SKUPLJAC KOSTIJU

THE BONE COLLECTOR

Iako se filmovi o serijskim ubojicama ne snimaju od jucer, tek je prethodnih desetak godina zabiljezilo njihovu pravu poplavu. Otkako je Demme s KAD JAGANJCI UTIHNU pokupio "Oscare" i pokazao kako takav materijal - dotada uglavnom u domeni eksploatacijske B-produkcije - moze biti ne samo komercijalno uspjesan nego i priznat od kritike, Hollywood uporno nastoji oponasati formulu. Naravno, rezultati su i vise nego bljedunjavi, ali to nije sprijecilo ne samo holivudske producente da uporno stancaju kopije, nego i knjizevnike da pisu romane nalik na Harrisov opus. Jedan od njih je Jeffery Deaver, koji je dvije godine nakon dolaska na top-liste bestselera dozivio da mu dva holivudska studija - "Columbia" i "Universal" - naprave ekranizaciju. Rezija je povjerena Philipeu Noyceu, australskom filmskom zanatliji na privremenom radu u Hollywoodu, ciji je najbolji film u karijeri - OPASNO MORE - takodjer za temu imao psihopatskog ubojicu.

Glavni je junak filma Lincoln Rhyme (Washington), njujorski policajac i jedan od najvecih i najuglednijih forenzickih strucnjaka u zemlji, koji je napisao dvanaest knjiga i postao zivucom legendom medju svojim kolegama zato jer je u stanju gotovo iz nicega rekonstruirati zlocin i pronaci pocinioca na temelju sitnica. No, prilikom jednog ocevida na njega je pala greda i ostao je dozivotno paraliziran, prikovan za krevet i sposoban jedino da pomice prst jedne ruke. Iako se njegova brizna njegovateljica Thelma (Latifah) trudi da mu zivot ucini sto podnosljivijim, Rhyme je, uplasen mogucnoscu da se zbog epileptickih napada pretvori u biljku, odlucio provesti eutanaziju. Na zivotu namjerava ostati samo zato jer ga njegov bivsi kolega, detektiv Paulie Sellito (O'Neill) zamoli da mu pomogne uhvatiti novog, opakog serijskog ubojicu koji je oteo bracni par njujorskih bogatasa i supruga zivog zakopao. Rhyme se zainteresira ne samo za slucaj, nego i za Ameliu Donaghy (Jolie), policajku koja je pronasla les i vlastitom snalazljivoscu sacuvala vrijedne forenzicke nalaze. Rhyme je uvjeren kako policajka, koja bi se upravo trebala premjestiti medju detektive, ima urodjeni dar za forenzicku znanost, pa je nagovora da postane clan njegovog forenzickog tima. Donaghy nevoljko pristaje, a nova, okrutna ubojstva ce je staviti na veliko iskusenje. U medjuvremenu, postaje sve jasnije kako je ubojica dobro upoznat s osnovama forenzicke znanosti, odnosno da su sva ubojstva pazljivo pripremana i izvedena ne bi li istrazitelje dovela tocno tamo gdje ih ubojica zeli.

SKUPLJAC KOSTIJU imao je potencijala da bude barem zanimljiv, ako ne i vrlo dobar film. Denzel Washington kao vrhunski istrazitelj prikovan za krevet je mogao biti jedan od njegovih glavnih aduta, iako je nesto slicno isprobao jos Hitchcock u legendarnom PROZORU U DVORISTE. Na zalost, vec od samog pocetka je jasno kako ni scenarist Iacone ni reziser Noyce nemaju namjeru filmu uvaliti ista originalno. Umjesto toga smo uporno zasipani klisejima, situacijama i likovima vec isprobanim u sijaset holivudskih proizvoda na slicnu temu, pa nije tesko predvidjeti ne samo rasplet, nego i redoslijed vaznijih dogadjaja u filmu. Naravno, iskusni gledatelji filmova o serijskim ubojicama nece imati problema da na temelju jednog detalja u uvodnoj spici, kao i rasporeda nekoliko epizodnih glumaca u pocetnim scenama, zakljuce tko je ubojica i njegov motiv. Jedino zrno originalnosti koje je Iacone pokazao jest neobicna inventivnost i gotovo patoloski sadizam kojim je obdario ubojicu; scene ubojstava, iako nisu previse eksplicitne, nisu za osjetljivije gledatelje. Naravno, u nastojanju da se ubojicin magnum opus ucini sto spektakularnijim, ucinilo ga se totalno neuvjerljivim - tesko je zamisliti da bi se itko mucio s tako detaljnim planiranjem i napornim izvodjenjem ubojstava samo zato sto postoji mala, zapravo nikakva, mogucnost da netko desifrira par opskurnih tragova. U finalu filma, naravno, navodno superinteligentni ubojica se, u skladu s nepisanim holivudskim pravilima, koristi mnogo jednostavnijim metodama ne bi li priustio uobicajeni zavrsni obracun. I po pitanju odnosa prema likovima scenarist nam, radi vjernosti prema klisejima, vrijedja inteligenciju - Denzel Washington jest markantan muskarac, ali je uistinu tesko zamisliti da bi itko, pa cak i on, bio zenama seksualno privlacan kao invalid. No, srecom, obvezna romansa medju dva glavna lika suprotnih spolova je ipak mnogo decentnije i suptilnije obradjena od Amidalinog slinjenja za devetogodisnjim deristom u FANTOMSKOJ PRIJETNJI.

Nedostatak originalnosti u sadrzaju Noyce ipak koliko-toliko pokusava sakriti sa vjesto docaranom atmosferom. Pri tome se dosta koristio mracnom fotografijom Deana Semlera, proizvodeci ucinak dosta nalik na onaj u Fincherovom filmu SEDAM. No, Noyce je ipak najvaznije suradnike imao u dvoje glavnih glumaca. Washington glumi lik koji je prikovan za krevet - uloga koja je dusu dala za "Oscara" (iako je ove godine nominiran za "normalniji" lik u HURRICANEU) - ali njegova gluma nikada ne postaje pateticna. Uobicajeno samosazaljevanje je vjesto kombinirano s crnim humorom. Njegova partnerica Angelina Jolie (HAKERI, GIA) takodjer je ove godine nominirana za "Oscara", ali je ovdje jasno da je angazirana prije svega zbog dobrog izgleda (scenaristicka digresija o manekenskoj karijeri njenog lika je jedna od rijetkih svijetlih tocaka filma, koji prici daje makar malo uvjerljivosti). No, iako je Jolie jos uvijek daleko od talenta jedne Jodie Foster, te iako ponekad trpi zbog bedastog scenarija, njena uloga izgleda vise nego solidno. Ostali glumci su, naravno, svedeni na epizode, ali se i tu istice Ed O'Neill (Al Bundy iz BRACNIH VODA) kao detektiv, te uvijek pouzdani hispanoamericki epizodist Luis Guzman kao jedan od Rhymeovih suradnika.

Sve u svemu, SKUPLJAC KOSTIJU je fino snimljen i odglumljen holivudski konfekcijski proizvod, koji ce zbog neoriginalnosti scenarija tesko ikome ostati u sjecanju.