DUBOKO MODRO MORE

DEEP BLUE SEA

Renny Harlin je Finac na privremenom radu u Hollywoodu cija ocita naklonost prema akcijskom filmu ipak nije dovela do toga da ga smatraju talentom kalibra jednog McTiernana ili Johna Wooa. Glavni je razlog u tome sto je u svojim filmovima radi par kulerskih scena spreman zrtvovati sve ostalo - zaplet, likove i zdravi razum. No, gledatelji koji su spremni nesto sniziti kriterije se mogu zadovoljiti barem neobaveznom zabavom, sto objasnjava uspjeh Harlinovih akcijada kao sto su UMRI MUSKI i CLIFFHANGER. Na zalost, zahvaljujuci fiks-ideji da od svoje supruge Geene Davis napravi akcijsku superzvijezdu, Harlin je dozivio financijski i, nesto kasnije, bracni brodolom izazvan neuspjehom megalomanske pustolovine OTOK BOJE KRVI. Harlin je nakon toga dozivio jos jedan neuspjeh s PAKLENIM POLJUPCEM, pa je njegova reputacija u Hollywoodu otada u neprekidnoj silaznoj putanji. Harlinovo angaziranje u DUBOKOM MODROM MORU, akcijskom hororu koji se moze shvatiti kao svojevrsna kombinacija RALJA i JURSKOG PARKA, mnogi su americki kriticari smatrali uvredom Spielbergovog lika i djela, pa je na ovaj film nabacano drvlje i kamenje. S druge strane, bilo je i onih koji su ovom filmu prisli bez predrasuda i nasli koju lijepu rijec; sto se publike tice, ona je bila prilicno rezervirana, mada se ne bas pohvalni rezultati na ljetnim kino-blagajnama mogu objasniti ne previse zahvalnim terminom prikazivanja.

Radnja zapocinje kada znanstvenica dr. Susan MacAlester (Burrows) dolazi u Los Angeles u sjediste mocne biotehnoloske korporacije objasnjavati zasto je njihov morski pas pobjegao iz pomorskog laboratorija gdje su ga koristili u pokusima s ciljem pronalazenja lijeka za Alzheimerovu bolest. Neugodni publicitet cijelog incidenta je izazvao pad dionica korporacije na burzi, te su glavesine prilicno sklone da ukinu cijeli projekt. Da bi svoje sefove uvjerila u nuznost nastavka projekta dr MacAlester poziva jednog od njih, Russella Franklina (Jackson), da posjeti laboratorij, koji je smjesten na umjetnom otoku Aquatica izgradjenom usred oceana. Tamo bi se Franklin trebao uvjeriti u sigurnost laboratorija, kao i posvjedociti uspjesnom vadjenju dragocjenog enzima iz mozga morskih bestija. Ono sto nitko osim znanstvenika ne zna jest to da je za dovoljne kolicine enzima bio potreban vise mozdanog tkiva, pa su morski psi u laboratoriju bili podvrgnuti genetskom inzenjeringu u svrhu povecanja mozga. Carter Blake (Jane), profesionalni lovac na morske pse koji se brine o bestijama, uznemiren je njihovim neobicnim ponasanjem koje ukazuje na povecanu inteligenciju, ali usprkos njegovih bojazni dr. MacAlester odlucuje svejedno provesti pokus. Znanstvenicu ne brine niti tropska oluja koja ce prakticki onemoguciti bilo kakvu evakuaciju u slucaju da stvari krenu krivo. Naravno, pokus zavrsava totalnom katastrofom i ostecenjem cijele konstrukcije, kojoj prijeti neumitno plavljenje. Da stvar bude gora, sacica prezivjelih, koja se nasla zarobljena ispod povrsine, mora se takodjer suociti s morskim psima koji pokazuju ne samo veliku upornost nego i domisljatost u nastojanju da pojedu svoje bivse gospodare.

DUBOKO MODRO MORE predstavlja onu vrstu holivudskog proizvoda koji je potpuno neprobabljiv ako se ista u njemu shvati previse ozbilljno. Harlin je bio vise nego svjestan toga da ce ga usporedjivati s Spielbergovim remek-djelom, a takodjer je bio bolno svjestan da usprkos mocnog budzeta i CGI efekata nema sanse da dosegne standarde koje je Spielberg postavio cetvrt i pol stoljeca ranije. Stoga je DUBOKO MODRO MORE zamislio kao svojevrsni homage Spielbergu, pri cemu su reference na RALJE (i, u nesto manjoj mjeri, JURSKI PARK) dosegle razinu parodije. Ipak pri svemu tome Harlin je ocuvao nesto originalnosti, prije svega zato sto nam svako malo servira pokoje iznenadjenje - od prve scene koja je homage horor-klisejima o uspaljenim tinejdzerima koje vreba ubojica/monstrum, pa do samog zavrsetka koji prkosi holivudskim nepisanim pravilima o prezivljavanju odredjene vrste likova. Sam zaplet nije previse uvjerljiv, a likovi su papirnate karikature. No, u trash univerzumu sve to funkcionira, a ocigledno je da su se Thomas Jane, crni reper LL Cool J i uvijek pouzdani Samuel L. Jackson dobro zabavljali prilikom snimanja (steta je samo sto Stelan Skarsgard i Jacqueline McKenzie nisu malo bolje iskoristeni). Mnoge od akcijskih scena u filmu nisu samo spektakularne nego i obiluju crnim humorom, a Harlin nam cak uspijeva prodati i scenu u kojoj je sasvim opravdano to da se zanosna engleska glumica Saffron Burrows (BITKA ZA SVEMIR) mora pojaviti u mokrom donjem rublju prije obracuna s morskim psom. Ako se izuzmu one-lineri, spektakularne scene i crni humor, u ovom filmu, usprkos naslova, nema bas previse dubine, ali brz tempo i relativno kratko trajanje nam omogucavaju da ne postanemo previse svjesni njegovih nedostataka. Ukratko, DUBOKO MODRO MORE je predstavlja jedan od onih rijetkih holivudskih megafilmova kojemu je u posljednje vrijeme uspjelo da ostvari svrhu svog postojanja i zabavi publiku.