IZBORNI DANI

ELECTION

U posljednje vrijeme smo bombardirani gomilom tzv. "teen komedija" prema kojima i najljigavija epizoda BEVERLY HILLSA izgleda poput LOVCA NA JELENE. To i ne bi bio takav problem, kada takvi proizvodi, koji bacaju ozbiljnu sumnju na Darwinove postavke o evoluciji, barem kada je o americkoj publici, ne bi zauzimali previse sve dragocjenijeg prostora u hrvatskoj kino-distribuciji. Postaje sve zalosnije da uistinu dobre filmove sve cesce moramo gledati iskljucivo na videu. Jedan od takvih primjera su i IZBORNI DANI Alexandera Paynea, koji svoju reputaciju ima zahvaliti bjesomucnoj MTV-kampanji, ali i cinjenici da samo okvirno dijeli zanrovski prostor s "teen komedijama" cija je apsolutna negacija. Dodatni razlog zbog kojeg bi ovaj film morao biti zanimljiv i nasoj publici, zabavljenoj trenutnom izbornom groznicom, jest i taj da se IZBORNI DANI mogu shvatiti i kao politicka satira.

Radnja filma se dogadja u srednjoj skoli Carver u Omahi, Nebraska. Tracy Flick (Witherspoon) mozda nije najbolja, ali je svakako najaktivnija ucenica u skoli, cija predanost vanskolskim aktivnostima i promociji vlastite licnosti treba kulminirati u njenoj kampanji za izbor predsjednika ucenickog vijeca. S obzirom da nema nikakvih protukandidata, taj se izbor cini gotovom stvari i vaznim korakom u buducoj politickoj karijeri. S time nije odusevljen njen idealisticki nastavnik povijesti Jim McAllister (Broderick), cijeg je najboljeg prijatelja i kolegu ljubavna afera s Tracy Flick kostala karijere i obitelji. Uvjeren kako bi rutinski izbor Tracy Flick znacio negaciju svih ideala koje propovijeda u svojoj ucionici, on joj odlucuje stvoriti konkurenciju u liku ne bas bistrog, ali popularnog ragbijasa Paula Metzlera (Klein). No, situaciju komplicira Paulova sestra Tammy (Campbell), koja, uvrijedjena time sto joj je Paul oteo djevojku Lisu Flanagan (Ingrassia) bratu nastoji napakostiti vlastitom protukandidaturom. Rutinski i beznacajni izbori u srednjoj skoli se pretvaraju u koloplet intriga, pri cemu svi sudionici gube moralni kompas i ne biraju sredstva za pobjedu.

IZBORNI DANI se trebaju pozdraviti kao film koji uspjesno izbjegava vecinu kliseja u teen komedijama. Radnja je smjestena u prosjecnu srednju skolu za djecu roditelja prosjecnih primanja, lisenu ekscesa elitnih skola za tatine sinove, odnosno betonskih dzungli u siromasnim cetvrtima. Nadalje, film izbjegava i formulaicne romanticne zaplete, odnosno formulaicni rasplet u obliku skolskog plesa. Ipak, najvaznije je od svega da Payne izbjegava i konvencionalnu karakterizaciju te, slicno kao u svojoj relativno slabo poznatoj satiri GRADJANKA RUTH, izbjegava dati vlastiti moralni stav i gledateljima ostavlja da sami donesu zakljucke. U filmu nema apsolutno dobrih i losih likova, gotovo svatko ima nedostatke - idealisticki nastavnik se, na primjer, zabavlja gledajuci pornice o cheerleadersicama - a Payne taj efekt potcrtava vjestim koristenjem likova kao naratora i komentatora svojih postupaka. Payne je imao srece i u odlicnoj glumackoj postavi - Matthew Broderick, koji se svojevremeno proslavio kao tinejdzerski buntovnik 80-tih u filmu SLOBODNI DAN FERRISA BUELLERA, ovdje daje prilicno zanimljiv i kompleksan lik s druge strane klupe. U posljednje vrijeme dosta eksponirana Reese Witherspoon (PLEASANTVILLE, OKRUTNE NAMJERE) je odlicna kao ultraambiciozna dobra ucenica u kojoj netko moze prepoznati potencijalnog Hitlera, a netko neduznu zrtvu manipulacija. I ostali glumci su dosta dobri, pogotovo kada se uzme u obzir da je rijec o debitantima.

No, IZBORNI DANI, iako predstavljaju vise nego ugodno iznenadjenje, daleko su od remek-djela. Neki od podzapleta i likova se cine nepotrebni, kao onaj s Tammy Metzler, ocigledno umetnut da kulerski prikazanim lezbijstvom i jos kulerskijim pseudobuntovnistvom privuce MTV-jevu publiku u kina. Takodjer je u nekim dijelovima McAllisterova karakterizacija mogla biti malo bolja, tako da bi njegovo autodestruktivno ponasanje bilo jasnije. No, svi su ti nedostaci ipak minorni. IZBORNI DANI su vise nego odlican prikaz konformizma danasnje Amerike - u kojoj je politika postala domenom za to genetski predodredjenih primjeraka ljudskog roda, biracka apatija dovela do izbora ciji se rezultati mogu predvidjeti mjesecima unaprijed, a sustav prisilio i najvece idealiste da se sluze necasnim sredstvima. Ako je sustav kojeg satiri podvrgavaju IZBORNI DANI nasa buducnost, onda imamo razloga za zabrinutost.