BOWFINGER - KRALJ HOLLYWOODA

BOWFINGER

S vremena na vrijeme se cak i Hollywood voli pozabaviti samim sobom, ali takvi pokusaji obicno ili nemaju neki veliki uspjeh (dobar primjer za to je HOLLYWOOD U PLAMENU, iako neopravdano ispljucan) ili privlace paznju iskljucivo filmofila i snobova kojima je samo "umjetnicki" film pravi film (IGRAC Roberta Altmana). Mozda se takav dojam stekao zato sto bi svako holivudsko ostvarenje koje iskreno govori o tamnim stranama losandjeleske filmske industrije u stvari predstavljalo najgoru mogucu antireklamu za njene proizvode. A nitko ne bi ulozio novce u vlastitu antireklamu, pa se stoga scenaristi takvih filmova moraju prilagoditi scenaristima i satiricki napad na Hollywood nekako prosvercati pod maskom konvencionalne "high concept" komedije. Upravo je to ucinio poznati americki komicar Steve Martin (PRICA IZ L.A.) u svom scenariju za film BOWFINGER kojeg je rezirao njegov stari suradnik Frank Oz (PRLJAVI POKVARENI PREVARANTI).

Glavni je junak ovog filma Barry Bowfinger (Martin), holivudski producent B-filmova kojemu se karijera nasla u skripcu. I dok mu prijeti stecaj, spas se nazire u scenariju kojeg je napisao njegov iranski racunovodja Afrim (Alexi-Malle) i koji govori o invaziji vanzemaljaca skrivenih u kisnim kapima. Bowfinger je odusevljen projektom, ali mu nedostaje novac, i on u ocaju scenarij pokusava prodati mocnom holivudskom producentu Jerryju Renfrou (Downey). Studijski glavesina iz zafrkancije pristane financirati projekt, ali samo uz uvjet da Bowfinger uspije za glavnu ulogu angazirati crnu akcijsku superzvijezdu Kita Ramseya (Murphy). Renfro, naravno, zna da pateticni luzer kao Bowfinger nema nikakve sanse nagovoriti razmazenu zvjezdicu da glumi u edvudovskom smecu, ali Bowfingera Ramseyeovo odbijanje nimalo ne obeshrabri. Umjesto toga mu pada na pamet genijalna ideja - Ramseya ce ipak angazirati, ali tako da glumac nema pojma da uopce sudjeluje u snimanju filma. Bowfinger okuplja ekipu u kojoj se nadju ultraprofesionalna B-glumica Carol (Baranski), debitantica i radodajka Daisy (Graham) te nekoliko meskickih imigranata, a kamere i ostala oprema su "posudjene" od velikih studija. Usprkos svemu, snimanje odlicno napreduje, a jedini problem nastane kada Kit Ramsey postane psihotican zahvaljujuci gomili zastrasujucih cudaka koji ga opsjedaju sa svojim paranoicnim vizijama o vanzemaljcima koji osvajaju Zemlju. Nakon sto je glumac poslan na lijecenje kod Terryja Stichera (Stamp), vodje kulta "Mindhead", Bowfinger mu zamjenu pronalazi u Jiffu (Murphy), mladom i naivnom crncu koji iz daljine podsjeca na velikog glumca.

BOWFINGER je jedan od rijetkih filmova koji uspijeva vratiti koliko- toliko dostojanstva s pravom prezrenom izrazu "high concept". Prije svega, prilicno tanasni predlozak Stevea Martina je zacinjen s nekoliko prilicno vcrkavih podzapleta u kojima se satiricki udara na "politicki korektno" obojenu paranoju crnackih filmasa kao i na kult scientologije koji danas "drma" Hollywoodom i americkim establishmentom. Ovo posljednje je izgleda bilo previse za holivudske mocnike, pa je Martin poslije u svojim intervjuima, i to prilicno neuvjerljivo, tvrdio kako je "Mindhead" iz filma nema nikakve veze sa scijentologijom, odnosno da je kult inspiriran glumcevim iskustvima u MENSA-i. Ipak, najbolja stvar u BOWFINGERU su ipak glumci - Martin jednostavno blista kao fanaticni filmas, koji nedostatak novca pokusava nadoknaditi beskrupuloznoscu odnosno domisljatoscu. Njegov partner Eddie Murphy se jos jednom pokazuje nevjerojatni komicni talent tako sto glumi ne jednog nego dva prilicno zanimljiva i zivopisna lika. I ostali su glumci vise nego dobri - Heather Graham daje prilicno sarma liku ocigledno napisan zato da bi se Martin osvetio svojoj bivsoj djevojci Anne Heche (koja ga je ostavila radi razvikane lezbijke Ellen De Generes), a i Christine Baranski je dobra kao ultraprofesionalna glumica u ZBLj- produkciji. Na zalost, reziser Frank Oz nije bas neki talent i film ima dosta problema s neujednacenim ritmom (pocetak je gotovo pravo mucenje) i nespremnoscu da rezijskom intervencijom krpa rupe u scenariju. Verzija koju imamo prilike vidjeti u nasim kinima je skracena, ali time su producenti Martinu napravili veliku uslugu, jer je original bio jos dosadniji. Sve u svemu, BOWFINGER je, usprkos dosta nedostataka, prilicno zabavan film koji ce se svidjeti cak i onima koji nisu mrzitelji Hollywooda.