VELIKI LEBOWSKI

THE BIG LEBOWSKI

Braca Etan i Joel Coen, scenaristicko-producentsko-reziserski par Zidova iz Minnesote, bi se komotno mogli nazvati Tarantinom prije Tarantina, jer njihova karijera je u proteklih dvanaest godina imala dosta slicnosti s onom negdasnjeg "gurua" nezavisnog filma. Bljesnuvsi svojim prvijencem, niskobduzetnim krimicem KRVAVO PROSTO, uzivali su veliki ugled iskljucivo kod kritike, a kasnije su stvorili i malu ali odanu skupinu fanova koje su zabavljali svojim crnim, otkacenim komedijama. Kanska "Zlatna palma" za BARTONA FINKA 1991. godine ih je definitivno ubacila u prvu holivudsku ligu, ali se Coenovi, za razliku od Tarantina, nisu dali impresionirati visokim budzetima, i njihovi filmovi su ostali, mali, relativno niskobudzetni, ali uvijek prepoznatljivi - bilo zbog specificnog Joelovog stila rezije, bilo zbog niza bizarnih likova kojima obiluju scenariji. Coenovi i dalje uzivaju ugled, ali njihova karijera je, kao i kod svakog drugog, imala uspona i padova, odnosno filmova koji bi se mogli nazvati razocarenjem. VELIKI LEBOWSKI, crna komedija koju su snimili prije dvije godine, jedna je od njih; americke kritike, koje obicno Coenovima uvaljuju panegirike, ovaj put su bile podijeljene. To je, valjda, jedan od razloga zasto hrvatska publika ovaj film ima prilike vidjeti tek s dvije godine zakasnjenja.

Radnja ovog filma je smjestena u Los Angeles u vrijeme zaljevskog rata. Glavni junak je Jeff Lebowski (Bridges), tip koji sebe vise voli zvati "Dude", bivsi hipi- radikal s kraja 60-tih ciji se zivot sada svodi iskljucivo na pusenje trave i boravak u kuglani gdje mu drustvo cine prijatelji, sutljivi bivsi surfer Donny (Buscemi) i militantni vijetnamski veteran Walter Sobchak (Goodman). Njegovu dosadnu svakodnevnicu ce razdrmati dolazak dvoje opakih tipova koji kod njega dodju naplatiti dug koji je napravila njegova supruga. Kada im Dude objasni kako on uopce nije ozenjen, te da su ga najvjerojatnije zamijenili s tipom koji ima isto ime, vec je kasno; Dude bi nekako pretrpio batine, ali ne i to sto su mu urinirali po tepihu. Odlucivsi istjerati pravdu, Dude odlazi traziti odstetu od pravog, Velikog Lebowskog (Duddleston), paraliziranog milijunasa cija je mlada, privlacna i raskalasna supruga Bunny (Reid) najvjerojatniji uzrok te epizode. Veliki Lebowski u pocetku odbija platiti odstetu svom prezimenjaku, ali ga nesto kasnije odluciti angazirati za jedan delikatan posao. Naime, Bunny je nestala i otmicari traze milijun dolara otkupnine, a Dude bi za odredjenu svotu novaca trebao obaviti samu razmjenu. Dude pristaje, ali o tome sve isprica Walteru, koji, pak, inzistira na tome da milijun dolara zadrze za sebe, sto, naravno, dovodi do cijelog niza bizarnih i neocekivanih dogadjaja.

VELIKI LEBOWSKI je film koji gotovo u svakom kadru pokazuje kako su njegovi autori nadasve mastovite i duhovite osobe; ali demonstracija takvog talenta na kraju izaziva daleko gori dojam o filmu nego da je rijec kojim slucajem bila o prosjecnom holivudskom zanatliji. Naime, VELIKI LEBOWSKI je film sastavljen od nekoliko zbilja finih i fascinatnih sastojaka - nadrealisticna snovidjenja koja dozivljava glavni junak svaki put kada ga lupe po glavi; vise nego izvrsna uloga Johna Goodmana koji se ocigledno strasno zabavljao glumeci tipa kojemu vijetnamska iskustva nisu jedina trauma u zivotu; siroki raspon inspiracije za bracu Coen - od njemacke proto-techno grupe "Kraftwerk" s kraja 70-tih godina do losandjeleske industrije porno-filmova, kojima dodatni homage odaju angaziranjem porno-zvijezde Asie Carrere. No, svi ti divni i krasni sastojci se nikako ne uspijevaju stapati u suvislu cjelinu. Precesto se stjece dojam kako su pojedini likovi i kadrovi zalutali iz nekih drugih filmova. VELIKI LEBOWSKI je takodjer prenatrpan podzapletima koji nimalo ne koriste radnji i koji samo povecavaju konfuziju kod gledatelja, cak i onih koji su naviknuti na stil brace Coen. Cak su i glumci zakazali - dok je Jeff Bridges uobicajeno dobar kao gubitnik, dotle su talenti ostatka ekipe potroseni, bilo da je rijec o Tari Reid (koja se pojavljuje u par kadrova), bilo da je rijec o Julianne Moore, koja bez uspjeha pokusava nadmasiti hepburnovsku imitaciju Jennifer Jason Leigh iz HUDSUCKER PROXYJA. I, na kraju, kada im pred odjavnu spicu narator, kojeg tumaci vrlo dobri Sam Elliott, izvergla jos jedan svoj dosadni monolog, vecina gledatelja ce ostati zakinuta za bilo kakvu katarzu. Ukratko, VELIKI LEBOWSKI je na trenutke fascinantan i vrlo cesto smijesan film, ali oni koji su se posljednji smijali bili su najvjerojatnije braca Coen - najveca je zafrkancija bila na racun publike i kritike.