13. KAT

THE THIRTEENTH FLOOR

I vrapci na grani znaju da Rolanda Emmericha, njemackog rezisera na privremenom radu u Hollywoodu, previse ne vole. Barem ne u posljednje vrijeme, nakon sto su se kriticari natjecali u masakriranju njegovog megaprojekta GODZILLA. Zao glas koji Emmericha prati od tog nesretnog pothvata nije samo naskodio njegovoj osobnoj karijeri, nego i filmasima kojima je bio pokrovitelj u okviru svoje producentske kuce Centropolis. Jedan od njih je i njemacki reziser Josef Rusnak, ciji je SF-triler 13. KAT dozivio kasapljenje od strane americke kritike, pri cemu je Emmerichovo ime na spici vjerojatno imalo vise udjela od samog kvaliteta filma. Dodatni razlog zbog cega 13. KAT nije prosao bas najsretnije lezi u okolnostima u kojima je distribuiran. Naime, tema filma - virtualna stvarnost - dosta je slicna dvama SF-projektima koji su izasli u isto vrijeme - ultrapopularnom MATRIXU brace Wachowski i hvaljenom EXISTENZU kultnog kanadskog rezisera Davida Cronnenberga. Stijesnjen izmedju MTV-jevske kulerstine prvog, i art- karizme drugog, 13. KAT je i od publike i od kritike proglasen za jeftinu imitaciju te je tako kod nas dosao s ponizavajucim statusom video-premijere.

Radnja filma zapocinje u Los Angelesu 1937. godine gdje skromni knjiznicar Grierson (Mueller- Stahl) vodi dvostruki zivot - dok je danju vjeran suprug, nocu trosi ogroman novac na eksluzivne restorane i skupe prostitutke. U jednom od tih skupih hotela konobaru ostavlja vaznu poruku, sluteci da mozda nece dugo zivjeti. Ta mu se slutnja ostvari, ali tek nakon sto se u 1999. godini probudi kao Hannon Fuller, kompjuterski guru i sef tvrtke koja je stvorila racunalnu supersimulaciju Los Angelesa 30-tih godina. Fuller je imao obicaj da se ukljucuje u tu simulaciju i zabavlja s mladim curama, ali toj je zabavi dosao kraj kada ga ubije nepoznati napadac. Glavni osumnjiceni jest Douglas Hall (Bierko), jedan od direktora korporacije i njegov sticenik. Policijski detektiv McBain (Haysbert) ga smatra jedinim osumnjicenikom, a i sam Hall otkriva neke dokaze koji ga optuzuju. Hall je uvjeren da ubojstvo njegovog mentora ima neke veze sa simulacijom, pa odlucuje da se ukljuci u simulaciju i pokusa otkriti pozadinu ubojstva. To i nije previse lako, s obzirom da u simulaciji koristi identitet bankovnog cinovnika Johna Fergusona. Kada se vrati u stvarni svijet, tamo ga ceka Jane Fuller (Mol), tajanstvena Hallova kci i nasljednica korporacije, koja bi takodjer mogla biti jedan od kljuceva misterije.

Za najmanje dva filma devedesetih se moglo cuti kako predstavljaju BLADE RUNNERA devedesetih - CUDNI DANI Katherine Bigelow i gore spomenuti MATRIX. Toj mocnoj gomilici bi se mogao pridruziti i ovaj, koji, barem po izgledu, najvise podsjeca na Scottovo kultno remek- djelo. Naravno, usporedbe ne staju samo na izgledu, nego i na zlosretnoj sudbini medju kritikom i publikom. Rusnak ce vjerojatno biti upamcen kao jedan od velikih filmskih tragicara 1999. godine, odnosno buduce generacije ce 13. KAT pamtiti kao kult-film kojemu je ucinjena velika nepravda. Naime, 13. KAT je inteligentno zamisljen i odlicno snimljen SF-film koji se, za razliku od vecine slicnih zanrovskih proizvoda u Hollywoodu, ne oslanja na cool soundtrack ili kompjuterske spec-efekte. Umjesto toga, skroman budzet (deset puta manji od GODZILLE, odnosno dva puta od holivudskog prosjeka) je utrosen na stvaranje specificne atmosfere, odnosno snazne kontraste izmedju dva svijeta - stvarnog i kompjuterske simulacije. Pri tome je von Schultzendorffova kamera imala najvazniju ulogu i vjesto manipulirala bojama - u simulaciji dominira luskuzna scenografija i tople boje, dok u stvarnom svijetu vlada hladnoca i asketski namjestaj. Pored svega toga, Rusnak je uspjesno, mozda u najboljoj maniri od vremena BLADE RUNNERA, spojio SF-milje s atmosferom film noirea. Sama tema filma mozda izgleda previse otrcano, ali pitanja koja postavljaju junaci su ipak univerzalna, i film ipak izbjegava uobicajene kliseje. I glumci su odlicni, mada Bierko kao protagonist izgleda pomalo bljedunjavo u usporedbi s njemackim gigantom Arminom Muellerom-Stahlom koji je konacno dobio dostojnu karakternu ulogu u Hollywoodu. Jos jedan glumacki gigant je Vincent D'Onofrio, koji je jos jednom dokazao svoje kameolonske sposobnosti do neprepoznatljivosti tumaceci kompjuterskog geeka u korporaciji. Krug zatvara mlada Gretchen Mol (KOCKARI), koja je dala izvrsnu ulogu klasicne ali atipicne noireovske femme fatale. Dojam o filmu bi bio savrsen, da nije bilo malo isforsiranog i ne bas potpuno uvjerljivog zavrsetka. Mozda bi dojam bio i malo bolji da je 13. KAT dozivio kino- distribuciju. Ali i ovako nesavrsen, 13. KAT je za Hollywood rijedak primjer SF-filma koji ne vrijedja gledatelje, i kao takav zasluzuje najbolje preporuke.