FANTOMSKA PRIJETNJA

STAR WARS: EPISODE I - THE PHANTOM MENACE

Prije nego sto zapocnem s ovom recenzijom ovog filma, moram napomenuti kako ovaj tekst tesko moze biti potpuno objektivan. Ako i postoji potpuno objektivna recenzija, nju je tesko ili gotovo nemoguce dobiti za ovaj film, barem ne od ljudi koji su bili izlozeni fenomenu RATOVA ZVIJEZDA prije vise od dva desetljeca. Autor ovih redova sebe ne smatra "warserom" - fanaticnim poklonikom svjetovnog kvazireligioznog kulta koji je izgradjen na temeljima Lucasovog filma, koji je, analogno slicnom kultu "trekkieja", sam po sebi postao jedan od najzanimljivijih i najbizarnijih kulturnih fenomena ovog stoljeca. Ali, naravno, nedostatak jasne fanovske identifikacije ne moze u covjeku izbrisati ucinak godina i desetljeca provedenih pod snaznim utjecajem Lucasove sage. Autor ovih redova mozda nije proveo mjesece kampirajuci pred kino- blagajnama da dobije kartu, nije se oblacio u kostime likova iz Rata zvijezda niti je bio spreman nazvati izdajnicima i hereticima sve one koji su sumnjali i to da ce FANTOMSKA PRIJETNJA biti najbolji film svih vremena. Ali svejedno, usprkos sumnji, usprkos ne bas sjajnim najavama od strane kritike i razocaranih i malodusnih bivsih "warsera", ipak nisam uspio izbjeci da me uhvate trnci kada sam konacno vidio najavnu spicu, rijeci "Long time ago, in a galaxy far away..." te zuti tekst koji je odlazio u daljinu...

Novije generacije ce, dakako, imati malih problema da shvate sto su to RATOVI ZVIJEZDA. Neki novi klinci su odrasli u vremenu kada je Hollywood ponovno pronasao sebe u blockbuster-filozofiji " prema kojoj je svrha pravljenja filmova iskljucivo zgrtanje novca. Ali, 70-tih godina nije bilo bas tako - nakon sto je 60-tih skrsen sustav velikih holivudskih studija, prazninu su popunili mladi, nezavisni reziseri, spremni da resurse tvornice snova maksimalno koriste kako bi stvarali umjetnost s velikim U. Rezultat je bio cijeli niz ostvarenja koja su usli u legendu i od kojih se stvorio cijeli jedan kult, i zbog kojih se danas 70-te smatraju Zlatnim dobom svjetskog filma. Ironijom sudbine, medju tom skupinom mladih rezisera, kojeg su tadasnji kriticari nazvali "Novim Hollywoodom", nasao se i George Lucas, koji ce upravo toj kreativnoj eksploziji zadati kobni udarac. Naime, svi ti filmovi, iako obozavani od kritike zbog svojih umjetnickih ambicija i drustvene angaziranosti, bili su suvise inteligentni za obicnu "raju". Ona je, zbunjena i uplasena potresima 60-tih i 70-tih godina - vojnickim neuspjesima velikih sila, naftnom krizom, terorizmom i krizom morala - jednostavno nije htjela izraz svega toga vidjeti na velikom ekranu. Ona se zazeljela ponovno dobrih starih, jednostavnih zanrovskih prica s jasno odredjenom granicom izmedju Dobra i Zla umjesto hermetickih drama o ambivalentnim junacima, filmova koji ce pokazivati spektakularne svjetove iz razlicitih prostora i vremena, umjesto sivila urbane svakodnevnice.

George Lucas je bio taj koji je prvi utazio tu glad. Njegov film RATOVI ZVIJEZDA (danas poznat po svom podnaslovu kao NOVA NADA) vjesto je iskoristio bastinu proslih vremena, bilo da su u pitanju klasicni mitovi iz svjetske bastine, bilo klasicna literatura 20. stoljeca (Tolkien), bilo klasicni filmovi (Kurosawa). I ne samo to, sve je to bilo vjesto upakirano u pricu ciji su pojedini motivi (plemeniti pobunjenici protiv zlog Imperija) dobro pasali publici koja se jos sjecala vlastite pobune protiv establishmenta. Film je predstavljao revolucionaran uspjeh, ali za vecinu tadasnjih kriticara najveca je vrlina filma bila u cijelom nizu tehnickih inovacija, prije svega, za ono vrijeme, vrhunskim specijalnim efektima, bez kojih se poslije vise nije mogao zamisliti nijedan visokobudzetni film. Ali, pravu je revoluciju film donio prije svega u komercijalnom pristupu filmu. Dok su producenti velikih studija u svoje vrijeme bili skepticni prema komercijalnim izgledima filma, nezapamceni redovi pred kino-blagajnama su definitivno RATOVE ZVIJEZDA ucinili financijski najuspjesnijim filmom svih vremena. I to ne samo zahvaljujuci filmu samom - Lucas je prvi uveo dotada nepoznate postupke komercijalizacije putem proizvodnje igracaka, stripova, knjiga, nosaca zvuka i suvenira. Sve je to osiguralo filmu ne samo dodatnu reklamu nego i velike prihode Lucasu, koji je nakon toga postao jedan od najuspjesnijih i najmocnijih producenata Hollywooda. Za Lucasovim primjerom su ubrzo krenuli svi ostali, i tako je stvoren sustav blockbustera, u kojemu za umjetnike poput Terencea Mallicka, Martina Scorsesea ili Paula Schradera nije bilo sanse.

U skladu s ultrakomercijalnim principima filmske industrije koje je sam postavio, Lucas je originalne RATOVE ZVIJEZDA dodatno izmuzao s dva nastavka, u izradi kojih se zadovoljio s ulogom producenta, sto je dovelo do mijesanih rezultata. Dok se drugi nastavak, IMPERIJ UZVRACA UDARAC, smatra ne samo najboljim dijelom pocetne trilogije i nego i jednim od najboljih nastavaka u povijesti svjetske kinematografije, dotle se cak i kod nekih "warsera" mogla vidjeti odredjena suzdrzanost prema POVRATKU JEDIJA. Ali to Lucasa nije bas previse smetalo, jer je od samog pocetka znao da ce mu sve vezano uz RATOVE ZVIJEZDA donositi veliku zaradu u godinama koje dolaze. Zbog toga je i stalno odgadjano snimanje cetvrtog filma, za kojeg je od pocetka bilo najavljivano da ce biti "prequel" tj. opisivati dogadjaje koje prethode onima u originalnoj trilogiji. Dodatni razlog za pauzu je bilo tehnicko usavrsavanje specijalnih audiovizualnih efekata kako bi se postiglo da nova trilogija za nove generacije bude imala isti ucinak onom kojeg je stara imala na gledatelje prije dvadeset godina. Taj je stupanj, prema Lucasovom misljenju, dostignut prije par godina, sto je Lucas demonstrirao u svojoj digitaliziranoj i kompjuterski "ispeglanoj" verziji originalne trilogije koja je haracila po kinima prije dvije godine.

Kada je, pak, prvi dio prve trilogije RATOVA ZVIJEZDA pod naslovom FANTOMSKA PRIJETNJA trebao doci u kina, Lucas nije u planu imao samo da dodatno napuni svoj novcanik, odnosno da iskoristi glad fanaticnih "warsera". Naime, u medjuvremenu se dogodio jedan fenomen, koji je Lucasu ugrozio prestiz najveceg filmskog komercijalista u ovom stoljecu. Cameronov TITANIC je, suprotno svim ocekivanjima, postao najgledaniji film u povijesti i s 1,8 milijardi US$ od prodaje kino-karata postavio nove parametre holivudskog uspjeha. Mozda ne toliko u Lucasu, koliko u fanaticnim sljedbenicima njegovog kulta, probudila se sujeta i FANTOMSKA PRIJETNJA je postala film s Misijom - zbaciti TITANIC s trona najgledanijeg filma svih vremena. Zbog svega toga je poduzeta reklamna kampanja nezapamcenih razmjera i, kao i obicno, postigla je suprotan ucinak. Prvo se kriticka filmska javnost, odnosno geekovi, koji predstavljaju kljucni element fanovske supkulture, pocela pitati hoce li FANTOMSKA PRIJETNJA uistinu opravdati ocekivanja. Zatim su se najfanticniji "warseri" pretvorili u najfanaticnije napadace Lucasa kada se ispostavilo da su takve sumnje tocne. Dakako, da sve to nije sprijecilo Lucasa da na filmu zaradi brdo novaca i postane najuspjesniji film godine, ali veliki Cilj nije postignut - TITANIC jos uvijek postojano stoji na tronu, s kojeg bi ga FANTOMSKA PRIJETNJA mogla srusiti samo u slucaju da ostvari 50-60 % veci prihod od onog kojeg je trenutno ostvarila.

S obzirom da je rijec o prequelu, radnja filma zapocinje nekih cetrdesetak godina prije dogadjaja opisanih u NOVOJ NADI. Umjesto Imperija, galaksijom vlada Republika, ali njena je vlast ozbiljno nagrizena ekonomskom krizom. Mmanifestacija te krize jesu sve cesci sukobi po pitanju uvozno-izvoznih tarifa, a jedan od njih - izmedju mocne Trgovacke Federacije i malog planeta Naboo, doveo je do blokade od strane Federacijine flote. Republika u nastojanju da rijesi spor pregovorima u mirovnu misiju salje dva izaslanika - Qui-Gon Jinna (Neeson), Jedi viteza i njegovog ucenika Obi-Wan Kenobija (McGregor). Umjesto da pregovaraju, oni postaju metama atentata od strane Federacijinih droida. Pronasavsi utociste na Naboou, oni kao svojeg vodica uzimaju Jar Jar Binksa (Best), brbljavog i nespretnog pripadnika vodozemne rase Gungana. On ce ih odvesti do prijestolnice Nabooa, gdje ce Qui-Gon i Obi-Wan iz ruku Federacije spasiti kraljicu Amidalu (Portman). Amidalina letjelica bi trebala otici na Coruscant, prijestolnicu Republike, gdje bi mocni senator Palpatine (McDiarmid) trebao organizirati pomoc ugrozenom planetu. Ali, tokom bijega pred Federacijinim letjelicama, ona je ostecena i prisiljena spustiti se na zabaceni pustinjski planet Tatouine. Qui-Gon tamo naidje na Annakina Skywalkera (Lloyd), 9-godisnjeg djecaka koji je rob, ali koji sanjari ne samo o slobodi, nego i o karijeri pilota. Qui-Gona djecak zainteresira zbog toga sto je s njim dosta jaka Sila, odnosno sto bi od njega mogao postati dobar Jedi. I dok Qui-Gon nastoji Annakinove pilotske sposobnosti iskoristiti u utrci za njegovu slobodu i rezervne dijelove, na Tatouine dolazi Darth Maoul (Park), Sith - Jedi vitez koji se okrenuo Tamnoj strani.

Da pocnemo s dobrim vijestima. Ako je Lucas cekao sa snimanjem ovog filma zato da bi usavrsio specijalne efekte, onda se cekanje isplatilo ne samo njemu nego i gledateljima. Scene koje docaravaju daleke, egzoticne svjetove, svemirske bitke, raskosne palace, nikad prije zamislivu floru i faunu - sve je to mozda bilo nezamislivo prije samo koju godinu ili dvije. Ali ovdje uistinu izgleda realno i gledatelj se osjeca prebacenim u jedan drugi svijet, te takve scene izgledaju impresivno iako su mnoge od njih vec bile prije vidjene na televizijskim reklamama i forspanima. Tome je, osim vrhunskog tima za specijalne efekte, pridonijela i mastovitost scenografa (scenografiju za palacu kraljice Amidale je gradjena punih osam tjedana), odnosno kostimografa (takodjer Amidalini kostimi, odnosno njen image ce dugo ostati u sjecanju gledateljima, bas kao i ovnovska frizura Leie Organe u originalnoj trilogiji). Glazba Johna Williamsa je takodjer vise nego odlicna - iako se naslanja na vec koristene motive iz originalne trilogije (i to prije svega u scenama koje su reference na prva tri fima), vjesto ih kombinira s originalnim dijelovima, prije svega s danas vec svima poznatom dionicom "Duel of Fates". Sva ta audiovizualna raskos svoj vrhunac dozivljava u sceni utrke na sredini filma, sceni koja je uzitak za gledanje, iako zbog dramaturskih razloga otprilike znamo kako ce zavrsiti.

Onog trenutka kada recenzent prestane govoriti o audiovizualnim kvalitetama ovog filma, prestaju dobre vijesti za poklonike RATOVA ZVIJEZDA. Prije svega problemi ovog filma izviru zbog scenarija. Iako je "Lucasfilm" prosle godine iz sujete nastojao ismijati Emmerichovu GODZILLI sa vlastitim reklamnim sloganom o vaznosti zapleta, prica FANTOMSKE PRIJETNJE nimalo ne zadovoljava visoka ocekivanja. Kao i svaki blockbuster uostalom, zaplet filma je maksimalno podredjen specijalnim efektima, odnosno sluzi iskljucivo kao vezivno tkivo izmedju scena jurnjava, pucnjava i dvoboja kojima ovaj film obiluje. Nevolja za FANTOMSKU PRIJETNJU je u tome sto za razliku od originalne trilogije (pa cak i POVRATKA JEDIJA, najslabijeg filma po tom pitanju) to vezivno tkivo nije bog-zna-kakvog kvaliteta. Likovi dolaze i odlaze, nekad cisto samo zato da zadovolje stare fanove. Tako se postavlja pitanje je li zbilja bilo neophodno da se u ovom filmu pojavljuju R2D2, C3PO i Jaba Hutt, cineci zaplet ne bas previse uvjerljivim - galaksija koja sadrzi tisuce razlicitih svjetova izgleda neobicno mala kada svako malo jedni te isti likovi nalijecu jedni na druge. Dodatni je problem u tome sto fanovi originalne trilogije otprilike znaju sto ce se dogoditi s likovima - znamo da ce Anakin jednog dana biti veliki Jedi, znamo da ce Obi-Wan Kenobi biti njegov ucitelj, znamo da se iza ljubaznog senatora Palpatinea krije buduci zli Imperator, a na osnovu svega gore navedenog nije tesko procijeniti kakve sanse za prezivljavanje filma ima Qui-Gon Jinn.

Scenaristicke probleme, odnosno nedorecenost pojedinih likova bi trebali nadoknaditi glumci. A nije da ih ovdje nema, i to prilicno dobrih. Samo je problem u tome sto je Lucas, koji se nakon dvadeset godina dohvatio rezije, i po tom pitanju postao zrtvom poslovice "mnogo baba - kilavo dite". Dok je Liam Neeson relativno dobar kao nominalni glavni junak, Qui-Gon Jinn, dotle nista ne saznajemo o njegovoj proslosti. Papirnatost majstora se ogleda i u papirnatosti njegovog ucenika kojeg tumaci Ewan McGregor (TRAINSPOTTING), inace necak skotskog glumca Denisa Lawsona, koji je u originalnoj trilogiji tumacio pobunjenickog pilota Wedgea Antillesa. Tumaceci lik cetrdeset godina mladjeg Kenobija, McGregor je ulozio dosta napora kako bi u tancine "skinuo" sve manire i nacin govora Aleca Guinessa u originalnoj trilogiji. Problem je u tome sto mu je Lucas zaboravio napomenuti da takav nacin govora izgleda uvjerljivo na ostarjelom majstoru, ali na mladom i nadobudnom vitezu izgleda kao karikatura. Ipak, sve je to nista prema vise nego evidentnom nedostatku elementarnog glumackog talenta kod Jake Lloyda, koji tumaci Annakina (zvanog "Ani") kao razmazeno i odvratno deriste, kojeg tesko mozemo zamisliti kao buduceg Jedija, odnosno najkarizmaticnijeg negativca u povijesti filma. To postaje vise nego ocito u sceni rastanka "Anija" i njegove majke (koju tumaci dobra Pernilla August), u kojem se "Ani" ponasa kao da ide do obliznjeg kioska kupiti album sa slicicama, a ne provesti ostatak zivota kao usamljeni Jedi vitez. Sto se mlade Natalie Portman tice, njena je uloga jedna od svijetlijih tocaka ovog filma, iako je imala prilicno nezahvalan materijal pred sobom. To je vise nego ocito u pateticno neuvjerljivoj sceni u kojoj tinejdzerka Amidala slini za devetogodisnjim deristem Anakinom. Da je u pitanju bila suprotno - da Anakin slini za Amidalom, to bi se jos dalo shvatiti. Ali Jake Lloyd izgleda to ne moze glumiti, pa je u ovom slucaju Amidala radi bespotrebnog romanticnog zapleta dobila karakternu osobinu pedofila.

Iako je scenarij FANTOMSKE PRIJETNJE namijenjen najbedastijim, odnosno najmanje zahtjevnim gledateljima, pa kao takav lisen bilo kakvog dubljeg konteksta, oni koji su se specijalizirali za pronalazenje skrivenih poruka ce, kao i obicno, doci na svoje. Tako se u prikazu sluzbenika Trgovacke federacije, koji govore vise nego primjetnim azijskim naglaskom, moze prepoznati americki strah od "zute opasnosti" - Azijata koji bi u slijedecem, kao i u ovom stoljecu, trebali biti najveca prijetnja dominaciji SAD, odnosno koji su, ako je suditi po ovom filmu, inferiorni bijelcima. Crnci su, pak, uvredu vlastite rase pronasli u nespretnom liku Jar Jar Binksa, koji svojim jamajkanskim "pidgin" engleskim pomalo podsjeca na stereotipe o "cica Tomi" iz vremena kada se podilazilo rasistickim ukusima sirokih masa; to je, doduse, samo djelomicno tocno, jer Jar Jar Binks, za razliku od svih ostalih likova, ima odredjenu prepoznatljivost te s njim mozemo suosjecati, iako je kompjuterski generiran. No, kriptorasisticke poruke nisu jedini politicki problematican segment FANTOMSKE PRIJETNJE - prije svega je to Lucasov prikaz buduce galakticke drzave kao prilicno licemjernog politickog sustava u kojem republikanski model na globalnom nivou koegzistira s apsolutnom monarhijom na planetarnom nivou, te u kojem se aristokrati, princevi, potkraljevi i knezevi pretvaraju u jedine prave borce za slobodu, pravdu i demokraciju. Jos je problematicniji prikaz Senata kao korumpiranog i nesposobnog zakonodavnog tijela, koji je zbog toga sto se drzi procedure "kao pijan plota" (kao sto to kaze jedan od "najvecih sinova nasih naroda" iz bliske poviejsti), u stanju Galaksiju dovesti do katastrofe. Umjesto toga nam Lucas nudi Jedije, odnosno snaznu izvrsnu vlast, koja nesputana nikakvim glupim pravilima, zakonima i Ustavima donosi red i mir u Galaksiju, i to zahvaljujuci tome sto jedina zna upravljati Silom (koju je Lucas, naravno, demistificirao - jos jedan od velikih, gotovo neoprostivih grijehova ovog filma). Politicki sustav kojeg propagira ovaj film dosta podsjeca na neka rjesenja iz ovog stoljeca za koje se drzi da ih je svijet definitivno odbacio.

Kada se sve zbroji i oduzme, postavlja se pitanje je li FANTOMSKA PRIJETNJA dobar film ili ne? I dok "warseri" o njemu mogu imati, u najboljem slucaju, podijeljene osjecaje, sam po sebi mozda i nije tako los. U svakom slucaju on savrseno pristoji kategoriji "ljetne zabave" - atraktivnih, ali supljih filmova koji zabavljaju narodne mase i pune budzete velikih studija. Kriterije za uspjeh takvih filmova FANTOMSKA PRIJETNJA zadovoljava, isto kao sto ih je zadovoljavala MUMIJA prije koji tjedan. Ali nije samo to u pitanju - cak i oni "warseri" koji su razocarani FANTOMSKOM PRIJETNJOM bi mogli za nju pronaci koju lijepu rijec, odnosno razlog postojanja. Ako nista drugo, FANTOMSKA PRIJETNJA je, predstavljajuci razocarenje, pokazala koliko je zapravo kvalitetna originalna trilogija. Ako cak i buduca dva nastavka ne budu dobra, barem ce nam NOVA NADA, IMPERIJ UZVRACA UDARAC i POVRATAK JEDIJA izgledati bolje nego sto su izgledali prije. A, na kraju ce ovaj film posluziti novim klincima koji ce se pomocu nove trilogije upoznati s carobnim svijetom "A long time ago, in a galaxy far away...".