KUCNA PRAVILA

THE CIDER HOUSE RULES

"Miramaxu" ove godine vjerojatno nece uspjeti proslogodisnja psina, kada je u posljednji trenutak "Dreamworksu" uspio ukrasti "Oscare" sa svojim ZALJUBLJENIM SHAKESPEAREOM. Razlog nije toliko u slabijoj kvaliteti "Miramaxove" oskarovske uzdanice, koliko u cinjenici da su umjesto jednog lansirali dva ozbiljna kandidata - Hallstroemova KUCNA PRAVILA i Minghellinog NADARENOG GOSPODINA RIPLEYA. To ce dovesti do toga da propagandni blic ne bude tako efikasan kao prosle godine, odnosno "Miramaxovi" fanovi u Akademiji ce podijeliti glasove, ucinivsi pobjedu VRTLOGA ZIVOTA gotovo sigurnom. U barem jednom slucaju to je zbilja steta, jer KUCNA PRAVILA usprkos mnogih nedostataka, daleko vise zasluzuju zlatni "oskarovski" kipic.

Radnja filma se temelji na romanu uglednog americkog knjizevnika Johna Irvinga koji je vec nekoliko puta svoja djela imao prilike vidjeti adaptirana za veliki ekran (GARP, HOTEL NEW HAMPSHIRE). No, te mu se adaptacije ocigledno nisu bas previse svidjele, pa je za KUCNA PRAVILA inzistirao ne samo na tome da on osobno napise scenarij, nego i da izabere rezisera. Do realizacije te zamisli je proslo punih 13 godina, o cemu je Irving napisao posebnu knjigu. Izbor je konacno pao na Lassea Hallstroema, svedskog rezisera na privremenom radu u Hollywoodu, koji se jednim od svojih prethodnih filmova, STO MUCI GILBERTA GRAPEA, pokazao kao majstor filmova o otkacenim adolescentima. Jedan od takvih adolescenata je i Homer Wells (Maguire), junak filma, koji je 30-tih godina ovog stoljeca odrastao u St. Cloudsu, Maine - sirotistu kojim upravlja dobrocudni, ali nekonvencionalni lijecnik dr. Larch (Caine). Larchova nekonvencionalnost se ne ogleda samo u tome da ima obicaj da se "slagira" eterom, nego i stavovima koji su za Ameriku na polovici ovog stoljeca previse radikalni. Naime, Larch je po specijalnosti ginekolog, te osim sto pomaze donositi na svijet nezeljenu djecu, vrsi pobacaje, smatrajuci to svojom moralnom duznoscu. Homer, koji je nezeljeno dijete nastavio biti i nakon rodjenja, te nikad nije bio usvojen (za razliku od ostale sirocadi), postao je ne samo Larchov nesluzbeni posinak nego i njegov odabrani nasljednik. No, Homer, koji je cijeli zivot proveo u sirotistu, i kojega je dobri lijecnik naucio svim tajnama svog zanata, ne zeli tamo provesti ostatak zivota i protivi se pobacajima. Godine 1943. u sirotiste dolaze vojni pilot Wally Worthington (Rudd) i njegova mlada i lijepa supruga Candy (Theron) da obave pobacaj. Homer koristi priliku da izadje iz sirotista i nalazi posao beraca jabuka na farmi Wallyjeve majke Olive (Nelligan). Tamo se sprijatelji s gospodinom Roseom (Lindo), vodjom skupine crnih sezonskih radnika, s kojima ce dijeliti kolibu. U medjuvremenu Wally odlazi u rat, i usamljena Candy nastoji utjehu pronaci u Homerovom zagrljaju. No, idila na farmi nece dugo potrajati, te ce Homer ubrzo biti prisiljen preispitati neke svoje zivotne stavove.

KUCNA PRAVILA posjeduje neke elemente - radnja koja se vrti oko gomile djece, romansa, fenomen pobacaja - koji, sudeci po mnogim primjerima iz danasnjeg Hollywooda, ne slute na dobro. Srecom, Irving je svoj epski roman, za razliku od vecine holivudskih scenarista, uspio nekako utjerati u format cjelovecernjeg filma, a da ne izbrise njegovu slojevitost. Klopke u koje bi se sapleli konvencionalni holivudski reziseri su izbjegnute zbog nekonvencionalnog pristupa - ambijent sirotista, koji je prijetio sentimentalnom ljigom, je tako oplemenjen crnim humorom; obvezna romansa Homera i Candy zavrsava prilicno neocekivano; pobacaj, jedna od najosjetljivijih tema danasnje americke politike, se sagledava s razlicitih gledista, umjesto da nam reziser uvali tipicnu holivudsku crno-bijelu "politicku korektnost". Irvingovi junaci su atipicni i viseslojni - niti su svi pozitivci bez mana, niti su negativci bez pokoje vrline. Tome treba pridodati izvrsne glumacke talente. Tobey Maguire (LEDENA OLUJA, PLEASANTVILLE) jednostavno blista kao mladi, naivni, a istovremeno i cinicni poludickensovski junak. Michael Caine je kao dobri lijecnik-narkoman dobio "oskarovsku" nominaciju, i ne samo zato sto je uspio savladati americki naglasak. Charlize Theron je takodjer uobicajeno dobra, isto kao i uvijek dojmljivi crni karakterni glumac Delroy Lindo. I u sporednim ulogama valja istaknuti nekoliko imena - Kieran Culkin, mladji brat nekadasnje djecje zvijezde Macaulaya Culkina, izvrstan je u tumacenju djecjeg, ali poprilicno mracnog lika; popularna rhytm & blues pjevacica Erykah Badu je takodjer napravila dobar glumacki debi kao kci gospodina Rosea. Sve to upotpunjava Hallstroem svojom velikom brigom za vizualni izgled filma, pri cemu fotografija Olivera Stapletona mracne, sive i na prvi pogled depresivne krajolike Nove Engleske uciniti romanticnim.

Sve u svemu, KUCNA PRAVILA su jedan neobican, simpatican i nadasve humani holivudski film koji nije zasluzio da ga se sudi iskljucivo u kontekstu "oskarovske" kampanje.