PREKO SVAKE MJERE

BOUND

Oni koji budu pisali knjige o kinematografiji ovog desetljeca, bez svake ce sumnje primjetiti kako je ono bilo obiljezeno velikom renesansom film noirea, odnosno kako je taj zanr, sve donedavno iskljucivo vezan za Hollywood 40-tih godina, postao veoma popularnim, ali zahvalnim sredstvom za afirmaciju mladih, nezavisnih i darovitih filmasa. Na zalost, jedan od velikih popularizatora tog zanra bio je Quentin Tarantino, i neko vrijeme su art-snobovi film noire iskljucivo vezivali uz crnohumorne price o zlocinima koji su krenuli naopako. Sto je, dakako, znacilo da cemo vidjeti na desetine, ako i ne stotine filmova koji slice jedan na drugi. No, zanimljivo je vidjeti kako se cak i kroz tu hipertrofiranu formulu moze provuci talent, sposoban da od nje stvori originalan, zanimljiv i nadasve zabavan film. Taj je talent bljesnuo kod brace Wachowsky, cikaskih blizanaca i crtaca stripova, koji su prije tri godine snimili crnohumorni noir triler BOUND, kod nas preveden kao PREKO SVAKE MJERE. Taj je niskodbuzetni film ostao relativno nezapazen kod publike (iako je jedna od scena iz filma dobila nominaciju na MTV nagradama za 1997. godinu), ali ne i kod producenata, koji su braci dali priliku za visokobudzetni film, koja je s uspjehom iskristalizirala u ovogodisnjem MATRIXU.

Glavna je junakinja ovog filma Corky (Gershon), bivsa kradljivica koja se upravo vratila iz zatvora. Nastojeci ponovno zapoceti svoj zivot zaposljava se kao vodoinstalater, i, radeci u jednom napustenom stanu, upoznaje neobican par susjeda. Na prvi pogled, Violet (Tilly) izgleda kao tipicna trofejna zena Caesara (Pantoliano), sitnog peraca novca za mafiju. Ali Corky je ubrzo upozna, i, nakon sto se ispostavi da s njom dijeli lezbijske sklonosti, otkriva kako je ista prilicno nezadovoljna svojim nacinom zivota. Stjecajem okolnosti, Caesar dolazi u posjed 2 milijuna US$ mafijaskog novca, kojeg bi trebali pokupiti njegovi sefovi. Naravno, za Violet je ovo prilika da otme novac i pobjegne. Ali, ne moze ga ukrasti sama, i zato angazira svoju ljubavnicu Corky, koja bi, kao osudjena kradljivica, trebala biti strucnjak za te stvari. Corky se u pocetku necka, ne toliko zbog opasnosti, koliko zbog toga sto nije posve sigurna moze li vjerovati Violet.

Na prvi pogled, PREKO SVAKE MJERE sa sadrzajem prepunim nasilja, crnog humora i lezbijskog seksa, izgleda kao eksploatacijski B-triler, koji bi u rukama svakog drugog rezisera u najboljem slucaju postao ono sto kriticari danas zovu "gulity pleasure". Ali, braca Wachowsky su odlucila iskoristiti sav svoj talent kako bi taj predlozak ispeglali u savrseni zanrovski proizvod. Prvo, kada su se odlucili dvije glavne heroine pretvoriti u lezbijke, scenarij su preradili koristeci usluge lezbijske aktivistice Suzy Bright (koja se pojavljuje u jednoj sceni filma) te lezbijski odnos tako uciniti sto je moguce vise uvjerljivim. Dalje, odlucivsi snimiti "noire", ugodjaj su potcrtali koristenjem sugestivne tamne fotografije izvrsnog Billa Popea. Pa je svemu tome nadodan cijeli niz sugestivnih, mastovitih, neobicnih ali nimalo MTV-jevskih kadrova. No, pravu snagu ovom filmu daje mala, ali iznimno talentirana skupina glumaca. Gina Gershon, iako je posljednji put glumila lezbijku u nesretnom filmu SHOWGIRLS Paula Verhoevena, ovdje nema nikakvih kompleksa i savrseno se snalazi u ulozi koja je 40-tih godina bila predodredjena za muskarce. Jennifer Tilly, koja je bila vrlo dobra kao praznoglava tuka u MECIMA IZNAD BROADWAYA, ovdje je isto tako dobra kao pametna i opasna femme fatale, koja glumi da je praznoglava tuka. Ipak, najbolju od svih uloga odigrao je odlican karakterni glumac Joe Pantoliano. Njegov je Caesar najzanimljiviji lik u filmu - sitan mafijas, kukavica bez kicme, za kojeg se u kriticnom trenutku ispostavi da je mnogo opasniji i inteligentniji lik nego sto se u pocetku mislilo. Pravi ga je uzitak gledati kada njegova nepredvidljivost umnogome podgrijava napetost zavrsnih scena. Ukratko, PREKO SVAKE MJERE je film koji konacno vraca u tarantinovskoj eri izgubljenu reputaciju zanru film noirea, te koji predstavlja pravi uzitak za gledanje, bilo filmofilima, bilo nezahtjevnim gledateljima.

• ocjena: izvrstan (++++)