CRNA MASKA

BLACK MASK

Jedan od najvecih, a mozda i najzalosnijih paradoksa hrvatske filmske distribucije u proslom desetljecu bilo je gotovo potpuno ignoriranje hongkonske kinematografije. Nasi distributeri kao da su zaboravili na zlatno doba 70-tih godina, kada su generacije klinaca odrastale uz Bruce Leeja, Jimmy Wang Yua, udarce zlatne sake i kung fu borce za slobodu. I dok se 80-tih, u eri videa, to jos i moglo objasniti, u 90-tima je ignoriranje hongkonskih filmova gotovo neoprostiv zlocin, s obzirom da je od kritike dotada prezrene hongkonske filmove Quentin Tarantino svojim posvetama konacno doveo na pijedestal kojima pripadaju. Naravno, par distributera, Europa i UCD, s vremena na vrijeme su izbacivali par naslova na videu, ali jos dosada se nitko nije usudio takav film distribuirati u kinima. Stoga valja pohvaliti Blitz sto je napravio takav hrabar potez. Doduse, ta je hrabrost prilicno relativna; film je star tri godine, a kod nas stize iz istih razloga kao i u americka kina, zahvaljujuci impozantnom dojmu kojeg je glavni glumac, Jet Li, ostavio u SMRTONOSNOM ORUZJU 4.

Glavni je junak filma Tsui Chick (Li), skromni, nenametljivi knjiznicar koji u sebi krije strasnu tajnu. Nekada davno bio je dijelom Jedinice 701, tima superelitnih vojnika kojima su iz tijela povadili zivce kako vise ne bi osjecali bol niti osjecaj kajanja. Tsui Chick je bio jedan od vojnika koji su se pobunili protiv svojih gospodara, te je nakon uspjesnog bijega odlucio zivjeti normalnim zivotom i ponovno steci ljudske osjecaje. Njegov najbolji prijatelj je policijski inspektor Shek (Ching Wan Lau), koji nema pojma o njegovoj proslosti i smatra da je Tsui Chick pacifisticki sonjo. Ipak, taj prijatelj ce Sheku mu biti od velike koristi kada tajanstvena banda ubojica pocne ubijati hongkonske narkobosove. Tsui Chick ubrzo shvati da iza svega stoji Jedinica 701 na celu s opakim zapovjednikom Hungom (Lung), i znajuci da Shek i njegovi policajci nemaju sanse protiv nadljudskih ubojica, odlucuje iskoristiti svoj ubilacki talent da mu pomogne. Pri tome na lice stavlja masku da bi sakrio svoj identitet i tako zastitio svoje prijatelje, medju kojima u njega smrtno zaljubljenu kolegicu Tracy (Mok).

Producent ovog filma je Tsui Hark, jedan od najcijenjenijih hongkonskih rezisera (poznat, izmedju ostalog, po seriji LUDA MISIJA, nedavno prikazanoj na HRT), koji se odnedavno presaltao na filmove s americkim glumcima, sto mu, sudeci da mu je omiljeni suradnik Jean-Claude Van Damme, mozda i nije bio najpametniji potez. U samom Hong Kongu je njegovim stopama krenuo sticenik Daniel Lee, i ova svojevrsna obrada motiva o usamljenom, maskiranom superheroju, inspirirana BATMANOM i ZELENIM OBADOM, ni po cemu ne odskace od svih onih stereotipa koji su art- snobove natjerale da preziru hongkonski film. Prije svega, smisao ovog filma su spektakularne akcijske scene, i u tome se Lee istakao, koristeci kako atletske vjestine Jet Lija, tako i majstorsku koreografiju borilackih vjestina Yuen Woo Pinga (odnedavno svjetskog publici poznatog po svom radu u MATRIXU). Li, kojemu je specijalnost baratanje iskljucivo vlastitim sakama i hladnim oruzjem, takodjer se vrlo dobro snalazi i s vatrenim oruzjem, ali Lee je bio dovoljno inteligentan da za kljucne tucnjave odabere tehnike borbe prsa u prsa, pri cemu je pokazana poslovicna hongkonska inventivnost u koristenju svih mogucih alata i kucanskih pomagala, ukljucujuci i elektricne kabele. Takav film, naravno, sadrzi i nevjerojatne kolicine nasilja, a kada uzmete u obzir da imate likove koji ne osjecaju bol, razumljivo je sto cete vidjeti visestruka ranjavanja, obogaljivanja i kasapljenja, s obzirom da je potrebno malo vise truda da ih se otpremi na onaj svijet. Takodjer, film sadrzi i neke scene krajnje perverzije, iako od erotike nema bas puno. I likovi su zanimljivi, kao Tracy i Shek, koji u interakciji sa Tsui Chickom daju nesto humora. Na zalost, filma mnogo gubi zbog nerealisticne sinkronizacije i ocajne montaze, koja je u nastojanju da film ucini prihvatljivim na nasilje osjetljivijem americkom trzistu, u radnji ostavila prave pravcate crne rupe i nelogicnosti. Sretna okolnost je ta sto film relativno kratko traje, i sto je distribuiran u kinu, tako da gledatelji nemaju vremena stati i razmisljati o njegovim nedostacima. Da je izdan na videu, CRNA MASKA bi u najboljem slucaju jedva dobila prolaznu ocjenu. Ovako je ipak predstavlja dostojan povratak hongkonske kinematografije u nasa kina.