TAJKUN IZ RUSHMOREA

RUSHMORE

U posljednje vrijeme smo obasuti tolikom kolicinom teen komedije, da ce one, prema svemu sudeci, u novom desetljecu zamijeniti romanticne komedije kao najpopularniji (i najljigaviji) holivudski zanr. Srecom, kvantitet cini svoje, pa se medju hrpom kukolja nadje i pokoje zrno zita. Na nesrecu, pak, kvalitetni i zanimljivi filmovi obicno lose prolaze na americkim kino-blagajnama i nasi distributeri ih ziheraski cuvaju za video-ponudu. Stjecajem okolnosti, u kratkom razmaku su se u nasim videotekama nasle cak dvije teen komedije koje su iznenadile kritiku svojim kvalitetom - IZBORNI DANI Alexandera Paynea i RUSHMORE Wesa Andersona, kojeg su nasi distributeri morali "originalno" prevesti kao TAJKUN IZ RUSHMOREA.

Glavni junak ovog filma je Max Fischer (Schwartzmann), 15-godisnji ucenik elitne privatne skole zvane Rushmore. Fischer je inteligentan, nadaren i nadasve prodoran mladic koji se u skoli istakao aktivnim sudjelovanjem u streljastvu, modelarstvu, debatnim klubovima kao i time da je napisao i postavio nekoliko kazalisnih predstava. Max, doduse, ima ozbiljan problem - njegovo bjesomucno bavljenje slobodnim aktivnostima naustrb ucenja dovelo ga je na rub izbacivanja iz skole. No, Max, s druge strane ima pokrovitelja u liku Hermana Blumea (Murray), lokalnog industrijalca i bivseg ucenika Rushmorea, koji u Maxu vidi suprotnost svojim bezveznim sinovima i koji je zato spreman financirati svaki njegov projekt. No, Maxu ce se njegova arogancija obiti u glavu kada se zaljubi u nastavnicu Rosemary Cross (Williams), koju nastoji impresionirati gradnjom raskosnog akvarija usred skolskog bejzbol-igralista. Zbog toga Maxa konacno izbacuju iz skole, a da stvar bude gora, Blume se zaljubljuje u Cross, zbog cega ce se prijateljestvo Blumea i Maxa pretvoriti u otvoreni sukob.

Slicnosti IZBORNIH DANA i RUSHMOREA se svode samo na nekonvencionalni pristup zanru tinejdzerske komedije. Dok se IZBORNI DANI isticu svojim realizmom, mladi americki autor Wes Anderson (koji je zajedno sa svojim koscenaristom Owenom Wilsonom 1996. godine debitirao na Sundanceu kod nas nevidjenom gangsterskom komedijom BOTTLE ROCKET) svoju prvu pravu holivudsku komediju garnira bizarnim likovima na granici nadrealizma. No, da stvar bude jos bizarnija, Anderson je lik Maxa Fischera, odnosno Rushmore, temeljio na sebi i svojim iskustvima u srednjoj skoli (koja je svom nekadasnjem uceniku omogucila snimanje u svojim prostorijama) gdje se takodjer bavio slobodnim aktivnostima naustrb ucenja i u 15. godini napisao i postavio kazalisnu adaptaciju RATA ZVIJEZDA. S takvom je praksom nastavio na fakultetu, gdje se upoznao sa svojim buducem koscenaristom Owenom Wilsonom (ciji brat Luke glumi u filmu). Tako osobna podloga za film rezultirala je prilicno osobnim pristupom, odnosno filmom koji razbija klasicne holivudske konvencije.

Anderson i Wilson svoju nekonvencionalnost iskazuju kompleksnom karakterizacijom glavnog lika koji tesko da bi se mogao nazvati pozitivcem u klasicnom smislu rijeci. Max, kojeg maestralno glumi mladi Jason Schwartzmann, inace necak Nicolasa Cagea i clan Coppolinog obiteljskog klana, tako zna bezocno lagati, vrijedjati ljude i unistavati njihove zivote, a njegovi postupci su na granici psihopatskog ludila. To isto vrijedi za potpuno neobican ljubavni trokut, u kojemu glavni junak, za razliku od holivudskih filmova, nema sanse sa zenom svojih snova iz vrlo prozaicnog razloga da je ona za njega prestara. Olivia Williams je izvrsna u ulozi njegove osjecajne ali inteligentne "partnerice", i mi cemo je dulje pamtiti nego rutinski nastup u SESTOM CULU. Ipak, od svih je glumaca najbolji Bill Murray kao apaticni bogatun, a njegova minimalisticka gluma je mnogo efektnija i izaziva vise smijeha nego za njega uobicajeno hiperventiliranje i onelineri. I ostali su glumci dosta dobri bilo da je rijec o veteranima kao sto su Brian Cox i Seymour Cassel, bilo da je rijec o mladim snagama kao sto su Gamble i McCole koji glume Maxove skolske kolege.

Uz neobicnu karakterizaciju film odlikuje i nekonvencionalno koristenje soundtracka, pri cemu je Anderson veliku paznju poklonio zvuku s kraja sezdesetih, cineci film dosta bliskim "eskperimentalnom" filmu iz toga razdoblja. Ipak, najoriginalniji (i potencijalno najurnebesniji) dijelovi filma se odnose na Maxove kazalisne predstave, u kojima Anderson odaje pocast svojim filmskim uzorima, bilo da je rijec o Lumetovom SERPICU, odnosno Coppolinoj APOKALIPSI DANAS. No, Anderson negdje na sredini filma stil pretpostavlja sadrzaju, tako da film izgleda pinkicu razvucen. Ipak, kada se sve zbroji i oduzme, TAJKUN IZ RUSHMOREA je teen komedija koja je tom prezrenom zanru dala sada dragocjeno dostojanstvo, a gledateljima sat i pol inteligentne zabave.