ZVJEZDANE STAZE: POBUNA

STAR TREK: INSURRECTION

Najavljeni dolazak FANTOMSKE PRIJETNJE u americka, a nesto kasnije i hrvatska kina, ce pred odredenu kategoriju kriticara postaviti ozbiljan problem. Rijec je, dakako, o fanovima fenomena zvanog RAT ZVIJEZDA, koji ce prilikom recenziranja morati ono sto osjecaju prema Lucasovoj dvadesetogodisnoj sagi suspregnuti zele li citateljima dostaviti objektivnu kritiku. Autor ovih redova, iako sebe ne smatra fanaticnim "trekkiejem", takodjer osjeca veliki teret kada je u pitanju recenziranje bilo cega vezanog uz ZVJEZDANE STAZE. Problem je dvojak - s jedne strane, ljubav prema ZVJEZDANIM STAZAMA moze recenzenta navesti da film ocijeni boljim nego sto on objektivno jest; dovoljno je vidjeti draga lica i poznate situacije da gledatelju zaigra srce, pa da ignorira logicke rupe u scenariju, ocajnu glumu i traljave specijalne efekte. S druge strane, mnogi od "trekkieja" ce u filmu iz serije pronaci mnoge nedostatke koji ce promaknuti obicnom gledatelju. ZVJEZDANE STAZE: POBUNA, deveti iz serije filmova o ZVJEZDANIM STAZAMA, i treci sa pomladjenom ekipom iz NOVE GENERACIJE, jedan je od takvih slucajeva. Dugo ocekivan (a u hrvatska kina dosao s nekoliko mjeseci zakasnjenja) bio je zestoko kritiziran upravo iz "trekkiejvskih" krugova.

Radnja zapocinje u nestabilnoj oblasti galaksije zvanoj Briar's Patch, gdje na jednom planetu zivi miroljubiva rasa Bak'ua. Oni zive u primitivnom, ali utopistickom svijetu, a zahvaljujuci blagotvornoj radijaciji nimalo ne stare. Federacija je odlucila krisom proucavati Bak'ue, ali prilikom te ekspedicije porucnik Data (Spiner) poludi i otkrije svoje prisutstvo Bak'uima. Nastojeci istraziti razloge Datinog ponasanja, na planet dolazi kapetan Picard (Stewart) zajedno s ostatkom posade "Enterprisea". Istrazivacku misiju, pak, pod sponzorstvom Federacije i admirala Daughertyja (Zerbe), kontroliraju Son'e, rasa stvorenja na celu s R'uafom (Abracham). Nakon sto se upozna s idilom Bak'ua i njihovom lijepom pripadnicom Anij (Murphy), Picard otkriva pravu pozadinu misije. Naime, Son'e nastoje radijaciju planeta iskoristiti kako bi ostatak galaksije spasili od prirodnog starenja. Problem je u tome sto plan podrazumijeva nasilno iseljavanje Bak'ua. Kada Picard shvati da je Federacija iz sebicnih politickih razloga spremna podrzati Son'e i zrtvovati Prvu direktivu, Picard se odlucuje pobuniti protiv Federacije i spasiti Bak'ue.

Iako zaplet filma koristi temu koja je u eri "politicke korektnosti" mogla biti vrlo popularna (etnicko ciscenje radi visih interesa), ZVJEZDANE STAZE: POBUNA su film s evidentno smanjenim ambicijama. Rijec je ovdje o relativno lokalnoj aferi, nema vise ludjaka spremnih da uniste univerzum. Rijec je, dakle, o nista vise nego obicnoj epizodi NOVE GENERACIJE rastegnutoj u cjelovecernji film. To, naravno, i ne mora biti bas lose. U relativno kratkih sat i pol vremena film ne stize biti dosadan, a ne stizemo primijetiti niti brojne nedostatke filma. Reziser Jonathan Frakes, glumac koji je osim u seriji, zanat ispekao i u prethodnom filmu, i ovdje lezerno obavlja posao, oslanjajuci se na staru ekipu prijatelja i suradnika. Na zalost, malo intervencije filmu ne bi skodilo - na trenutke ima previse komedije (Worf kojega muci prist na licu, Ryker i Deanna kao uspaljeni tinejdzeri, Data kao operna zvijezda), a i negativac koji tumaci oskarovac Abracham je sve nego impresivan, iako se masker itekako pobrinuo da ga uciniti sto upecatljivijim. No, zato je tu Donna Murphy kao prilicno uvjerljiv Picardov romanticni interes. Specijalni efekti su u filmu manje-vise u redu, Jerry Goldsmith kao autor glazbe je odlican, film ima dobar ritam, i svi koji ocekuju klasicne ZVJEZDANE STAZE biti ce zadovoljni. ZVJEZDANE STAZE: POBUNA mozda nisu materijal koji ce uci u antologije, ali znajuci u sto su se znali pretvoriti raniji filmovi, mozemo reci da je moglo biti i gore.