IN & OUT

PHILADELPHIA, Demmeov turboangazirani "politically correct" agitprop na temu AIDSA i homofobije ljudima je danas u sjecanju manje ostao zahvaljujuci svojoj kvaliteti, koliko po antologijskoj predstavi koju je prilikom dodjele "Oscara" priredio glavni glumac Tom Hanks. Nakon sto je primio svoj kipic, glumac je po obicaju poceo zahvaljivati reziseru, glumcima i svima ostalima, da bi na kraju, cmizdreci, spomenuo i svog ucitelja glume u srednjoj skoli, koji je, naravno, bio homoseksualac. Ta je pateticna epizoda par godina kasnije dala inspiraciju autorima komedije IN & OUT, ciji naslov koju distributer Oscar Vision izgleda nije imao interesa prevesti, s obzirom na njegove specificne i danas tesko prevodive konotacije (sto je, svakako, bolje rjesenje od previse agilnih i "kreativnih" UCD- ovaca koji u ovakvim prilikama obicno uprskaju stvar).

Radnja zapocinje u malom idilicnom gradicu Greenleaf u Indiani, gdje se Howard Brackett (Kline), omiljeni ucitelj u lokalnoj gimnaziji, upravo sprema vjencati za svoju kolegicu Emily Montgomery (Cusack). Njihovu idilu, pak, narusava bivsi ucenik, Camerona Drake (Dillon), koji je postao velika holivudska zvijezda i upravo dobio "Oscara" za ulogu vojnika-homoseksualca. Prilikom dodjele on se za inspiraciju zahvaljuje svom ucitelja iz srednje skole, i usput spomene da je isti homoseksualac. Njegova izjava izaziva skandal u malom gradu, i sokirani i zbunjeni Howard je prisiljen stalno ponavljati kako on nije homoseksualac. Ali vec je kasno - u mali gradic se slijeva rijeka novinara, medju kojima i izuzetno uporni Peter Malloy (Selleck), kojemu je jako stalo da od Bracketta iznudi priznanje. Brackettovi sugradjani su, pak, u pocetku skloni prihvatiti njegovo poricanje, ali sve im je teze ignorirati dokaze kao sto su njegova uljudjenost, sklonost poeziji, baletu i filmovima Barbre Streisand. I vjencanje i Brackettov posao u skoli dolaze u opasnost.

IN & OUT spada medju one filmove koji su trebali biti upamceni kao urnebesna satira, ali ih je "high concept" filozofija suvremenog Hollywooda, u sprezi s nepisanim pravilima politicke korektnosti, pretvorila u saharinske limunade, koje kod osjetljivijih gledatelja izazivaju gadjenje. To, zapravo, i ne bi trebalo cuditi, jer je scenarij napisao Paul Rudnick, inace deklarirani homoseksualac i kolumnist "Premierea", nasoj publici poznat po bljutavo neuspjeloj komediji KLUB PRVIH SUPRUGA. Ipak, IN & OUT na samom pocetku i sve negdje do svoje polovice, izgleda kao vise nego pristojan film - gegovi na temu Hollywooda, "Oscara" i politicke korektnosti su vise nego smijesni, a "film u filmu" koji je Cameronu Drakeu donio "Oscara" izgleda kao pravi urnebes. Na zalost, sto vrijeme dalje odmice, humora je sve manje, pa nam Rudnick pokusava spasiti stvar naivnom i neuvjerljivom melodramom na temu bigotnosti malog grada i nuznosti da se prihvati "razlicitost". A cak ni neki gegovi cine kardinalnu gresku za ovu vrstu filma, trpajuci homoseksualce u lako prepoznatljive kategorije stereotipa. Reziser Frank Oz, poznat kao mapetovac i autor nekoliko simpaticnih saharinskih komedijica (MALA PRODAVAONICA UZASA, PRLJAVI POKVARENI VARALICE) nije imao talenta da ispravi nedostatke scenarija. Glumci su, pak, manje-vise O.K. Kline se ocito dobro zabavlja glumeci vedrije strane krize identiteta, a i Tom Selleck je zanimljiv u neortodoksnoj ulozi. Na zalost, inace talentirana Joan Cusack se preglumljuje, a Debbie Reynolds i Wilford Brimley kao Brackettovi roditelji su obicne vostane figure. Americka kriticari su, naravno, film digli u nebesa, jer bi ih inace proglasili za homofobe, sto je u SAD danas gori epitet od nacista. Nasi kriticari, s druge strane, ne bi trebali publici tako podvaljivati muda za bubrege; IN & OUT je na trenutke zabavan film, koji je definitivno vise "out" nego sto je "in".