvalnu ulogu njegove supruge. PRIJEVARA STOLJECA je film prepun propustenih prilika, ali je ipak dovoljno profesionalno uradjen da makar neupucenima objasni glavne konture najveceg financijskog skandala u devedesetima.