EKSPERIMENT "BRADLEY"

THE PENTAGON WARS

Mnogi koji su relativno razocarani ne bas pretjeranom efikasnoscu NATO-vih udara na Srbiju mozda bi objasnjenje mogli pronaci u ovom filmu snimljenom za potrebe kablovske televizije. Glavni je junak filma potpukovnik americkog zrakoplovstva Burton (Hawke), koji je pocetkom 80- tih godina poslan u Pentagon sa zadatkom da nadgleda program testiranja novih sustava naoruzanja. Njegov pretpostavljeni, general Patridge (Grammer) dodjeljuje mu "Bradley" - borbeno oklopno vozilo koje bi trebalo biti kraljesnica americke mehanizirane pjesadije u desetljecima koje dolaze. Burton prisustvuje testu koji bi trebao pokazati kako uspjesno "Bradley" moze izdrzati neprijateljsku vatru. Pokus je uspjesan, ali Burtonu su neki detalji sumnjivi. Nakon sto svoje sumnje iznese Patridgeu i zatrazi novi test, pod objektivnijim uvjetima, suocava se s cijelim nizom birokratskih smicalica i podmetanja noge. Burton istrazuje pozadinu projekta "Bradley" i sa uzasom shvaca da se na njemu bez ikakvog suvislog rezultata radilo desetljecima. Sada, kada je projekt pri kraju, ispostavlja se da vozilo ne samo nije u stanju provesti svoju borbenu svrhu, nego i predstavlja smrtnonosnu klopku za svakog tko bi kojim slucajem bio u njemu ako ga makar ogrebe neprijateljska granata. Burton ocajnicki pokusava provesti pravo testiranje i zaustaviti serijsku proizvodnju, sto dovodi do mnogih apsurdnih i tragikomicnih situacija.

Filmovi napravljeni za potrebe kablovske televizije imaju jednu dragocjenu osobinu - iako im je budzet manji, mnogo su efektniji od Hollywooda, barem kada je o kriticnosti rijec. Ovaj film, temeljen na istinitim dogadjajima koje je potpukovnik Burton opisao u svojoj knjizi, kao rijetko koji americki film pokazuje nalicje najjace vojne sile na svijetu. Pentagon je prikazan kao leglo korupcije, nesposobnosti i birokratskog gliba, a njegovi sluzbenici kao beskicmenjacki karijeristi, vise zainteresirani za masne provizije nego za sigurnost svojih suboraca na terenu. Zbog cinjenice da se film temelji na istinitim dogadjajima, dramski sukob u scenariju Jamieja Malanowskog i Martyne Burke djeluje pomalo izvjestaceno. Dojam spasava ponekad mlaki, ali zato efektni humor, a i rezija je dobra. Nju je potpisao Richard Benjamin, nekadasnji komicar iz 70-tih (u filmu se pojavljuje u ulozi Reaganovog ministra obrane Caspara Weinbergera), kojemu je transfer iza kamere uglavnom donio razocaranja. U svakom slucaju, film nije nesto posebno kvalitetno, ali ce zato onima koji provedu sat i pol vremena ispred malih ekrana otvoriti oci, a usput ih na trenutke i nasmijati.