VISA SILA

RETURN TO PARADISE

Sheriff (Vaughn), Tony (Conrad) i Lewis (Phoenix) su troje mladih Amerikanaca koji su se slucajno sreli na odmoru u Maleziji i zajedno provode vrijeme uzivajuci u svim pogodnostima te rajske zemlje - picu, egzoticnim zenama i jeftinom hasisu. No, doslo je vrijeme rastanka te se Sheriff i Tony vracaju u Ameriku, a Lewis, samodeklarirani pripadnik "zelenih" ostaje kako bi na Borneu spasavao orangutane. Dvije godine kasnije Sheriff radi kao vozac limuzina u New Yorku i tada ga pronalazi Beth (Heche), odvjetnica koja mu saopcava neugodnu vijest. Dan nakon rastanka, Lewis je uhvacen s vise 100 grama hasisa te, u skladu s malezijskim zakonima, kao diler osudjen na smrt i preostaje mu osam dana do pogubljenja. Njegov bi zivot mogao biti spasen ako dvojica njegovih prijatelja dodju u Maleziju i priznaju da je dio hasisa bio njihov. U tom slucaju Lewis vise ne bi bio diler, ali bi zato Sheriff i Tony bili osudjeni na tri godine zatvora. Ako samo jedan od prijatelja prizna, biti ce osudjen na sest godina. Sheriff je doveden u neugodnu dilemu, jer ce tri godine provesti u paklu stranog zatvora, i to radi nekoga koga je jedva poznavao. Za Tonyja je jos gore, jer on ima sjajnu karijeru arhitekta i djevojku Kerri (Farmiga) s kojom se misli uskoro ozeniti.

Ovakav scenarij, baziran na klasicnom konceptu Zatvorenikove dileme, pruza nevjerojatno dobre mogucnosti za dramu, i, naravno, tko god mislio da je stvar predobra da bi nastala u sadasnjem Hollywoodu, u pravu je. Rijec je o remakeu francuskog filma FORCE MAJEURE iz 1989. godine. I, naravno, kao sto je to obicaj s danasnjim Hollywoodom, producenti su isli na sigurno i reziju povjerili Josephu Rubenu, autoru takvih mediokritetskih filmova kao sto je SPAVATI S NEPRIJATELJEM. Ali, za divno cudo, film funkcionira. Prije svega zato sto je glumacka postava vrlo dobra. Vince Vaughn, glumac koji je nakon sjajnog debija u SWINGERSIMA ugrozio karijeru nastupom u IZGUBLJENOM SVIJETU i bogohulnom remakeu PSYCHA, prilicno je dobar u ulozi Sheriffa, obicnog covjeka koji je suocen s neugodnom dilemom i svjestan svih ljudskih slabosti koje utjecu na njegovu ulogu. Anne Heche kao odvjetnica Beth, krajnje uporna i spremna da ucini sve da bi spasila svog klijenta, nije bas toliko dobra - lik je ucinila antipaticnim, pa romanticni podzaplet u filmu ne izgleda previse romanticnim. Ipak, najjaci je glumacki rad obavio Joaquin Phoenix u maloj, ali znacajnoj ulozi Lewisa, plemenitog mladica koji zbog droge zapada u veliku nevolju (pogotovo kada uzmemo u obzir cinjenicu da je u stvarnom zivotu njegov mnogo poznatiji brat River nastradao upravo zbog droge). Scenarij Wesleya Stricka i Brucea Robinsona, pak, nije bas previse ispeglan - film traje predugo i prisiljeni smo gledati likove kako po nekoliko puta donose iste zakljucke. Ali, na kraju, dojam je spasen prilicno nekonvencionalnom, iako pomalo isforsiranom zavrsnicom. A i odnos prema zemljama Treceg svijeta i njihovim metodama borbe protiv droge prilicno je evoluirao u odnosu na rasisticki PONOCNI EKSPRES od prije dvadeset godina - film nas tjera da suosjecamo s naivnim zapadnjacima koji zbog toga umiru u zatvorima, ali daje priliku i drugoj strani da objasni svoje argumente za tu nemilosrdnu politiku. Takodjer, film ima, za danasnji Hollywood, neobicno kriticki odnos prema medijima i tome kako se ponekad sloboda tiska mora placati krvlju neduznih ljudi. Film takodjer ima prilicno efektan ugodjaj, cemu je najvise doprinijela sugestivna fotografija Reynalda Villalobosa s dosta sive boje. Ukratko, VISA SILA je film koji se treba pogledati, ne samo kao efektnu dramu ili upozorenje o opasnostima droge, nego i kao materijal za razmisljanje - gotovo svatko od nas ce se zapitati sto bi ucinio na mjestu nekih njegovih likova. A svaki film koji danas dolazi iz Hollywooda, a istovremeno tjera na razmisljanje, jest nesto sto treba pohvaliti.