LEGIONAR

LEGIONNAIRE

Ponekad je doista nezahvalno praviti generalizacije, ali krajem 80-tih i pocetkom 90-tih je Jean-Claude Van Damme uglavnom pravio filmove koji su privlacili odredjenu kategoriju gledatelja. Takvi su gledatelji prije svega bili odusevljeni kolicinom i kvalitetom tabanja na velikom ekranu, sto samo po sebi i nije tako lose. Problem bi nastao u onom trenutku kada bi svoje odusevljenje takvim scenama izrazili nastojeci ih ponoviti u stvarnom zivotu. Sto im je, naravno, donijelo velike nevolje u zivotu i najcesce ih osudjivalo na dozivotno gubitnistvo. Srecom, postojala je institucija koja je bila spremna tim ljudima pruziti drugu priliku u zivotu - francuska Legija stranaca. Izgleda da je i sam Van Damme toga bio svjestan, pa je u cast svojih fanova koji su njegove filmove shvatili previse ozbiljno, svoj najnoviji projekt odlucio posvetiti upravo Legiji stranaca.

Radnja zapocinje godine 1924. u Marseillesu, gdje Alain Lefevre (Van Damme), lokalni plejboj i boksacka zvijezda, pristaje predati mec sefu lokalnog podzemlja. Problem nastaje u trenutku kada shvati da je njegova bivsa djevojka Katrina (Sofrenovic), koju je svojevremeno bio ostavio pred oltarom, sada gangsterova ljubavnica. Nastojeci se iskupiti, on je odluci spasiti od gangstera i zajedno s njom pobjeci u Ameriku. Pokusaj ne uspijeva i Lefevre je sada ne samo progonjen od mafije, nego i lazno optuzen za ubojstvo. Spas mu nudi Legija stranaca i on se ubrzo nadje u Maroku, gdje se francuski kolonijalni rezim bori protiv lokalnih boraca za slobodu na celu s Abd el Krimom. Lefevre Duchamps se pridruzuje skupini zivopisnih regruta koje sadisticki narednik (Berkoff) surovim mjerama nastoji pretvoriti u prave vojnike. Medju njima je Rosetti (Caltagirone), siromasni talijanski seljak koji vojnickim podvizima zeli osvojiti djevojku svog srca, crni Amerikanac Luther (Akinnouye-Agbaye) koji bjezi od rasizma u svojoj domovini i Macintosh (Farrell), britanski oficir izbacen iz sluzbe zbog kockarskih dugova.

LEGIONAR nije prvi film u kojem Van Damme tumaci pripadnika Legije stranaca - to je vec ucinio u LION HEARTU prije nekoliko godina. No, za razliku od tog rutinskog tabatorskog filma (upamcenog jedino po zivopisnoj pojavi beogradskog snagatora Voje Mirica i njegovim jos zivopisnijim replikama) koji se Legijom bavio tek usputno, ovaj je film pokusaj Petera MacDonalda (producenta koji je 1988. godine morao uskociti na Mulchayjevo rezisersko mjesto u slucaju filma RAMBO III) da se obnovi duh romanticne pustolovine, tako ceste u klasicnim filmovima 30-tih godina (BEAU GESTE s Garyjem Cooperom je najpoznatiji od svih njih). Stoga nije tesko vidjeti kako su MacDonald i scenaristi mnogo vise paznje posvetili uvjerljivim likovima i povijesnim detaljima nego samom tabanju (kojeg, zapravo, i nema toliko u filmu). Scene borbi su dosta spektakularne, a gluma na zavidnom nivou, barem za standarde Van Dammeovih filmovima (pogotovo u slucaju izvrsnog britanskog epizodista Nicholasa Farrela). Cak je i Van Damme pristojan glumac. Problem ovog filma je, naravno, u scenariju i u tome sto MacDonald nema pojma o reziji - tako smo prisiljeni progutati neke tesko probabljive obrate u prici, kao i biti maltretirani stalnim flashbackovima u kojima se Lefevre kao legionar sjeca sretnih dana i svoje drage Katrine (koju tumaci Ana Sofrenovic, srpska glumica koju smo mogli vidjeti u filmu UBISTVO S PREDUMISLJAJEM). Na kraju film zavrsava naglo i prilicno neuvjerljivim epilogom, cije bi jedino logicno objasnjenje bilo to da su producenti ostali bez novaca. U svakom slucaju, u film je ulozeno dosta truda i sve do pred sam kraj izgleda pristojno, sto razocarenje cini vecim. U svakom slucaju, rijec je o jednom od pristojnijih Van Dammeovih filmova, ali to samo po sebi nije dovoljan razlog da se bez razloga trosi novac na kino-karte.

• ocjena: podnosljiv (*)