POCETAK KRAJA

END OF DAYS

Autor ovih redova je prije par godina posudjivao kazete u videoteci ciji se personal, izmedju ostalog, sastojao i od curetka koji je svoju strucnost pokazao nastojeci drugim musterijama uvaliti Ciminovog SICILIJANCA kao zestoki akcijski film. No, i to ubogo i priprosto stvorenje se u jednom razgovoru sa mnom slozilo kako je projekt zvan END OF DAYS, u kojemu Arnold Schwarzenegger za 25 milijuna US$ honorara glumi detektiva koji se bori protiv Sotone, losa ideja. To je bilo prije par godina, kada je taj projekt bio tek u embrionalnoj fazi. No, kako je vrijeme prolazilo, tako su ocekivanja postajala sve losija i losija, a doticni . Izmijenjena su dva rezisera, a milenijski zeitgeist, na kojem je i jedan Chris Carter polomio zube (TV-serija MILLENNIUM) samo je bio jedan od dokaza producentske bezidejnosti. Na kraju, hrvatskim gledateljima je film serviran nakon svecanog doceka 2000. godine, kada je svaki film koji se u svom zapletu temelji na Y2K bauku postao predmetom podsmjeha.

Scenaristi zaplet filma temelje na prilicno specificnom miksu apokalipticnih prorocanstava i vlastitog shvacanja Biblije. Naime, po njima, na kraju svakih 1000 godina Sotona dolazi na Zemlju kako bi pokusao izazvati kraj svijeta, i to tako sto spolno opci sa zato posebno izabranom zenom. Godine 1979. takva se zena radja u New Yorku, i toga je svjestan Vatikan, u cijim redovima, pak, ne postoji konsenzus sto raditi po tom pitanju - dok jedni zagovaraju da se cura za svaki slucaj likvidira, dotle Papa (O'Hagan) smatra da se Sotona moze pobijediti samo vjerom u Boga. Dvadeset godina kasnije, profesionalni tjelohranitelj i bivsi policajac Jericho Kane (Schwarzenegger), koji se odao alkoholu nakon pogibije vlastite obitelji, zajedno sa svojim partnerom Chicagom (Pollackom) obavlja rutinski posao cuvanja jednog njujorskog bankara (Byrne). Kada bankar postane metom neuspjesnog atentata, Kane hvata pocinitelja, za kojega se ispostavi da je u pitanju poludjeli bivsi svecenik Thomas Aquinus (O'Connor). Kane zapocinje vlastitu istragu o cijelom slucaju, a trag ga vodi do 20-godisnje Christine York (Tunney), djevojke koju u posljednje vrijeme muce svakojake mracne vizije. Kada ona sama postane metom atentatora, Kane ce je spasiti, ali njegove zastitarske usluge su jos uvijek potrebne - naime, u tijelo bankara se uvukao osobno Sotona, koji ce zajedno sa hordama svojih sljedbenika pokusati silovati djevojku u posljednjem satu 1999. godine.

Scenarij za END OF DAYS (od strane nasih distributera ispravno prevedenog kao POCETAK KRAJA), napisao je Andrew F. Marlowe, poznat po svom radu na AIR FORCE ONEU, spektakularnoj holivudskoj akcijadi koja je jos jednom pokazala kako danas primjerci takvog zanra nemaju veze s mozgom. POCETAK KRAJA tesko da ce mu popraviti reputaciju, s obzirom na to da je zaplet gulas napravljen od pseudovjerskih elemenata koji su sa stvarnim vjerskim doktrinama imali isto onoliko veze koliko i HRABRO SRCE sa skotskom povijescu. Da stvar bude gora, Marlowe je scenarij napunio s uobicajenim logickim rupama i neuvjerljivostima, a takodjer i klisejima, te nekim elementima gotovo prepisanim iz TERMINATORA 2. Takva kolicina neoriginalnosti obicno ukazuje na parodiju, ali reziser Hyams je sve shvatio smrtno ozbiljno, snimajuci film u tamnim tonovima, ocito inspiriran precijenjenim Fincherovim trilerom SEDAM. I Schwarzenegger je svoju ulogu shvatio smrtno ozbiljno, ali njegovi napori da se potvrdi kao veliki glumac tumaceci za sebe atipicni lik alkoholicara propadaju onog trenutka kada se dohvati pistolja i pocne taracati sve oko sebe. Gabriel Byrne kao njegov sotonski protivnik, pak, ocigledno se sjajno zabavlja, i scene u kojima se Satana zabavlja na Zemlji, odnosno junaka pokusava potkupiti obecanjem povratka obitelji, najsvijetliji su trenuci filma. Na zalost, takvih trenutaka ima premalo da bi ozbiljnije popravili dojam. Ostali su glumci prilicno bljedunjavi, pogotovo Robin Tunney (OPASNE CINI) kao nimalo privlacna satanska nevjesta, te Kevin Pollack kao ultrastereotipni pokusaj comic reliefa. S druge strane, atmosfera je manje-vise dobro uradjena, Hyams solidno obavlja svoj posao rezisera, pogotovo u scenama akcije, tako da POCETAK KRAJA ipak nije zasluzio reputaciju najgoreg proslogodisnjeg filma. Ali, iako predstavlja ugodno iznenadjenje u odnosu na katastroficne najave, POCETAK KRAJA ipak ne zasluzuje preporuku. Za mnoge koji su svoju buducu karijeru temeljili na ovom projektu, ovo bi doista mogao biti pocetak kraja.