DOSJE ALIEN

THE FACULTY

Robert Rodriguez je jos jedan u nizu, ponekad tragicnih, slucajeva koji pokazuju sto je Hollywood u stanju uciniti i od najtalentiranijih filmasa. Nakon sto je postao legenda zahvaljujuci svom filmu EL MARIACHI, snimljenom za 7000 US$, njegov slijedeci projekt, bljedunjavi DESPERADO, snimljen u velikom studiju s tisucu puta vecim budzetom, dosta mu je okrnjio reputaciju. Sretna okolnost za Rodrigueza je bila ta sto je i on postao svjestan da reputacija "svjezeg, nezavisnog filmasa" nije dovoljna da bi se zadrzao ugled u Hollywoodu. Stoga se u svojim slijedecim projektima oslanjao na talente svojih kolega. Nakon sasavog, ali iznenadjujuce dobrog tex- mex horora OD SUMRAKA DO ZORE, u kojemu je koristio scenaristicke usluge Quentina Tarantina, Rodriguez se okrenuo jos jednoj mladoj holivudskoj zvijezdi. U ovom slucaju je to bio Kevin Williamson, scenarist koji je iz naftalina na svjetlo dana vratio kako nekad prezreni zanr teenage slasher horora, tako i reputaciju Wesa Cravena u VRISKU. No, kao i Rodriguez, ni Williamson nije bio imun na promasaje, o cemu svjedoci njegov dosadni ZNAM STO SI RADILA PROSLOG LJETA. Williamson i Rodriguez kao clanovi istog tima su, pak, bili u boljoj prilici da paze na nedostatke ovog drugog, i ta se kombinacija pokazala dobitnom u filmu THE FACULTY, Williamsonovom hommageu SF-hororima na temu preuzimanja ljudskih tijela. Na nesrecu, film je na kino-blagajnama prosao losije nego sto je zasluzio, a ni nasi video-distributer UCD mu nije previse pomogao svojim poslovicno "kreativnim" prijevodom DOSJE ALIEN.

Radnja filma se dogadja u srednjoj skoli Herrington, smjestenoj u jednom tipicnom provincijskom gradicu drzave Ohio. Na pocetku filma upoznajemo skupinu ucenika koji se od ostalih isticu svojim nonkonformizmom i nespremnoscu da postuju nepisana pravila zivota u skoli - Delilah (Brewster), novinarku skolskog lista koja se uvijek trudi biti sto je moguce neuljudnija prema svima oko sebe; Stana (Hatosy), njenog decka koji je odlucio diplomu zaraditi vlastitim znanjem, a ne vise uspjehom u ragbi timu; Zekea (Hartnett), tipa koji je ponavljao razred samo zato da bi mogao dulje zaradjivati dilanjem droge iz kucne radinosti; Stokely (Du Vall), povucenu, mrzovoljnu darkericu za koju se prica da je lezbijka; Marybeth (Harris), curu koja je tek stigla u grad s Juga i ocajnicki joj trebaju novi prijatelji; Casey (Wood), povuceni kompjuteras koji ce slucajno otkriti neobicni organizam na skolskom igralistu. Caseyeovo otkrice koincidira s drasticnom i neobjasnjivom promjenom ponasanja kod nastavnog kadra, a ubrzo se po skoli pocinju dogadjati neobicni i vrlo cesto nasilni slucajevi. Sest ucenika ubrzo, svaki sa svoje strane, dolaze do zakljucaka kako nesto - najvjerojatnije vanzemaljski organizam - preuzima kontrolu nad skolom i gradom, te ima namjeru cijeli svijet ukljuciti u svoju kolektivnu svijest. Znajuci da su zbog svojeg saznanja postali mete, udruzuju se, i nemajuci povjerenja u vec inficirane organe vlasti, odlucuju sami pronaci "maticu" koja je prouzrocila taj fenomen.

Williamson u scenariju ovog filma pokazuje kako je dobro naucio lekciju koju su mu dala dva prva filma o Alienu - klasici zanra SF horora. Ukoliko se zeli da publika uistinu emocionalno sudjeluje u filmu, mora se brinuti za likove, a to ce se postici jedino ako se svi oni pokazu kao trodimenzionalna, uvjerljiva ljudska bica, odnosno ako se svakome od njih udijeli vrijeme da isprica pricu svog zivota. Williamsonu je to, takodjer, pruzilo sansu da se, po svom dobrom obicaju, koristi bastinom filmova 80-tih, odnosno klasika tinejdzerskog filma kao sto su BREAKFAST CLUB i FAST TIMES AT RIDGEMONT HIGH, i parodira stereotipe mladenackog buntovnistva i nonkonformizma. Naravno, tu je i obavezno koristenje parodijskih elemenata zanra - junaci ovog filma, slicno junacima VRISKA, nemajuci nikakve prakticke reference za borbu protiv vanzemaljskih organizama, koriste bogatu bastinu znanstveno- fantasticne literature i filmova.

Rodriguez je bio vise nego dobar izbor za rezisera, jer je pomalo spomenicki i didakticki karakter ove ode SF-hororima zacinio vlastitim originalnim rjesenjima. Film je prepun uistinu uzbudljivih i vise nego spektakularnih prizora - od "preuzimanja" prve zrtve na pocetku do konacnog obracuna s "maticom" na kraju. Ipak, Rodriguez je pred kraj ipak popustio iskusenju da se koristi specijalnim efektima i inace uznemirujucu pricu s visokim nabojem paranoje pretvorio u raimijevsku grotesku. No, dojam je popravljen originalnim, ironicnim epilogom. Rodriguezu i Williamsonu je u svemu tome pripomogla hrpa mladih i talentiranih glumaca - od uobicajeno opakog Roberta Patricka (tekuci negativac u TERMINATORU 2) u ulozi fanaticnog trenera, preko veteranke Piper Laurie kao uciteljice drame, do mladjarije medju kojima je najpoznatije ime Elijah Wood, talentirani klinac koji bi uskoro trebao zaigrati u Jacksonovom GOSPODARU PRSTENOVA. Sto se muske publike tice, njoj ce najvjerojatnije najduze u sjecanju ostati dosada relativno nepoznata kanadska glumica Laura Harris (nedavno smo je, u relativno slobodnom izdanju, imali prilike vidjeti u filmu HABITAT na HRT-u). Filmskim fanaticima je, pak, pocast odana tako sto se Harry Knowles, odrzavatelj kultne web-stranice Ain't It Cool News, pojavljuje u maloj, ali, s obzirom na njegovu debljinu prilicno impozantnoj ulozi ucitelja filmske umjetnosti. Sve u svemu, DOSJE ALIEN je iznenadjujuce dobar film koji ce zabaviti publiku, a ljubitelje zanra navesti na kultno obozavanje.