PRIJETECE PONASANJE

DISTURBING BEHAVIOR

Steve Clark (Marsden) se s obitelji iz Chicaga doselio u mali grad na pacifickoj obali ne bi li prebolio tragicnu smrt starijeg brata. Kao i svakom tinejdzeru, dolazak u novu skolsku sredinu mu tesko pada, ali istovremeno pocinje primjecivati cudne stvari medju ucenicima. Gavin (Stahl), buntovni i drogi skloni darker, mu objasnjava podjelu skolske populacije na supkulturne grupe, ali i cinjenicu da su medju odnedavno najbrojnije postale "Plave vrpce" - skupina ucenika koji se besprijekorno odijevaju, ponasaju i imaju sve petice. "Plave vrpce" pokusavaju regrutirati Stevea u svoje redove, ali on preferira drustvo Gavina i Rachel (Holmes), piercane buntovnice koja mu je zapala za oko. Nakon sto je stekao njegovo povjerenje, Gavin mu isprica kako sumnja da su "Plave vrpce" u stvari dio zavjere kojom se "buntovni" i slicni tinejdzeri "neprihvatljivog" ponasanja lobotomijom i pranjem mozga pretvaraju u "uzorne" clanove drustva. Steve mu ne vjeruje, ali kada slijedeceg dana Gavin osvane odjeven kao "Plava vrpca", pocinje shvacati kako su njegovi strahovi bili opravdani. Zajedno s Rachel pokusava se spasiti od slicne sudbine te istraziti tko stoji iza cijele zavjere u koju su, izgleda, ukljuceni i njegovi roditelji. Odgovor bi mu mogao dati Dorian Newberry (Sadler), naizgled retardirani skolski domar.

X-fili ce sigurno voljeti PRIJETECE PONASANJE, jer ovaj film ima mnogo zajednickog s njihovom kult-serijom - prepoznatljive vankuverske lokacije i tamosnju glumacku postavu, autora glazbe (Mark Snow) i rezisera (David Nutter). Na zalost, ono sto PRIJETECE PONASANJE nije imalo bio je dobar scenarij - veteran DOSJEA X Howard Gordon je samo dotjerao rad Scotta Rosenberga, tipa koji se "proslavio" svojim radom na tako bezlicnim projektima kao sto su HRID i CON AIR. Tamo gdje je Chris Carter ljude intrigirao kompliciranim zapletom i paranoicnom atmosferom Rosenberg nam uvaljuje ultraformulaicne kliseje na granici karikature (skolske "klike", ludnice, beskrupulozni znanstvenici, pobuna protiv establishmenta itd.). Ponekad se cini da autori nisu bili nacisto snimaju li ozbiljan horor ili parodiju, a neumitne usporedbe s Williamson-Rodrigeuzovim DOSJEOM ALIEN su prilicno porazne. Nutter, pak, sa svoje strane, pokusava spasiti stvar s odlicnom atmosferom paranoje i nekoliko zbilja efektnih i intrigantnih scena. Mladi glumci, pak, sa svoje strane, izuzev Nicka Stahla, ne uspijevaju udahnuti zivot svojim jednobojnim i karikaturalnim likovima. Njihov stariji kolega William Sadler, pak, uziva u prilici da glumi za svoju karijeru atipican lik pozitivca. Kada se sve zbroji i oduzme, iako je PRIJETECE PONASANJE film koji ostavlja gorak okus zbog propustenih prilika, u svojih 83 minuta ipak ostavlja vise pozitivnih nego negativnih dojmova.

P.S.

PRIJETECE PONASANJE ima i pola sata duzu verziju, s izmijenjenim krajem i na montaznom stolu izbacenim scenama koje, navodno, daju mnogo bolji dojam o sveukupnom filmu.