SAPTAC KONJIMA

THE HORSE WHISPERER

Medju jos zivucim ikonama americke kinematografije posebno mjesto pripada Robertu Redfordu. Taj vjeciti mladic, za kojim, usprkos tome sto ima sest banki, jos uvijek sline Amerikanke, od ostalih zvijezda i zvjezdica odskace postovanjem koje je stekao tokom svoje dugogodisnje karijere. Nakon sto je slavu stekao u angaziranim holivudskim filmovima 60-tih i ranih 70-tih (JEREMIAH JOHNSON) i postao svojevrsna liberalna savjest Hollywooda, Redford je 1980. godine bljesnuo svojim rezijskim debijem OBICNI LJUDI. Ne samo sto je za taj uradak dobio "Oscara" (mnogi smatraju nezasluzeno, posto je Scorseseov RAZJARENI BIK bio bolji), nego je nakon toga postao miljenikom kritike koja je voljela njegove, osobne, ne-holivudske filmove poput nostalgicne drame RIJEKA SJECANJA, isto kao sto je voljela njegovo sponzorstvo festivala nezavisnog filma u Sundanceu. Redford, veliki zaljubljenik u prirodu i zestoki individualist, za svoj najnoviji projekt je odabrao pomalo neobicni predlozak - SAPTAC KONJIMA, herc-roman Nicholasa Evansa, koji se uspio probiti na vrhove americkih bestseler lista (u Hrvatskoj ga je izdao "Algoritam").

Radnja zapocinje kada jednog zimskog jutra 13-godisnja Grace MacLean (Johansson) odlazi na jahanje zajedno s najboljom prijateljicom. Tom prigodom se konji poskliznu i zajedno s jahacicama stropostaju se niz padinu na cestu, pravo pred kamion. Rezultat je stravican - Grace je izgubila prijateljicu, amputiran joj je dio noge, a njen konj Pilgrim je tesko ozlijedjen i traumatiziran s dogadjajem. Taj je dogadjaj tesko pogodio i njenu majku Annie (Scott Thomas), uspjesnu urednicu njujorskog magazina koja je po prvi put suocena s problemom koji je razorio njeno samopouzdanje. Posto nikako ne moze izvuci kci iz depresije, uvjerena je kako je kljuc u Pilgrimu - ako se kcerin ljubimac moze vratiti na staro, i njena kci ce uspjeti prebroditi traumu. Problem je u tome sto je konj tako preplasen da svi strucnjaci predlazu da se uspava. Jedinu nadu predstavlja Tom Booker (Redford), rancer iz Montane, koji je zbog sposobnosti da kroti neukrotive i traumatizirane konje dobio nadimak "saptac konjima". Annie odluci Pilgrima i kci odvesti u Montanu, nadajuci se da ce joj Booker pomoci.

Autor ovih redaka mora priznati kako je vrlo rijetko bio ugodno iznenadjen s kvalitetom filma kao sto je to slucaj sa SAPTACEM KONJIMA. Razlog je tome sto je sve u ovom filmu govorilo da ce u pitanju biti obicna romanticna "ljiga". Jedan od koscenarista je Richard La Gravenese, koji je suradjivao na slicnom projektu, dobrima, ali u sustini ne nezaboravnim MOSTOVIMA OKRUGA MADISON. Njegov je suradnik, pak, Eric Roth, scenarist ultrasentimentalnog FORRESTA GUMPA. Istina je da je film ljubic "do jaja", istina je da maksimalno koristi sve melodramatske trikove, istina je da je Redford sebe stavio ispred kamere kao seks-simbola, istina je da traje gotovo tri sata... Ali, za divno cudo, stvar funkcionira. Prije svega, Redford jos uvijek zna dobro glumiti, isto kao i ostatak ekipe (mlada Scarlet Johansson je odlicna u ulozi Grace, kao i vrhunski karakterni glumci kao Chris Cooper i Dianne Wiest). Dalje, Redford vjesto koristi izvrsnu fotogfrafiju Roberta Richardsona kako bi omogucio gledatelju da u svakom trenutku uziva u prekrasnim prizorima nevine, nedirnute prirode u Montani. Tako je postignut odlican kontrast izmedju hladnog, poslovnog i otudjenog New Yorka i jednostavne, ali drazesne seoske idile. Konacno, i rad s konjima je bio vise nego profesionalan - za ulogu Pilgrima je koristeno cak sest razlicitih zivotinja, ali to se u filmu ne primijeti. Likovi su vrlo dobro profilirani i radnja je zanimljiva, iako u filmu nema negativaca niti bilo kakvog znacajnijeg sukoba. Rijec je, dakako, o ultimativnom "feel good" filmu kakvog se valja preporuciti iz terapeutskih razloga, melodrami koja nam budi osjecaje, a ne vrijedja inteligenciju. Istina je da je film mozda mogao bez par suvisnih kadrova, ali ipak je rijec o ostvarenju pred kojim se isprazne melodramice poput TITANICA mogu sakriti u misju rupu.